• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-30 08:36

Ja, ska man ta och bli lite aktiv här kanske?
Brukade läsa detta forum jämt, men skriver aldrig något. Läser inte heller numera, utom när xerent bombarderar mig med länkar på IRC

Jag är 18 år och studerar grafisk design, följer i farsgubbens fotspår.
Avgudar QuarkXpress över det mesta, fattar inte vad alla klagar över. InDesign, vad är det?
Bor vanligtvis i Göteborg, men sitter just nu i mina föräldrars hus i Sheffield i Storbritannien och fryser och är sömnlös... snyltar på grannens internetupkoppling, så man slipper tråka ihjäl.
Älskar min Mac (Powerbook G4 12" 1GHz med Combo Drive), men just nu är älsklingen sjuk.
Den interna hårddisken (Toshiba MK4025GAS á 40GB) går på sin sista suck, så det blir till att gräva fram kvitto och garanti när man kommer hem till Götet igen. Tack och lov att man kan installera OS X på Firewire-diskar iallafall, höll på att få flipp på farsans XP-utrustade PC. (Han är Macare också när han är på jobbet, men bara PC hemma tyvärr )
Veckorna före jul var roliga, praktiserade lite på faderns byrå, producerade vykort och ett par affischer med hjälp av Quark 5 (i Classic – isch!), Photoshop och Freehand på en G4. Fick en av mina affischer godkänd av kunden också, inte illa för en nybörjare, if I may say so myself!

Om någon är intresserad av mitt arbete och vill se PDF:er, eller kanske kan erbjuda en praktikplats eller nyttiga kontakter i Göteborg så skicka hemskt gärna ett PM!

Registrerade mig här på 99mac strax innan jag införskaffade ovan nämnda PowerBook. Hyser ett starkt förakt mot Windows, Microsoft och hela Wintel-kalaset. Innehar dock en PC med AMD-processor som tuggar Debian GNU/Linux dagarna i ända. Är självlärd *NIX-nörd, om än på ganska låg nivå. Har blivit lite lat sen jag skaffade Macen, OS X är ju så bekvämt!
Som den mångsysslare man är har man även hunnit lära sig en del om webbutveckling efter mycket lek med PHP/MySQL. Skrivit en del små nyttiga skript och applikationer, och även gett mig an lite större projekt tillsammans med vänner. Har också sysslat en hel del med den andra sidan webben, nämligen själva designen. Det var webbdesign som blev inkörsporten till det grafiska yrket för min del, då jag tröttnade på begränsningarna med webben och ville ha ett mer dynamiskt och konkret sätt att uttrycka min kreativitet. Har iallafall lyckats lära mig koda HTML och CSS för hand, samt lite trevliga trix i Photoshop, ett program som jag tyvärr är alldeles för dålig på änsålänge... men övning ger färdighet!
Musik är ett av livets stora glädjeämnen. My favourite poison is METAL! Favoritband är Dark Tranquillity, Evergrey, Hypocrisy, Iron Maiden, Tool m.fl.
Annars uppskattar jag bra film, trevligt umgänge, Formel 1 och ishockey (Heja Frölunda!), och kanske lite datorspel då och då.

Sådär, det var väl allt viktigt tror jag. Mycket trevligt forum det här, förstår inte varför jag försummat det såhär länge. Fy på mig