Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick ett email från Bangkok

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-31 02:11

Min vän sombor i Bangkok, skickade detta email idag och vill gärna dela med mig av dess känsla.

Hej

Kul att höra fran dig! Jag har jobbat som frivillig hela veckan med evakuering och vård av svenska turister från Phuket. Ojoj. Du har sakert läst om det, men jag såg det med egna ögon. Rena krigszonen. Och de var som om de hade krigspsykoser. helt chockade personer. Bland det jävligaste jag har varit med om. Suttit bl a pa BKK's flygplats och tagit hand om skadade och personer helt utan ägodelar (inte ens kläder pa kroppen). Men det värsta var de ensamma barnen, föraldrarna saknade eller döda. Ambassaden hade ingen chans att klara av krisen utan allt hängde pa oss frivilliga. Så gott som alla nordbor som bor i BKK ställde upp på ett eller annat sätt, flera nere i Phuket på sjukhusen (överfulla och ingen personal).

Annars är allt väl med mig och jag hoppas du också mår bra. kanske jag får se dig har i Thailand snart (Phuket lär ju vara säkert nu för de närmaste decennierna).

Gott Nytt År

Jag undrar också om vår Plus-medlem "mattan" har något att berätta?

En vän till min flickvän är försvunnen. Hon var nere med släkten, 11 personer, av dem är bara 3 hittade. UD har inte direkt varit till stor hjälp. Igår hävdade de bestämt att hela släkten var på ett plan hem, sedan att de landat i Sverige. Men inget av det stämde och några timmar senare så var de saknade igen. Jobbigt för de anhöriga att få upp hoppet sådär igen, för att sedan få det förstört.

  • Medlem
  • London
  • 2005-01-01 23:41

Tänk vad det vore bra om man hade möjlighet att åka ner och hjälpa till. Det vore en medmänsklig gärning, tyvärr måste man ju jobba mm så det går nog inte. Nån mer som har funderat på detta?

Ursprungligen av jb:

Tänk vad det vore bra om man hade möjlighet att åka ner och hjälpa till. Det vore en medmänsklig gärning, tyvärr måste man ju jobba mm så det går nog inte. Nån mer som har funderat på detta?

jodu, om jag har. sju år som sjuksköterska på akutmottagning gör att jag gick lös på diverse websidor omedelstört, men det verkar som om de jag läste på redan hade 'kvoten' fylld. ud tänkte jag inte på eftersom deras intresse verkat minst sagt svalt.

fick dock chansen att göra något. jobbade nyårsaftons natt och vi hjälpte flera hemvändande katastrofoffer. de var inte speciellt svårt skadade men det kändes som en lättnad att få göra något för dem. det är inte ofta man får gräddfil på mitt jobb, men de kvalade, så att säga.

åsså har ju röda korset fått lite också

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-02 21:40
Ursprungligen av jb:

Tänk vad det vore bra om man hade möjlighet att åka ner och hjälpa till. Det vore en medmänsklig gärning, tyvärr måste man ju jobba mm så det går nog inte. Nån mer som har funderat på detta?

Ja jag kände direkt att jag det skulle ha gjort om man hade haft möjlighet, då jag ju har bott i Thailand och pratar OK Thai hade jag nog kunnat hjälpa en hel del, men då jag är pappaledig och min fru arbetar + att jag inte kan själv finansiera en resa ned blev det mest funderingar.

Ska se om det finns någon bössa på stan att stoppa i imorgon. Kunde bara pyttsa iväg ett hjälp-sms då kortet inte räckte till mer.

Det här är ju en så stor katastrof att den kommer beröra nästan alla svenskar på något sätt. Tack och lov vet jag ännu själv ingen som är drabbad, men det lär nog förändras när plugget börjar igen i mitten av januari. Statistiskt sätt borde ett par 99mac-användare vara döda eller saknade också.

Verkar som om insamlingarna går bra; TV4'as och SVT's insamlingar är tillsammans nu uppe i över 333 miljoner kronor. Även i andra delar av världen skramlas det för fullt. USA avsätter t.ex. hela 350 miljoner dollar (!) i hjälpinsatser.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-02 22:31

Jag förstår att det här är ett oerhört omfattande arbete för de svenska myndigheterna, men varför fick friska personer flyga hem till sina familjer i halvfulla flygplan medan skadade fick ligga kvar på de överfulla sjukhus i 40-gradig hetta och med infekterade sår? Varför rekvirerade inte Sveriges regering samtliga SAS-plan för uppgiften? Staten skulle lätt kunna ersätta SAS för alla utgifter.

1
Bevaka tråden