Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

få igång GIMP? Display error...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-31 16:11

Hej! Jag är en fullständig nybörjare på mac (använt min iBook i en vecka nu...=).
Jag har problem med att få igång GIMP som jag installerade via fink. Jag får följande felmeddelande när jag skriver "gimp" i terminalen:
Gtk-WARNING **: cannot open display:

I FAQen på finks hemsida står det att man skall fixa sin X-display och sätta sin DISPLAY enviroment-variabel med
export DISPLAY=:0.
Jag har försökt detta och det vill ändå inte. Jag använder apples x11.

Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Tack!
Med vänlig hälsning,
Rickard

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-12-31 16:42

Det låter underligt. Annars kan du prova den färdigkompilerade Gimp.app 2.2 .

Får du samma felmeddelande om du startar det inifrån X11, via ett xterm-fönster?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-31 17:36

jag har lyckats få igång det genom att lägga till det i "applications menu" i x11. Jag skrev "source /sw/bin/init.sh ; gimp" i commandfältet (som anvisats i fink-FAQen). Då fungerar det finemang. I terminalen i x11 går det dock inte (bash: gimp: command not found). Kan det vara så att mina PATHar inte är ok. Hur fixar jag i så fall detta? Är relativt rookie på Unix.

//Rickard

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-12-31 18:16
Ursprungligen av i01kjri:

jag har lyckats få igång det genom att lägga till det i "applications menu" i x11. Jag skrev "source /sw/bin/init.sh ; gimp" i commandfältet (som anvisats i fink-FAQen). Då fungerar det finemang. I terminalen i x11 går det dock inte (bash: gimp: command not found). Kan det vara så att mina PATHar inte är ok. Hur fixar jag i så fall detta? Är relativt rookie på Unix.

//Rickard

xterm läser .bashrc medan Terminal.app läser .bash_profile vid start. Om du inte har en .bashrc så skapa den och sen lägger du till

source .bash_profle

i den.

EDIT: Förutsatt att det funkar som det ska i Terminal.app så klart

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 18:54

Tänk oxå på att den X11 som följer med OS X bör köras rootless…
(Beats me om det spelar någon roll i detta fall )

1
Bevaka tråden