Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera program som laddats ned?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

när jag laddat hem ett program till datorn lägger det sig på skrivbordet.
hur gör jag sen?
dubbelklickar man alltid på ikonen på skrivbordet för att installera programmet och hur gör jag med ikonen sen, ligger den kvar på skrivbordet? och det installerade programmet, lägger det sig i program-mappen efter att det installerats?

jag undrar även över vissa filändelser som är nya för mig sedan jag switchade.
när man laddade hem program för pc så var det oftast .zip, .txt, som gällde. vad är det för filer i mac-världen man ska kolla efter när man laddar hem program?
det finns ju dmg och sit osv.
är det motsvarande filändelser eller är jag helt snurrig?

• Oregistrerad
  • 2005-01-01 17:52

.sit . zip .gz är komprimerade filer .dmg är skivavbilder (typ .iso).

När du fått ner filer och packat upp dom (.sit .zip .gz) och monterat dom (.dmg .toast) så är det ju antingen någon installerare eller och drar du dom dit du vill ha dom (programmappen för program, om man inte vill göra en mapp i programmappen för ex.v. "spel").
[Lägger du dom i "program" kommer alla åt dom, lägger du dom i några av dina bibliotek, typ dokument, så kommer bara du åt dom]
Vill du ha ikonen i 'dockan' så drar du ikonen dit så lägger sig ett alias där…

Jag tror du kan hitta svar i äldre trådar men here goes....

.sit motsvarar .zip.

.sit eller stuffit är skapat av företaget Alladin och har varit det som gällt för komprimering på Mac länge. Stuffit Expander packar idag upp alla kända större komprimeringsformat för både Mac och PC dvs även zip och rar.

Mac OS X har även inbyggt stöd för zip-formatet. Släpper du t ex en mapp in i Apple Mail så får mottagaren en zip-fil helt automatiskt.

.dmg är ett av flera format för en s k "disc image". Svenska översättningen är "skivvavbildning" och känns rätt krystad. De här s k image-formaten grundar sig i behovet att kunna göra en exakt (och komprimerad) kopia av en diskett eller CD för distribution över nätet. Liknande filer kan ha filändelse .img eller .toast.

dmg-formatet kan även förses med självuppackning. Så i vissa fall när du laddar hem ett program så får du kvar en dmg-fil på skrivbordet. I andra fall så är dmg-filen bara temporär och du kan då ha en färdig mapp eller fil kvar på skrivbordet.

I de flesta fall så dubbelklickar du filen du fått ner. Är det en sit-fil så packas den upp av Expander. Är det en dmg så monteras den imaginära disken på skrivbordet. Från den plockar du antingen filerna manuellt eller kör den installerare som ligger där.

Jag skulle även rekommendera att ställa in Stuffit Expander att radera mellanlagrade filer. På så sätt minskar antalet filer att hålla reda på. Starta Stuffit Expander. Gå till prefereences. Första fliken Expanding. Klicka i två rutor där det står "Delete after expanding".

• Medlem
  • Öland
  • 2005-01-01 18:03

hejsan

det är bara att dubbelklicka på ikonen.

Om det är en DMG-fil (disc-image) lägger den sig som en enhet, där sedan antingen ett installationsprogram eller en programfil finns. Är det en installationsfil bubbelklickar du på den och sen blir du guidad genom installationen. Om det däremot är ett program drar du den bara till programmappen (eller där du vill ha programmet).

Sen är det bara att ta bort filen som först hamnade på skrivbordet.

dmg är som sagt innan en avbild av en tex cd-rom (kan väll jämföras med pc'ns iso-fil). sit däremot är en ihoppackad fil precis som tex zip. Den innehåller ofta en dmg-fil eller kanske ett helt mappsystem.

Hoppas du har blivit lite klokare.

Annars är det bara att fråga igen...

//Filip

[edit] skit vad sen jag var -andra skriver nog snabbare än jag -stor eloge till er [/edit]

[edit] skit vad sen jag var -andra skriver nog snabbare än jag -stor eloge till er [/edit][/QUOTE]

...det gör inget! för en annan som är ny på det här så är det alltid välkommet med liknande svar på samma fråga då man formulerar sig annorlunda. så ditt inlägg var inte alls onödigt sent. det var bra att du skrev din förklaring för det gjorde mig klokare.

...även er andra vill jag tacka för snabba svar! jag tror att jag är lite klokare nu.
/anne

• Medlem
  • Öland
  • 2005-01-01 20:48

danke anne!

• Medlem
  • Borås
  • 2005-01-11 18:52

StuffIt

Har alla tider anv StuffIt på macen,
nu undrar jag om det finns ngt annant lika bra eller bättre???

Mitt StuffIt har börjat krångla...

Vilken eller vilka versioner använder ni? Standard eller deluxe, vilket rekommenderas??

Tack på förhand,
G.

Läs på MacFixit hur du fixar Stuffit, tanka ner sidan (Arkiv, Spara som)
MacFixit

Tror säkert att det är många som har studsande Stuffit Expander eller Stuffit Deluxe i Dockan.
Denna åtgärden som beskrivs här fixar detta elegant.

1
Bevaka tråden