Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

byta användare utan att knappa lösen varje gång?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-02 11:59

Som rubriken antyder - hur kan jag fixa så att man inte behöver knappa in lösen varje gång man byter mellan användare på datorn. Kan man göra så att man bara behöver knappa in det första gången man switchar till kontot?

Med vänlig hälsning,
Rickard

Det talar emot hela vitsen med att ha flera användare på en dator. Om du är inloggad som Kalle så ska ju inte du kunna logga in som Nisse. Bara Nisse ska kunna göra detta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-02 12:33
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det talar emot hela vitsen med att ha flera användare på en dator. Om du är inloggad som Kalle så ska ju inte du kunna logga in som Nisse. Bara Nisse ska kunna göra detta.

Jo, men jag och min flickvän har tex varsitt konto med våra egna bokmärken, adressböcker med mera. Om datorn står på hemma hade det varit skönt att bara kunna byta användare med ett klick. Annars blir det snarare så att man inte orkar byta om man bara skall göra något snabbt på datorn.

Att lösenordet behövs för att logga in är ju förståeligt, men när användaren väl är inloggad hade det varit skönt att slippa när man byter mellan dem.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-01-02 12:43

Så jobbigt kan det väl inte vara?

• Oregistrerad
  • 2005-01-02 12:48

Det där "automatisk inloggning"?
Vad är det?
Dummheter?

Systemet vet ju inte om det är din flickvän som vill logga in igen eller om det är någon obehörig som tagit över spakarna.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-02 15:10

Systemet vet ju inte om det är din flickvän som vill logga in igen eller om det är någon obehörig som tagit över spakarna.

Så är det naturligtvis. Men om man nu vill kunna byta användare utan att ange lösenord så är lösningen helt enkelt att ta bort lösenordet på användaren. Blankt lösenord helt enkelt. (Rätta mig om jag har fel...)

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-03 11:15
Ursprungligen av tjogin:

Så är det naturligtvis. Men om man nu vill kunna byta användare utan att ange lösenord så är lösningen helt enkelt att ta bort lösenordet på användaren. Blankt lösenord helt enkelt. (Rätta mig om jag har fel...)

Ja eller att ha på automatisk inloggning. Kan inte se efter sitter på jobbet men det kan vara så att automatisk inloggning fungerar endast för en användare. Med blankt lösen kan man kanske komma förbi.

Jorå... och samtidigt skaffa sig öppna spjäll för intrång utifrån...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-02 17:26

Jorå... och samtidigt skaffa sig öppna spjäll för intrång utifrån...

Jo, det är ju baksidan dårå.. Fast har man en router och NAT:at nät så är man ju safe för alla typer av remote-attacker.

• Oregistrerad
  • 2005-01-02 17:31
Ursprungligen av tjogin:

Jo, det är ju baksidan dårå.. Fast har man en router och NAT:at nät så är man ju safe för alla typer av remote-attacker.

Jo, men råkar man ha fildelning på så är ju datorn vidöppen…

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-02 17:33
Ursprungligen av Pär:

Jo, men råkar man ha fildelning på så är ju datorn vidöppen…

På det interna nätet, ja.

• Oregistrerad
  • 2005-01-02 18:02
Ursprungligen av tjogin:

På det interna nätet, ja.

Har du provat?

Det finns inga routers, programvaror eller vad som helst, utan säkerhetshål. Bara för att du stängt alla portar på NAT-routern betyder inte det att nätet är 100% säkert.

Bah,
Jag har två konton på min iBook; Ett huvudkonto som jag använder till allt och ett konton där jag enbart hanterar jobbrelaterade saker. Det är en av fördelarna med att ha olika konton - man slipper visa sin personliga del av datorn i samband med t.ex. en presentation med projektor.

Det handlar inte bara om att ha flera användare i en miljö där man är rädd för att någon ska bryta sig in - så det vore ett klart plus om man kunde ha autoinloggning på de konton man vill.

MVH :rolleyes:

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-02 18:14
Ursprungligen av Kristofer:

Det finns inga routers, programvaror eller vad som helst, utan säkerhetshål. Bara för att du stängt alla portar på NAT-routern betyder inte det att nätet är 100% säkert.

I en NAT-konfiguration så finns det inget ett-till-ett förhållande mellan det yttre ipnummret och de inre, därför kan inget paket utifrån heller komma in till en dator på insidan så vida inte port-forwarding har konfigurerats. Det handlar alltså inte om att "stänga portar" -- allt är redan stängt -- utan snarare om att låta bli att "öppna hål".

Dock får man väl säga att det är värt de där extra tangentryckningarna att ha kvar lösenordet, även om man är rätt safe bakom en router (utan port-forwarding, m.m.).

• Medlem
  • 2005-01-02 18:20

vi har ett gäng konton på "familjedatorn" utan lösenord, alla inloggade jämt, inga med adminrättigheter. Sedan finns det ett adminkonto som sällan är inloggad. Funkar fint. Säkert eller inte? Vet inte så noga. Vi har en extern brandvägg.

• Oregistrerad
  • 2005-01-02 19:21

Det krävs bara rutin på lösenordet. Tar dryga sekunden att skriva in det för mig. Gäller bara att öva in fingrarna.

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Det krävs bara rutin på lösenordet. Tar dryga sekunden att skriva in det för mig. Gäller bara att öva in fingrarna.

Lite svårt att göra med musen... :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2005-01-03 16:28
Ursprungligen av Svante S:

Lite svårt att göra med musen... :rolleyes:

Vill han inte använda tangentbordet ? Eller förstår jag fel?

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Vill han inte använda tangentbordet ? Eller förstår jag fel?

Du får säga du om du vill. Eller får jag inte kommentera?

Givetvis vill jag kunna klicka med bara musen i övre högra hörnet. Helst trådlöst en bit ifrån. :rolleyes:

Lite veckans I-landsproblem över hela frågeställningen är det nog hursomhelst ...

Lite veckans I-landsproblem över hela frågeställningen är det nog hursomhelst ...

Nog är det så...

• Oregistrerad
  • 2005-01-02 22:22

Tycker nog snarare det låter som om man inte vet riktigt vad man vill ha, passord till konton eller ej…
Bestämmer man sig bara så går det ju lösa, men man kan inte få både och / varken eller…

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-03 09:51

Om du inte har något lösenord så byter den användare direkt...

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 20:31

problemet ligger väl inte i hur eller varför han vill ha det så? fråga är väl snarare om det går vilket vi lyckats få ett utmärkts svar av Rayden ;D

nej, men skämt o sido. förstår dig. ibland finns det ju små saker i vardagen som man kan finna riktigt irriterande... och går det att förenkla dem finns de ju ingen anldening att fortsätta. e ju trotts allt mac, så visst förväntar man sig enkla lösningar på saker

1
Bevaka tråden