Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konsten att starta Mac:en från iPod:en

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina funderingar spänner över flera forumrubriker så jag postar under "Allmänt"...

Jo, det är som så att jag försöker start upp en PowerMac G4 (sista versionen innan G5) från min iPod Mini. Det ska köras lite filräddning och annat via iPoden är det tänkte.

På iPod:en ligger ett nytt fräscht Mac OS X 10.3.7 men datorn vill inte starta från Pod:en. På min AluBook 15" är det inga problem, ej heller på en iMac G4 (först generationen).

När man håller ner alt-knappen under uppstart får man upp på alla tre datorer uppstartningsalt. - intern HD och iPoden dyker alltid upp. Men på PowerMac:en dör allt när jag väljer iPoden, den gråa Äpple symbolen visas på skärmen men systemet laddas aldrig in.

Vad tror ni? Är det nå´t vajsing med just denna G4-generation?

Kan det spela roll vilken Firewire-port jag kopplar på?

Jag har en sådan G4 som du pratar om... Den där med FW800. Jag har oxå lagt in ett system fast det var ett tag sen...... 10.3.5 är det som ligger på iPoden. Det fungerar alldeles utmärkt att använda dena som start skiva!

Hur har du lagt in din boot disk i iPoden?

Ursprungligen av EricBradley:

Jag har en sådan G4 som du pratar om... Den där med FW800. Jag har oxå lagt in ett system fast det var ett tag sen...... 10.3.5 är det som ligger på iPoden. Det fungerar alldeles utmärkt att använda dena som start skiva!

Hur har du lagt in din boot disk i iPoden?

Ja, det är samma G4-serie! Nej, jag har installerat rent Mac OS X.3 på 3 GB + Norton (via PowerBooken) vilket gick fint.

Ursprungligen av iJohannes:

Ja, det är samma G4-serie! Nej, jag har installerat rent Mac OS X.3 på 3 GB + Norton (via PowerBooken) vilket gick fint.

Släng Norton. Den skapar mer problem än löser. Under OS X är Norton Uttilities en styggelse!

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Släng Norton. Den skapar mer problem än löser. Under OS X är Norton Uttilities en styggelse!

Jag behöver ju Unerase-funktionen i Norton. Det är ju därför jag envisas med att starta datorn från annan HD än den interna. Men i vanligt fall håller jag med dig om Norton.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-01-02 14:37

Har för mig att det var så att det inte går att lägga in ett system på Minin, det går på den vanliga generation 1 till 4, men med minin var det annorlunda, tror dessutom inte att det är så hälsosamt för minins hårddisk att agera startdisk.
/Mattias

Ursprungligen av Mattias L:

Har för mig att det var så att det inte går att lägga in ett system på Minin, det går på den vanliga generation 1 till 4, men med minin var det annorlunda, tror dessutom inte att det är så hälsosamt för minins hårddisk att agera startdisk.
/Mattias

Det går visst. Både på PowerBooken och iMacen startar det utan problem. Att HD får jobba mer än normalt är ju självklart men nu måste det räddas filer, så vad har jag att välja på?

• Avstängd
  • International user
  • 2005-01-02 14:40

Denna information är felaktig. Precis vad han påstår inte går att göra har jag gjort utan problem - som om jag installerade på en intern HD. Konstigt är att den inte vill starta på just den, av tre datorer, som jag måste in på...

Installerar du från en DVD eller från CD skivor?
Jag skapade en cloon av en redan installerad systemdisk.
Jag använde mig av Carbon Copy Cloner men det går nog lika bra att installera med Disk Utilities
Jag har läst någonstans att det är så man bör gå tillväga!

Men om jag förstår dig rätt så bootar den på 2 datorer av 3 som det är nu?

Installerar du från en DVD eller från CD skivor?
Jag skapade en cloon av en redan installerad systemdisk.
Jag använde mig av Carbon Copy Cloner men det går nog lika bra att installera med Disk Utilities
Jag har läst någonstans att det är så man bör gå tillväga!

Men om jag förstår dig rätt så bootar den på 2 datorer av 3 som det är nu?

CD-uppsättningen av X 10.3. (Det som artikeln inte sägs kunna göras)

Inga problem alls. Datorn tycks ta poden för en FireWire-drive. Jag skriver faktiskt detta inlägg via iMacen, uppstarta från minin.

HD-storleken på 4 GB är ju perfekt avpassad för katastof-uppstarter. Systemet tar knapp 3 GB sen tar Norton SystemWorks knapp 100 MB och lite DiscWarrior på det - allt går in.

Försåt inte varför det skell vara bätrre att kopiera befintligt system än att installera fräscht. Vad har du för ref. till det påståendet?

Försåt inte varför det skell vara bätrre att kopiera befintligt system än att installera fräscht. Vad har du för ref. till det påståendet?

Har aldrig sagt att det skall vara bättre;)
Jag har ett nummer av den engelska tidningen Macworld Plus där jag har läst mig till detta!
Men du har ju fått igång andra datorer så deta borde inte vara problemet

Jag har en sådan G4 själv och det funkar alldeles utmärkt att boota från Firewire.
Om du går in i System Preferences>Startup disk , och testar att boota denna väg, funkar det då?

Testa oxå att zappa pram. Det kan vara så att någon inställning har hakat upp sig!

Senast redigerat 2005-01-02 23:30

Har aldrig sagt att det skall vara bättre;)
Jag har ett nummer av den engelska tidningen Macworld Plus där jag har läst mig till detta!
Men du har ju fått igång andra datorer så deta borde inte vara problemet

Jag har en sådan G4 själv och det funkar alldeles utmärkt att boota från Firewire.
Om du går in i System Preferences>Startup disk , och testar att boota denna väg, funkar det då?

Testa oxå att zappa pram. Det kan vara så att någon inställning har hakat upp sig!

Tack för dina tips, men inget napp ännu...

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-03 11:09

Tack för dina tips, men inget napp ännu...

Kan det ha att göra med nåt firmware. Eller hur Openfirmwaren är inställt på G5:an

Ursprungligen av juanito:

Kan det ha att göra med nåt firmware. Eller hur Openfirmwaren är inställt på G5:an

Jag har boot ROM 4.6.0f1
VAd har du?

Jag har boot ROM 4.6.0f1
VAd har du?

Jag har 4.5.7f1 !!! :eek:

Är det nå´t med PowerMac:ens hårdvara. Kanske går det bara inte att starta upp på Firewire-portarna på denna G4-modell?!

Förlåt att jag kapar, men hur installerar man, jag har förstått hur man gör med CCC, men hur gör man för att installera? är det bara att plugga i iPoden starta med DVD-skivan i eller?

Ursprungligen av Kellogs:

Förlåt att jag kapar, men hur installerar man, jag har förstått hur man gör med CCC, men hur gör man för att installera? är det bara att plugga i iPoden starta med DVD-skivan i eller?

Antingen klonar du in ett befintligt system, eller så installerar du som vanligt från DVDn, och väljer podden som skiva.

Tack och tack!

1
Bevaka tråden