Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Invertera fn-tangenten?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-02 16:18

Tjena,

Jag brukar använda F11 för att visa skrivbordet ganska titt som tätt, liksom Exposé för att, ja ni vet..

Men nu fick jag syn på att F10 gör en "exposé", men på bara de fönster som är aktiva inom ett program, exempelvis om jag har ett antal Firefox-fönster igång. Detta var finemang tycker jag, men jag undrar, finns ddet inget sätt att ställa in invertering av fn-tangenten, så att jag kan trycka på F10 utan att hålla ner fn? Det är ju inget man vill göra när man ska "snabbknappra" på tangentbordet

Frågan gäller en Pb15" btw!

Det finns en hel del inställningar för exposé i Systeminställningar -- Exposé

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-02 16:39

Jao, men det gick inte att fixa till det där. Man kan ju lägga andra kombinationer, men det vore fint..

På min Pismo kan jag använda F9->F11 för exposé utan att hålla ner fn. Jag har inte meckat till något för att ha det så, utan det är standardinställningarna.

Edit: Eller menar du att du vill kunna använda F-knapparnas riktiga funktioner utan att hålla ner fn?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

På min Pismo kan jag använda F9->F11 för exposé utan att hålla ner fn. Jag har inte meckat till något för att ha det så, utan det är standardinställningarna.

Edit: Eller menar du att du vill kunna använda F-knapparnas riktiga funktioner utan att hålla ner fn?

Grejjen är väl att de f-tangenterna används till andra saker på powerbook 15". På min iBook funkar det perfa då inga andra funktioner ligger där.

Hör kanske inte hit, men du kan ju ha exposéfunktioner i bildskärmshören också. Går så otroligt mycket fortare att dra muspekaren till ett hörn än att man ska behöva trycka på en tangent.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-02 18:36
Ursprungligen av Kristofer:

Hör kanske inte hit, men du kan ju ha exposéfunktioner i bildskärmshören också. Går så otroligt mycket fortare att dra muspekaren till ett hörn än att man ska behöva trycka på en tangent.

Iofs. Vore intressant o veta om man kan inv fn, men det kanske får bli ett hörn ändå =>

Skärmsläckaren använder jag aldrig ändå så den kan jag ju ta bort ur ett av dem

  • Oregistrerad
  • 2005-01-02 19:59

Öppna System inställningar och öppna Keyboard & Mouse pref pane. Klicka på Keyboard tabben. I mitten på fönstret har du en checkbox som det står Use the F1-F12 keys for custom actions. Om du kryssar i den så måste du inte hålla ner fn knappen för att använda F1-12 tangenterna.

//Rob

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-03 09:55

Och gör som jag, flytta exposé knapparna en knapp åt höger... Eftersom pbn inte använder F12 till något (till skillnad från iBooken) så känns det mycket mer naturligt att använda F12, F11, F10, så slipper du problem med F9 (Sänka belysningen i tangentbordet.).

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-03 19:56
Ursprungligen av Robo-X:

Öppna System inställningar och öppna Keyboard & Mouse pref pane. Klicka på Keyboard tabben. I mitten på fönstret har du en checkbox som det står Use the F1-F12 keys for custom actions. Om du kryssar i den så måste du inte hålla ner fn knappen för att använda F1-12 tangenterna.

//Rob

Tack mannen Precis vad jag sökte!

Uppenbarligen är jag för invand på att saker och ting sköts via konfigurationsfiler snarare än gränssnitten :roll:

1
Bevaka tråden