Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoprojekt-backup...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett videoprojekt på omkring 100Gig som jag skulle vilja göra backup på. Jag räknar dels med att bara spara FCP-projektet utan inläst video, med tillhörande audio, på ett par DVD:er. Men av smidighetsskäl skulle jag även vilja ha video sparad i inläst form. Det bästa alternativet jag kan fundera ut är att skaffa en FW-disk. Frågan är hur arkiveringssäker är en hårddisk om vi säger att jag endast skall läsa in materialet en gång och sedan låsa in skiten i ett kassaskåp? Finns det någon annan lösning som är bättre givet den stora datamängden och att jag ganska sällan måste göra sådana här stora backuper?

Var hittar jag billigaste 100Giggaren? 1600 spänn på Macoteket tycker jag låter mycket...

Tack på förhand!

/Jont Olof

Hur länge ska du spara det? Oavsett tid måste man se till att ha fungerande hårdvara i framtiden. Köper man en bandspelare måste inte bara bandet sparas så att säga. Samma sak med IDE-diskar. Om 20 år lär inte de gå att koppla in helt lätt.

Vill man vara trygg kan ju dubbla diskar vara en idé. Men du behöver ju bara arkivera själva disken, inget chassi, eller annat, vilket kanske är inkluderat i Macotekets pris?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 02:00
Ursprungligen av Jont Olof:

Jag har ett videoprojekt på omkring 100Gig som jag skulle vilja göra backup på. Jag räknar dels med att bara spara FCP-projektet utan inläst video, med tillhörande audio, på ett par DVD:er. Men av smidighetsskäl skulle jag även vilja ha video sparad i inläst form. Det bästa alternativet jag kan fundera ut är att skaffa en FW-disk. Frågan är hur arkiveringssäker är en hårddisk om vi säger att jag endast skall läsa in materialet en gång och sedan låsa in skiten i ett kassaskåp? Finns det någon annan lösning som är bättre givet den stora datamängden och att jag ganska sällan måste göra sådana här stora backuper?

Var hittar jag billigaste 100Giggaren? 1600 spänn på Macoteket tycker jag låter mycket...

Tack på förhand!

/Jont Olof

Tyckte jag slog huvet på spiken med samma idé för nåt år sen, men fick veta här att det inte alls är en bra eller säker arkiveringsmetod att lagra på HD. Ska försöka hitta tråden...

1
Bevaka tråden