Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Win2K, OSX och SMB

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-26 13:05

Ja, ja... Mycket förkortningar i den här datorvärlden...

Nu har jag OSX10.2 på jobbet tillsammans med en massa win-burkar. Det går ju utmärkt att ansluta till dem via "anslut till server" i 10.2.

Men... Jag skulle vilja tillhöra en av win-domänerna. Som det är nu har jag en egen lite domän som heter Workgroup. (Iofs kul!) Men jag skulle vilja tillhöra samma domän som de jag jobbar med.

Någon som vet om det går att ändra någonstans?

• Avstängd
  • 2002-08-26 13:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Ja, ja... Mycket förkortningar i den här datorvärlden...

Nu har jag OSX10.2 på jobbet tillsammans med en massa win-burkar. Det går ju utmärkt att ansluta till dem via "anslut till server" i 10.2.

Men... Jag skulle vilja tillhöra en av win-domänerna. Som det är nu har jag en egen lite domän som heter Workgroup. (Iofs kul!) Men jag skulle vilja tillhöra samma domän som de jag jobbar med.

Någon som vet om det går att ändra någonstans?

Så vitt jag vet kan du inte bli medlem i en Win2000-domän om du inte kör en Windowsmaskin.

De olika medlemmarna i en W2K-domän (datorerna alltså) talar KerberosV med varann, och W2K-klienterna i domänen hos dig har egna datorkonton i Active Directory i din W2K-domän (jag förutsätter att ni kör W2K Server, det fungerar lite annorlunda med NT4 Server), och ett sådant datorkonto kan du inte få för din MacOS X-maskin.

Så du får SVJV fortsätta i din egen arbetsgrupp.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-26 16:03

Jag har ett konto (eller kan fixa iaf) i domänen. Och, ja, vi kör Win2KPro Server.

Jag är medveten om att servern fixar domänkonton, men jag vill kunna välja, precis som en win-klient, vilken domän jag ska logga in på. Det kan jag inte.

Det borde ju finnas en inställning någonstans för SMB-klienten i osx där den bestämmer vilken domän som den ska logga in på.

Som det är nu skapar väl min osx-burk en domän dynamiskt och inte via WINS?!

• Avstängd
  • 2002-08-26 17:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Jag har ett konto (eller kan fixa iaf) i domänen. Och, ja, vi kör Win2KPro Server.

Jag är medveten om att servern fixar domänkonton, men jag vill kunna välja, precis som en win-klient, vilken domän jag ska logga in på. Det kan jag inte.

Det borde ju finnas en inställning någonstans för SMB-klienten i osx där den bestämmer vilken domän som den ska logga in på.

Som det är nu skapar väl min osx-burk en domän dynamiskt och inte via WINS?!

Problemet är inte om du har ett (användar-)konto utan problemet är att det skall finnas ett datorkonto för din dator om du och datorn skall fullt ut kunna utnyttja domänen på samma villkor som en W2K-maskin. Men någon programvara (nätverksklient) för MacOS X som klarar av det (inklusive KerberosV, certifikat och hela köret) känner jag inte till. Så din dator kan inte prata med domänservern.

(Hela inloggningen och autentiseringen i en W2K-domän sköts krypterat genom KerberosV. Din maskin måste också kunna prata med Active Directory och kunna använda service records i en dynamisk DNS för att hitta domänkontrollanten. Alternativt emulera en gammal Windowsklient och prata med en PDC-emulator i W2K-domänen. SMB är bara fildelningsprotokollet och används inte för sådant här, så det hjälper dig inte alls.)

• Oregistrerad
  • 2002-08-26 17:38

Det skall gå om det används active directory har jag för mig....

http://www.apple.com/macosx/jaguar/compatibility.html

• Oregistrerad
  • 2002-08-26 17:40

Det går ju även utmärkt med 10.2 server!

http://www.apple.com/server/opendirectory.html

• Avstängd
  • 2002-08-26 17:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Det skall gå om det används active directory har jag för mig....

http://www.apple.com/macosx/jaguar/compatibility.html

Jag följde länken och det verkar onekligen som om det skulle gå att logga in på en W2K-domän från MacOS X 10.2 (men inte äldre versioner). Enligt länk nr 2 så klarar Open Directory service i MacOS X 10.2 att logga in ordentligt på en W2K-domän, så det borde lösa problemen.

[ 26 Augusti 2002, 17:45: Meddelandet ändrat av: S_W ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-26 17:48

ja, 10.2 är så nära perfekt man kan komma!

Har bara börjat testa alla funktioner emot windowsvärlden ännu... Det bästa är att allt som påtalats har funkat än så länge!

• Oregistrerad
  • 2002-08-26 18:23

kan det här vara ngt?
klient direkt från mickeysoft

Bror min använder det för att logga in på nt servrerna på jobbet från sin iBook. Enligt han så går det bra på de flesta servrarna men inte på alla.

• Avstängd
  • 2002-08-26 18:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonny Larsen:
kan det här vara ngt?
klient direkt från mickeysoft

Bror min använder det för att logga in på nt servrerna på jobbet från sin iBook. Enligt han så går det bra på de flesta servrarna men inte på alla.

UAM är något helt annat än det som diskuterats i den här tråden. Det är bara en fildelningsklient (som har funnits i flera år) och har inget med anslutning till W2K-domäner att göra.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-26 23:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
Problemet är inte om du har ett (användar-)konto utan problemet är att det skall finnas ett datorkonto för din dator om du och datorn skall fullt ut kunna utnyttja domänen på samma villkor som en W2K-maskin.

Jodå, det var också den typen av konto jag syftade till i tidigare inlägg. Ett sånt fixar jag snabbt.

Problemet är ju, som sagt, att jag inte vet var jag väljer vilken domän som datorn ska försöka logga in på.

Länkarna ovan förklarar ju inte hur, bara att det går. Eller har jag missat något... ?

I övrigt; tack för engagemanget.

EDIT: stavfel

[ 26 Augusti 2002, 23:15: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

1
Bevaka tråden