- basilika
- Medlem ●
Jag undrar om någon har en aning om huruvida Macen kommer att känna av ändrade scrollister i framtiden?
Jag är informatör och håller på lite med webdesign, och gillar INTE att det ständigt är samma scrollister oavsett hur man gjort i CSS. Det ändras ju i Windows.
Kanske borde tillägga att jag älskar min Mac. Det står i min profil, och då är det SANT!
Annika
Hur snyggt är det här till exempel?
Tja, man har ju inget problem att känna igen scrollbar text…
Fast det beror ju på om man gör sidan för designern/siteägaren eller den som hamnar på sidan…
(…eller den vane besökaren…)
Aha, ja det stämmer, det! Jag kollade nyss i Moxilla Firefox. Mkt riktigt - Macscrollist.
Det känns lite som att svära i kyrkan, men jag tycker det är snyggt med matchande scrollister. Undrar varför inte de andra webbläsarna stöder detta?
"Bör inte användas" - varför inte? Jag undrar eftersomjag inte vet, inte för att vara spydig.
"Bör inte användas" - varför inte? Jag undrar eftersomjag inte vet, inte för att vara spydig.
Jag tycker inte att det ska finnas möjlighet, eftersom det strider mot "reglerna" om enhetlighet och logik, som Mac OS präglas av.
För att systemet ska bli lätt att förstå och använda, även som total nybörjare, så måste det finnas en genomgående enhetlighet, så att man lätt kan förstå tex "aha, det där ser likadant ut som det där - då borde de ha samma funktion". För oss som är guru:ar, så är det svårt att föreställa sig hur man inte kan räkna ut att objekt X har samma funktion som objekt Y bara för att de har olika färg, men jag har träffat många totala nybörjare och kan garantera att såna små saker utan tvekan skulle kunna ställa till med förvirring hos vissa.
Om alla program (eller tom alla hemsidor!) har sina egna utseenden och sätt att visa saker på, så måste man memorera de alla för att kunna använda sig av dem, men har allt samma grännssnitt och utseende, så behöver man bara lära sig det en gång för att sedan kunna använda vad som helst.
I Mac OS X så har Apple gått ifrån denna enhetliget alldeles för mycket redan, iom att det bla finns ett aqua, metall och pro-gränssnitt och inte bara ett av dem, att QuickTime och iTunes har sina egna utseenden, att det ibland är utdragslåda och ibland bara delat fönster etc etc ...
Att ändra färgen på rullisten är väl inte så förvirrande, så det skulle egentligen inte spela så stor roll, men man måste hålla sig till principerna - om man ska försöka bestämma när det är OK att bryta principerna så blir det bara rörigt och tillslut ser det ut som i Windows, där nästan alla program har ett helt eget utseende och dessutom har möjlighet att ändra utseende totalt, till något som kan vara hur professionellt eller oprofessionellt gjort som helst.
Därför.
(men om man nu är guru och gillar att anpassa allt hur man vill, så skulle man ju, lika väl som man kan göra ett program som ändrar OS X tema, göra ett program som ger Safari stöd för rullist-CSS-info - men detta borde den som vill alltså få ladda ner själv och det ska inte finnas inbyggt från början)
Jag tycker inte att det ska finnas möjlighet, eftersom det strider mot "reglerna" om enhetlighet och logik, som Mac OS präglas av.
Jag tycker att funktionen ska vara intakt medan utseendet kan vara hur fanken som helst. Vrför ska nån bestämma just hur scrollisterna ska se ut?
Jag undrar om någon har en aning om huruvida Macen kommer att känna av ändrade scrollister i framtiden?
Jag är informatör och håller på lite med webdesign, och gillar INTE att det ständigt är samma scrollister oavsett hur man gjort i CSS. Det ändras ju i Windows.
Kanske borde tillägga att jag älskar min Mac. Det står i min profil, och då är det SANT!
Annika
Kan du inte rita egna scrollister med DHTML eller javascript eller nåt? Då kan du väl ändra både färg, utseende och beteende. Jag tycker inte att detta är ett bra förslag, men det är åtminstone en lösning till ditt problem antar jag.
Kan du inte rita egna scrollister med DHTML eller javascript eller nåt? Då kan du väl ändra både färg, utseende och beteende. Jag tycker inte att detta är ett bra förslag, men det är åtminstone en lösning till ditt problem antar jag.
Jag har hittills inte sprungit på en enda välimplementerad hemmabyggd rullist på nätet. Skräckexempel finns exempelvis på comviq.se.
Till skillnad från många andra funktioner är i alla fall operativsystemen hyfsat överens om hur en rullist ska funka - man ska kunna flytta lite upp/ner genom att trycka på pilarna, man ska kunna klicka på rullisten bredvid markören och flytta en sida (eller nästan), samt man ska kunna dra markören för att flytta "mycket". Dessutom ska piltangenter och PgUp/PgDn fortfarande funka bra.
Klarar inte hemmahacket de kraven så är det möjligtvis vackert, men inte användbart. Isåfall är nog enda alternativet att dela upp websidan så att det inte står mer än vad som får plats på en skärm på varje sida...
Eftersom ingen länkat, länkar jag
http://www.w3.org/
Precis som andra sagt, stöds inte egenfärgade scrollister av W3C; den organisation som utarbetat standarden.
Har MS någon form av patent på vissa funktioner i IE, så w3c inte ens kan fundera på att göra dem till standar?
Har MS någon form av patent på vissa funktioner i IE, så w3c inte ens kan fundera på att göra dem till standar?
Standar? Tänker du göra flaggor?
W3C är ju i grund och botten bra, men i en del fall så sitter dom som en bunt fjantiga småungar och larvar sig om principer. Bl.a. verkar det finnas en falang som "minsann inte ska göra som Microsoft". Därför kan man t.ex. inte centrera en tabell vertikalt utan en jädra massa bök om man vill ha sidan att validera, eller färga skroll-listerna som man vill.
En del usability-gurus tjuter om att man inte ska ändra användarens inställningar och att färgade skroll-lister är av ondo. Men jag tror knappast att någon människa som klarar att surfa på webben är så bakom flötet att han inte begriper vad det är om skroll-listen på en webbsiida är grön istället för blå.
Att inte "tillåta" färgade lister handlar IMHO enbart om sniken prestige och att man inte fattar att webben är ett VISUELLT medium.
<rant over>
/../
En del usability-gurus tjuter om att man inte ska ändra användarens inställningar och att färgade skroll-lister är av ondo. Men jag tror knappast att någon människa som klarar att surfa på webben är så bakom flötet att han inte begriper vad det är om skroll-listen på en webbsiida är grön istället för blå.
/../
Jo, som sagt är det är just så det kan vara om man är nybörjare.
Kanske är det få som berörs av en sån liten detalj, men som sagt kan man inte hålla på och bestämma när det är OK att bryta mot principerna.
Men som jag också sa, så skulle det ändå vara bra om möjligheten till färgade rullister fanns - , fast bara inte som förval.
Jo, som sagt är det är just så det kan vara om man är nybörjare.
Fel. Om man är så färsk att man inte fattar det, så har man heller inte blivit van med någon standardfärg.
Snackar man usability så skulle det i så fall vara reglerat t.ex. exakt var och hur man ska placera menyer på en webbsida. T.o.m. rutinerade surfare kan ibland undra var designern tänkt sig att man ska klicka för att komma vidare.
Att vägra ge möjlighet till färgade skroll-lister är ju fullkomligt absurt i sin löjlighet om du sätter det i perspektiv.
Kanske är det få som berörs av en sån liten detalj, men som sagt kan man inte hålla på och bestämma när det är OK att bryta mot principerna.
Gudskelov så bryter folk mot "principer" varenda dag, och det är därför bl.a. datorer och webben öppnar fler och fler möjligheter. Om ingen bröt mot larviga "principer" som inte har annan uppgift än att bekräfta sin egen existens, så skullle internet fortfarande vara något som användes uteslutande av USAs militärer och universitet. Tack vare några innovativa själar blev det inte så. Och det tackar vi alla för, eller hur?
Men som jag också sa, så skulle det ändå vara bra om möjligheten till färgade rullister fanns - , fast bara inte som förval.
Vet inte vad du menar med "förval", men visst, t.o.m. jag skulle nog kunna göra ett hack till t.ex. FireFox som låste dom till vad användaren vill ha - inte den som gjort webbplatsen.
T.o.m. rutinerade surfare kan ibland undra var designern tänkt sig att man ska klicka för att komma vidare.
Å andra tyda sidan så hyfsat van samt vill kan ju även om... hävda att den som är och klura, en, kan mening allt inte vid att läsa står man i rätt ordning
[font="times"]Å andra sidan så kan man ju hävda att den som är hyfsat van vid att läsa och klura, samt vill, kan tyda en mening även om allt inte står i rätt ordning...[/font]
Hej igen!
Nu vill jag bara påpeka att det blev standard att kunna lägga in bakgrundsbild efter det att Netscape hade börjat stödja det. Så tydligen kan W3C ändra standarden. Och jag förmodar att det är en del andra grejer som har lagts till i standarden successivt.
Ett medium måste utvecklas med dess användare. Man surfar inte likadant idag som i början på nitiotalet, och idag tror jag att de flesta känner igen en scrollist när de ser den, så stor variation är det inte bara för att man byter färg på den.
Det finns ju folk som inte klarar av en vanlig dropdown-meny, och är det dem man designar för så kan vi ju återgå till de tredimensionella knapparna istället, som var så populära för tio år sedan.
Så jag håller fast vid min åsikt om att Mac borde stödja de formaterade scrollisterna.
Fel. Om man är så färsk att man inte fattar det, så har man heller inte blivit van med någon standardfärg.
Snackar man usability så skulle det i så fall vara reglerat t.ex. exakt var och hur man ska placera menyer på en webbsida. T.o.m. rutinerade surfare kan ibland undra var designern tänkt sig att man ska klicka för att komma vidare.
Att vägra ge möjlighet till färgade skroll-lister är ju fullkomligt absurt i sin löjlighet om du sätter det i perspektiv.
Gudskelov så bryter folk mot "principer" varenda dag, och det är därför bl.a. datorer och webben öppnar fler och fler möjligheter. Om ingen bröt mot larviga "principer" som inte har annan uppgift än att bekräfta sin egen existens, så skullle internet fortfarande vara något som användes uteslutande av USAs militärer och universitet. Tack vare några innovativa själar blev det inte så. Och det tackar vi alla för, eller hur?
Vet inte vad du menar med "förval", men visst, t.o.m. jag skulle nog kunna göra ett hack till t.ex. FireFox som låste dom till vad användaren vill ha - inte den som gjort webbplatsen.
Ja, du har helt klart en poäng. Kanske är det inte så farligt med ändrade färger ur förvirringssynpunkt jämfört med webbsidor i allmänhet ...
Men jag står ändå fast vid att ändringsbara färger inte borde vara aktiverat som förval. Med förval menar jag att den möjligheten är ikryssad som standard, som fabriksinställning - dvs man måste själv gå in och ändra för att ta bort den.
Om det inte är aktiverat från början, men går att aktivera om man gillar funktionen, så hade det varit optimalt.
Själv skulle jag inte vilja ha funktionen aktiverad eftersom jag tycker att det skulle vara fult och opassande att rullisterna inte hade samma utseende som övriga gränssnittet. och jag skulle inte gilla att behöva gå in och stänga av funktionen varje gång jag hade en ny webbläsare/plist-fil etc - precis som jag inte gillar att Apples startsida ska vara aktiverad från början jämt, så man måste ta bort den.