Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixade klickande tangentbord i Powerbooken

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt tangentbord började klicka nånstans mellan K, M och L. Jag petade bort några tangenter och tillverkade ett par specialverktyg med hjälp av en "pärmplugg" (vad det nu heter) och lite ståltråd.

Det klickande ljudet är tydligen inte alltför ovanligt och orsakas av plastmattan som ligger strax under tangenterna. Den glappar lite mot det fiberoptiska lagret som leder ljus till tangenterna, och därför beslöt jag mig att limma fast "tangentmattan" på fiberoptiken. Epoxylim funkar bra, men annat lim är väl att föredra ifall man någon gång skulle vilja in i datorn.

Använde ståltråden till att lyfta lite på lagret genom att greppa tag i ett av hålen för tangentupphängningen. Sedan kilade jag in pärmpluggen med en klick lim på undersidan och upprepade ett par gånger. Lät härda i 20 minuter under tryck... Förhoppningsvis är klickandet eliminerat.

Jag vet inte varför jag berättar det här för er. Antagligen för att jag just köpt en ny kamera och ville göra min första tutorial.

• Oregistrerad
  • 2005-01-04 14:02

trevlig guide... kan säkert komma till användning nån gång... så e de ju alltid roligt med ny kamera oxå ;D

Den där mässingsfärgade saken, om det är den du menar, kallas för jungfruben, påsnit eller änglaben.
Jag förmodar att påsnit är det "riktiga" namnet, men jag har aldrig kallat dem för annat än jungfruben, och ingen annan jag har hört har gjort det heller.

• Medlem
  • Tyresö
  • 2005-01-04 17:44

En fråga som jag haft förr är hur sjutton man får bort tangenterna. Bänder man från nedsidan av tangenten och upp eller är det någon annan teknik som gäller? Jag har inte vågat bända och nu har jag blivit så van vid ljudet (som nog kommer från samma problem som du löst) så jag hade totalt glömt bort att det ens var ett problem

Ursprungligen av DozePih:

En fråga som jag haft förr är hur sjutton man får bort tangenterna. Bänder man från nedsidan av tangenten och upp eller är det någon annan teknik som gäller? Jag har inte vågat bända och nu har jag blivit så van vid ljudet (som nog kommer från samma problem som du löst) så jag hade totalt glömt bort att det ens var ett problem

Bend over!

Uppdatering: Det började klicka på fler ställen och jag vet numera att det är lagret med metallhakar som tangenterna sitter fast i som glappar mot den fiberoptiska mattan. det är som en tunn metallram som ligger under tangenterna och den böjs på vissa ställen uppåt vilket gör att den trycks ned och klickar till när man slår på tangenterna på just det stället. Det min åtgärd gjorde var att limma fast metallramen mot fiberoptiken så att det inte längre är nåt mellanrum.

Idag fixade jag Escape/F1 och F12/Eject på mitt tangentbord. Jag vet inte om just jag fått en kass build, men det verkar som om det belysta tangentbordet har en del problem med klickande. Bättre att fixa det själv än att lämna in datorn till reparation i alla fall. Ett par veckor eller tjugo minuter?

För att ta loss de vanliga bokstavsknapparna så bända bara lite i ena kanten. För att ta bort mindre knappar, såsom F-tangenterna och piltangenterna så kika lite under kanten så ser ni en vit plastplugg som sitter i en hake (till vänster om knappen). Peta ur den ur sin ögla och skjut hela tangenten åt höger så hoppar den högra haken ur.

• Oregistrerad
  • 2005-01-16 11:50

Cirka 3 månader efter jag fått hem min nya powerbook lade pekplattan av så jag fick skicka in den på service för att rätta till felet. Men när jag fick tillbaks den hade problemet i fråga uppstått så jag fick skicka in den igen. Kom tillbaka och problemet var fixat på den sidan av tangentbordet där problemet fanns när den skickats in men samma sak hade då hänt i andra änden. Nu pallar jag inte skicka in den fler gånger och undrar därför om man kan göra detta utan att serviceavdelningen gnäller om datorn i framtiden skulle gå sönder och behöver delas för service.

Ursprungligen av Stiffmeister:

Cirka 3 månader efter jag fått hem min nya powerbook lade pekplattan av så jag fick skicka in den på service för att rätta till felet. Men när jag fick tillbaks den hade problemet i fråga uppstått så jag fick skicka in den igen. Kom tillbaka och problemet var fixat på den sidan av tangentbordet där problemet fanns när den skickats in men samma sak hade då hänt i andra änden. Nu pallar jag inte skicka in den fler gånger och undrar därför om man kan göra detta utan att serviceavdelningen gnäller om datorn i framtiden skulle gå sönder och behöver delas för service.

Det tror jag är bombsäkert. De lär inte märka något eftersom det redan sitter nåt slags klister där, men som uppenbarligen inte är tillräckligt starkt.

1
Bevaka tråden