Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inte överens med musen!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en imac g4 globe 20" och jag kommer inte överens med musen. muspekaren går inte dit jag vill att den ska gå, jag får lyfta den flera gånger och försöka föra den från en ny punkt på skärmen lixom, men den går ändå inte dit den ska...den går väldigt ojämnt.
vad kan jag göra?
fråga mig inte vad det är för mus, men det är en "i genomskinlig plast med vit botten med ett grått äpple". å så lyser det rött när man lyfter på den. hhee. bra beskrivning va! men ni fattar nog ni som kan det här med macmöss.
jag blir tokig snart!
*gaah*

• Oregistrerad
  • 2005-01-04 22:14

Om du tar ett papper under musen istället för att köra direkt på bordet?
Fixar det det hela så är ditt bord antingen för blankt (mitt problem) eller för repigt (vanligare problem).
Ta ett vanligt A4 eller en musmatta…

jag har haft musmatta hela tiden och bytte precis till papper nu, men det blev ingen skillnad. det är som om musen inte "fäster" och muspekaren far hit och dit...ibland går det bra, men sen "flippar" den ur och det är nästan hopplöst att få den att gå dit man vill, inte ens riktningen är rätt...

• Oregistrerad
  • 2005-01-04 22:50

Aha… Du hade redan musmatta.
Problemet du beskrev lät som när man har för blankt underlag…

Det är inte så att musen är hyfsat välanvänd så det glappar i sladden?
(Det är ju inte så kraftig sladd direkt…)

Annars kan du ju använda i stort sett vilken USB-mus som helst (även om "pezemöss" ofta är lite fulare, men sånt kan man ju diskutera så YMMV - trådlösa Logitech är inte så dumma man de käkar batterier… William ville ju sälja ett sånt kit under köp&sälj och bor du i närheten så )

Har du en annan usb-mus, prova med den i så fall. Om problemet försvinner efter bytet, ta då apple- musen i själva usb-kontakten och svinga runt den några varv och försök o pricka närmaste papperskorg.
Apples möss har nämligen en benägenhet att gå sönder i sladden (precis där sladden mynnar ut från själva musen) och då uppträder det som du nu beskriver. Att Apple ännu inte gjort något åt sin dåliga konstruktion (en förstärkning på första biten av sladden som mynnar ut) tycker jag är mycket dåligt.
Har själv averkat 3st Apple pro mouse som alla gått samma öde tillmötes. Mitt tips- använd en ordinär
scrollmus istället.

Ursprungligen av Böckert:

Har du en annan usb-mus, prova med den i så fall. Om problemet försvinner efter bytet, ta då apple- musen i själva usb-kontakten och svinga runt den några varv och försök o pricka närmaste papperskorg.
Apples möss har nämligen en benägenhet att gå sönder i sladden (precis där sladden mynnar ut från själva musen) och då uppträder det som du nu beskriver. Att Apple ännu inte gjort något åt sin dåliga konstruktion (en förstärkning på första biten av sladden som mynnar ut) tycker jag är mycket dåligt.
Har själv averkat 3st Apple pro mouse som alla gått samma öde tillmötes. Mitt tips- använd en ordinär
scrollmus istället.

tack! då är det inte "mig det är fel på"...
idag går det något bättre. får se hur länge jag står ut med att den går ojämnt...har ju en scrollmus till min CP (PC) som jag skulle kunna ta istället...men det tar ju emot lite...man vill ju ha applegrejjer till applegrejjer lixom. men blir det inte bättre så har jag nog inget val...
kanske att jag kan prova med ett annat underlag för att se om det är underlaget det är fel på.

nu i morse fungerade musen väldigt dåligt igen, så jag tog ett jeanstyg och la på musmattan=fungerar perfekt! så det var väl kanske underlaget trots allt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-06 11:57

Har haft samma problem med Apples Pro mus samt andra optiska möss. Det är musmattan det hänger på. Köp en modell som är lite tjockare med viss mjukhet, såna som kostar 10 spänn men är svåra att få tag på. Hittade själv ett gäng i Kumla för ett år sedan och köpte upp hela lagret. Som sagt inget fel på musen, bara vid hårt underlag/musmatta.

Ursprungligen av Ellen:

Har haft samma problem med Apples Pro mus samt andra optiska möss. Det är musmattan det hänger på. Köp en modell som är lite tjockare med viss mjukhet, såna som kostar 10 spänn men är svåra att få tag på. Hittade själv ett gäng i Kumla för ett år sedan och köpte upp hela lagret. Som sagt inget fel på musen, bara vid hårt underlag/musmatta.

ja, det verkade vara underlaget det var fel på. får leta efter bättre kvalitet istället för att köpa såna där roliga för 5 kr på ikea... :-/

Jo när jag fick min nya mac med just den musen du har, hoppade den o for omkring en hel massa. Det berode då på att jag hade för blankt underlag, har nu en "matt" vit masonitskiva som matta fungerar kanon.

Sedan kan du ju ändra känsligheten på det "röda blinkande", om du vänder på musen ser du att du har en "knöglig" ring runt själva lampan mot sladdens håll finns ett litet hål med en "nolla" i snurrar du hjulet åt höger blir det ett + och åt vänster ett -.

På så sätt kan du öka/minska läsarens känslighet, om det nu kan vara till någon hjälp.

Ursprungligen av appletalk:

Sedan kan du ju ändra känsligheten på det "röda blinkande", om du vänder på musen ser du att du har en "knöglig" ring runt själva lampan mot sladdens håll finns ett litet hål med en "nolla" i snurrar du hjulet åt höger blir det ett + och åt vänster ett -.

På så sätt kan du öka/minska läsarens känslighet, om det nu kan vara till någon hjälp.

...hmmm...något sånt ser jag inte till under min mus...jag har bara ett avlångt hål i mitten varifrån det lyser rött (ojoj, fritt fram för associationer här märker jag...), men inget sånt du skriver om...

:eek:

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-10 10:36

Hm det låter som en senare modell men vad jag minns så var det mycket problem med de första apple mössen för att de reagerade för långsamt så muspekaren kunde sacka efter om man drog för "snabbt"...

associationer, hur menar du nulå

kolla om du har nått sådant här, iof är min ett år nu så det kanske skiljer en del.

Ursprungligen av appletalk:

kolla om du har nått sådant här, iof är min ett år nu så det kanske skiljer en del.

nej, så ser inte min mus ut. min är helvit under.

1
Bevaka tråden