Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrapljud vid digitalisering av vinyl

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Nu menar jag inte repor i vinylen utan att ljudet "frasar" sönder i vissa passager när man lyssnar av det nyinspelade som ligger på hårddisken. Är det överstyrningsdistorsion tro? Jag ställde in involymen till 6 db men det gav inte något rött när jag spelade in - trots det så blev det kasst.
Kan vara fel i visningen i programmet kanske. Ska man alltid ligga på 0 db? Är det intge risk för brus då?
Jag är inte så rutinerad på detta, det ska medges. Det jag använder är en Egosys U2A med den betaprogramvara som finns för OSX. För inspelning använder jag Roxio CD Spin Doctor, som ingår i Toast 6. Ljudkortet funkar fint för övrigt.

Hjälp tack:
- Finns det annan programvara för att ta kontroll över Ljudkortet. Betan kunde vara bättre.

MVH

Jag har kört med bara Spin Doctor, det har funkat fint för mig. Det blir kalasljud, under förutsättning att vinylerna är i bra skick alltså.

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 10:29

Jag upplevde dåligt ljud i iTunes ett tag, påminde om det du försöker beskriva.

Men när jag drog upp volymen i iTunes till max, och reglerade volymen ut med ljudtangenterna och med stereoförstärkaren så blev det bra.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-05 12:43

Hur har du kopplat skivspelaren till ljudkortet?
Direkt eller via en förstärkare?

Jag skulle nog använda antingen ett fristående RIAA-steg eller en vanlig förstärkare med inbyggt dito hellre än att försöka kompensera signalnivån via programvaran.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-05 12:44

Själv så använder jag en gammal plastig skivspelare med inbyggt RIAA-steg. Den duger tills vidare, men har andra uppenbara brister.

Jag har en lyx-skivspelare som kostade skjortan på sin tid. Har ny nål till den nu eftersom jag vill digitalisera en del gamla vinylare som inte går att få tag på som CD.
Jag har en sladd med RCA-kontakter, som jag satt i AUX OUT på förstärkaren, sen är det en ministereoplugg i andra änden som jag sätter i mikingången på PowerBooken.
Sen kör jag med Spin Doctor. Det fungerar mycket bra.

Jag har en bra gammal vinylsvarv kopplad till en NAD-reciever med inbyggd RIAA-steg.
Ut & ingångar (avsedda för kassettdäck) är anslutna till U2A analoga ut & ingångar. U2A är sen anslutet till iBooken med en vanlig USB-kabel.
Jag har inte haft problem hittills, men upptäckte det nu vid inspelning av en vinylskiva. Ljudet gick via Ljudkortet under inspelningen och tillbaks till stereon och då hördes inga störningar. De upptäckte jag först när jag skulle lyssna av aiff-filen.

Så skadan måste skett mellan kort och dator...?

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:43

Svante: Lägg upp ett ljudklipp så kan vi höra om det är överstyrningsdist (åtm om det är digital eller analog).

"Alltid" på 0dB är lite fel uttryckt. 0dB är (förenklat) maxnivån. Gå inte över det, men håll dig så att topparna (de starkaste ljudpartierna) ligger just under eller på noll. Håller du det andra där i närheten så kommer du att få en signal med bra dynamik och högt signal/brus-förhållande.

Ursprungligen av JonesH:

Svante: Lägg upp ett ljudklipp så kan vi höra om det är överstyrningsdist (åtm om det är digital eller analog).

"Alltid" på 0dB är lite fel uttryckt. 0dB är (förenklat) maxnivån. Gå inte över det, men håll dig så att topparna (de starkaste ljudpartierna) ligger just under eller på noll. Håller du det andra där i närheten så kommer du att få en signal med bra dynamik och högt signal/brus-förhållande.

Nu slängde jag hela aiff-filen och hinner inte göra om det just nu men tack för tipset. Jag återkommer. Kan dock säga att det lät som att ljudet "frasar sönder" stundtals, men inte som när man överstyr en gammal stereo, uh lite svårt att förklara med ord.
Men med 0db menar jag i kontollpanelen för U2A-kortet, där man även kan förstärka eller försvaga signalen. Jag hade på +10 db och SpinDoctors nivåindikering visade trots det en vettig nivå, bara någon enstaka peak på rött.

Jag misstänker starkt att det är kontrollpanelen som är strulet, jag ska göra om inspelningen på en mer sansad nivå, även om det kommer att se ut som det är lite för lågt i SpinDoctor.

(Efter att ha hållit på med kontollpanelen så uppträdde även dist i musik som jag bara konverterat från CD till AAC, vilket försvann om jag drog ur USB-kabeln och satt tillbaks den igen utan att starta kontrollpanelen igen.)

Finns det inte något universal-USB-program som fixar ljudkort? (typ som USB overdrive för möss)?

MVH

1
Bevaka tråden