Svante: Lägg upp ett ljudklipp så kan vi höra om det är överstyrningsdist (åtm om det är digital eller analog).
"Alltid" på 0dB är lite fel uttryckt. 0dB är (förenklat) maxnivån. Gå inte över det, men håll dig så att topparna (de starkaste ljudpartierna) ligger just under eller på noll. Håller du det andra där i närheten så kommer du att få en signal med bra dynamik och högt signal/brus-förhållande.
Nu slängde jag hela aiff-filen och hinner inte göra om det just nu men tack för tipset. Jag återkommer. Kan dock säga att det lät som att ljudet "frasar sönder" stundtals, men inte som när man överstyr en gammal stereo, uh lite svårt att förklara med ord.
Men med 0db menar jag i kontollpanelen för U2A-kortet, där man även kan förstärka eller försvaga signalen. Jag hade på +10 db och SpinDoctors nivåindikering visade trots det en vettig nivå, bara någon enstaka peak på rött.
Jag misstänker starkt att det är kontrollpanelen som är strulet, jag ska göra om inspelningen på en mer sansad nivå, även om det kommer att se ut som det är lite för lågt i SpinDoctor.
(Efter att ha hållit på med kontollpanelen så uppträdde även dist i musik som jag bara konverterat från CD till AAC, vilket försvann om jag drog ur USB-kabeln och satt tillbaks den igen utan att starta kontrollpanelen igen.)
Finns det inte något universal-USB-program som fixar ljudkort? (typ som USB overdrive för möss)?
MVH