Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WMF-bilder blir kassa i Powerpoint

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 12:44

Jag gör bilder för en Powerpoint-presentation I Illustrator och exporterar dom sen till WMF-format för att lägga in i PP. Men när man skriver ut bilderna från PP dyker det konstiga streck i bilderna som inte finns i Illustrator-bilden. Dessutom klarar inte WMF av streckade linjer. Är det någon som vet om det finns nån lösning på detta elände som Bill G. har satt mig i?

/p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 13:13

1. Kör Keynote istället, klarar t ex vektorgrafik i form av PDF alldeles utmärkt vilket PPT inte klarar.

2. Undvik WMF till varje pris, har inte haft annat än problem med det formatet. I värsta fall bitmappa grafiken i Illustrator och spara som GIF, PNG, JPEG eller dyl.

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:20

Jo, men problemet är att det skall till en stor kund som sitter med powerpoint på pc. Så Keynote är inget alternativ. Tyvärr är inte heller jpg eller gif nått vidare alternativ om det skall funka både på skärm och som utskrift utan att filerna blir super-tunga.

Hur funkar png? Funkar det bra för grafik (mycket streck och tabeller)?

/p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 13:23

PNG kan väl ses som ett format liknande GIF men med fler inställningsmöjligheter. Det är ju helt klart att föredra om det är få färger och det inte är så mycket "övergångar", skuggor etc.

Du kan inte göra två exemplar av din grafik, ett för PPT-bildspel (bitmappad grafik) och ett för utskrift (vektoriserad grafik)? Den vektoriserade grafiken exporterar du i form av ett PDF-bildspel.

• Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:37

I den bästa av världar… men nu skall det till folk på höga befattningar och dom är nog inte kapabla att hantera olika slags dokument. Misstänker att det kommer att sluta med att jag får göra uppoffringar i kvalitén.

/p

1
Bevaka tråden