Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför går behörigheterna sönder?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 14:32

Kan någon väldigt tekniskt kunnig förklara för mig (gärna väldigt tekniskt om så krävs) varför man som förstalösning på problem i os X alltid får tips som "Har du reparerat skivbehörigheterna?", det påminner mycket om vårt kära "har du byggt om skrivbordet" i os9.

Hur relevant är det att som förstalösning på ett problem svara enligt ovan, vilka typer av problem kan detta vara en verklig lösning på? och vad beror det på att dessa behörigheter är så sköra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 14:37

Antagligen pajar behörigheterna efter programkrascher. Sånt där borde naturligtvis repareras automatiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 15:43

Varför skulle program ändra på behörigheterna när de vill läsa från filer användaren inte har behörighet till, borde det inte göra som vanligt och be om ett lösenord för en temporär läsning?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-05 15:58

Vad John Gruber säger om detta: http://daringfireball.net/2004/12/software_update

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 09:14
Ursprungligen av tjogin:

Vad John Gruber säger om detta: http://daringfireball.net/2004/12/software_update

Den var intressant, jag tackar!
M.a.o. så är det 99% meningslöst att göra det alla tipsar om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 13:02
Ursprungligen av KRAFTWERK:

Den var intressant, jag tackar!
M.a.o. så är det 99% meningslöst att göra det alla tipsar om?

Beror väl på om det är ett "paket-installerat" program det handlar om.
Dock om man har varit och ändrat behörigheter på systemmappar själv (som jag ofta gör), så kan nog det vara bra att använda skivverktyget till att ställa tillbaka rättigheterna när man är klar.

Ja, läs det som står i länken ovan!
Att köra reparera skivbehörigheter är väldigt överskattat. Få vet vad det egentligen gör. För det första så är vanligaste skälet till felaktiga behörigheter att någon manuellt ändrat, eller att ett installationsprogram ändrat dom. Att de skulle ändras när ett program kraschar skall inte vara möjligt.
Nästa grej är att reparationen endast går igenom de .pkg filer som finns i /Library/Receipts/ och där finns endast saker som installerats med Apples Installer program. Alltså kommer kontrollen inte ge sig på saker som t.ex Adobe installerat. Det är viktigt att tänka på det.
Jag kör själv aldrig Reparera Skivbehörigheter! Det fanns en situation för länge sedan med utskriftsproblem där reparera skivbehörigheter var lösningen, men det har jag inte sett på väldigt länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 17:13

Ah. Så det är med reciepts MacOS håller reda på vilka behörigheter som skall vara var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 13:19

Reparera skivbehörigheterna har i Mac OS X tagit över som universallösning i stället för Bygga om skrivbordet och "zappa p-ramet" i Mac OS 9. I de flesta fall är det inte lösningen på ens problem.

Verkar vara något psykologiskt över att ha ett eget "fix" som man känner till om datorn strular. Folk har för sig så mycket konstigheter när man tror istället för att veta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 14:31
Ursprungligen av acke:

Reparera skivbehörigheterna har i Mac OS X tagit över som universallösning i stället för Bygga om skrivbordet och "zappa p-ramet" i Mac OS 9. I de flesta fall är det inte lösningen på ens problem.

Verkar vara något psykologiskt över att ha ett eget "fix" som man känner till om datorn strular. Folk har för sig så mycket konstigheter när man tror istället för att veta.

He he. Minns när jag precis hade fått första datorn, jag var tolv år. En Performa 6200, system 7.5.3. (Det enda som har varit instabilare än 7.5.3 är 7.5.5, och då räknar jag in Windows he he)
Varje gång efter att jag installerat speldemos installerade jag om systemet, fråga mig inte var jag fick den idén ifrån. Efter ett tag började jag med att endast bygga om skrivbordet (nyttigt, men sällan nödvändigt). Det var tider det. Marathon & Doom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 13:31

Njaaa ... Att reparera skivbehörigheterma brukar i princip alltid lösa mina problem faktiskt.
De problem jag har brukar bestå av att allmänt mysko saker händer.
Saker som: Man flyttar en fil och då hoppar alla andra filer till och filen man försökte flytta lägger sig i en helt annan mapp samtidigt som datorn meddelar att det inte går att inträffa kommandot "” eftersom "” inte inträffade -6046564. Sedan stannar Finder och när man försöker högerklicka på symbolen i Dock för att tvångsavsluta, så krashar Dock, följt av safari, mail och alla andra program - tillslut är allt badboll och man måste starta om. Sen händer liknande saker igen efter några timmar om man inte reparerar skivbehörigheterna - då händer det inte igen på några månader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 13:35

Men så får man ju inte glömma Slänga prefsfilen. Det är garanterat ett bra universalsätt att slippa problem - men det gäller bara för enstaka program, inte om hela datorn är mysko.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 13:49

Reparera skivbehörighet - (Jo jag gör det ja med regelbundet) ---- Är väl som med kakmixen - tillsätt ägg - eller som ikea skruva lite själv så känner du att du gjort ngt= du e duktig!

1
Bevaka tråden