Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2.2 i SW Update

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Är det nån som kört

sudo diskutil enableJournal

ännu?

Du måste skriva

sudo diskutil enableJournal /

för att få det att funka. Har inte testat än dock

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 09:56

Vill inte boota om... Nu har man ju uptime på 49 dagar här på maskinen på jobb... :rolleyes:

Tror jag väntar ett tag till. 10.2.1 funkar ju bra fortfarande...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Du måste skriva

sudo diskutil enableJournal /

för att få det att funka. Har inte testat än dock

Alltså jag hade faktiskt skrivit så först, taget från ett annat forum, men när jag hade postat det så kom jag på att jag inte hade nån aning om varför det skulle vara ett avslutande snestreck så jag tänkte att det kanske inte skulle vara där, så jag ändrade inlägget, helt i onödan inser jag nu...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Vill inte boota om... Nu har man ju uptime på 49 dagar här på maskinen på jobb... :rolleyes:

Tror jag väntar ett tag till. 10.2.1 funkar ju bra fortfarande...

Öh, vill du avstå från bra buggfixar bara för en uptime? Känns *lite* överdrivet. Antingen så ska du väl aldrig nånsin uppdatera igen eller så är det lika bra du gör det så fort som möjligt så du kan få börja på nytt med din åtråvärda uptime...

Bara att de fixat missing text-buggen gör hela uppdateringen värd!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 11:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Öh, vill du avstå från bra buggfixar bara för en uptime? Känns *lite* överdrivet. Antingen så ska du väl aldrig nånsin uppdatera igen eller så är det lika bra du gör det så fort som möjligt så du kan få börja på nytt med din åtråvärda uptime...

Bara att de fixat missing text-buggen gör hela uppdateringen värd!

brukar vänta någon veckan innan jag uppdaterar så man får in alla konflikter med olika applikationer.

Tycker Apple borde fixa en update som inte kräver omstart...

MacOSX är tyvärr ganska dåligt på att använda kraften i unix vid uppdateringar, alltför ofta ska man starta om. Detta ska enbart behövas när det är just kärnan som uppdateras(Vilket dock råkar vara fallet i 10.2.2).

Gäller även tredjepartstillverkare, där de vill man ska starta om när de installerar kextfiler.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -iDisco-:
En fråga...

Hittade 2 filer under cd /etc

weekly och daily & monthly

Kan vara något jag installerat förut.
Är det något nytt eller.

Köre kommando:

more weekly

eller

more daily

eller

more monthly

:rolleyes:

Känns även som att allt går rappare nu men det kan vara optimismen som faller in.

Skripten /etc/daily, /etc/weekly och /etc/monthly har funnits med sedan evigheters evigheter. De används för att rensa upp systemet, vilket Mac OS X gör nattetid. Har man inte igång sin Mac nattetid så är det bara att köra t.ex. "/etc/daily" (måste köras med rootbehörighet!) i terminalen när man känner för det. Det är f.ö. just det som MacJanitor verkar göra...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-12 11:51

jag hade hoppats på drivisar till mitt Radeon 9000 Pro..

men nähä..
nytt gojs i iChat.. nehe..
Lite snabbare start.. det va allt

Tänkte bara säga att texterendrerings buggen är kvar. Ser ingen skillnad efter ett tag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Vill inte boota om... Nu har man ju uptime på 49 dagar här på maskinen på jobb... :rolleyes:

Tror jag väntar ett tag till. 10.2.1 funkar ju bra fortfarande...

Ehm.. Har du din dator för att jobba på eller för att sätta rekord?

Den här releasen är buggfix release. Alltså så är det värt att uppdatera.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
brukar vänta någon veckan innan jag uppdaterar så man får in alla konflikter med olika applikationer.

Ok, det var ju ett lite vettigare skäl

Förövrigt så tycker jag att det verkar gå snabbare att surfa i IE. Jag tänkte att det bara var inbillning först, men jag har sett flera andra liknande kommentarer i andra forum.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 13:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Vill inte boota om... Nu har man ju uptime på 49 dagar här på maskinen på jobb... :rolleyes:

Tror jag väntar ett tag till. 10.2.1 funkar ju bra fortfarande...

Ehm.. Har du din dator för att jobba på eller för att sätta rekord?

Den här releasen är buggfix release. Alltså så är det värt att uppdatera.

Jag har gjort ALLT för att få den att gå på knä men inte lyckats. Man är väl helt enkelt en jäkligt bra mactekniker...

Fast får uppdatera på testmaskinen istället...

man skall ju inte laga något som funkar!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Tänkte bara säga att texterendrerings buggen är kvar. Ser ingen skillnad efter ett tag.

Jaså? Det var ju illa, jag som var så glad... men för mig har den inte kommit tillbaka ännu i alla fall.

Apple skriver i och för sig inte att det uteslutit den buggen, bara att de minskat problemet.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 13:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Förövrigt så tycker jag att det verkar gå snabbare att surfa i IE.

Absolut, visst går det lite snabbare. Fast det verkar som det är lite olika från maskin till maskin. Min G4 450 MP är betydligt vitaliserad av 10.2.2 uppdateringen. Fast min TiBook 550 verkar endast blivit ytterst marginellt snabbare. (Kanske inte alls.) Bägge har nyinstalerade system.

Kul uppdatering, nu kan vi skriva ut på våra Lexmark-laserskrivare! Fick konstiga felmeddelanden förut.

Det finns en liten liten skitsak som jag inte gillade. När man kört uppdateringen så ställer Programuppdatering automatiskt in att datorn ska leta uppdateringar en gång i veckan.

Lite löjligt kanske, men jag gillar inte när Apple vill bestämma inställningar åt mig.

Annars är allt frid och fröjd med denna uppdatering.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-13 09:38

Helt problemfri är inte 10.2.2, konstaterar att animeringar i gränssnitt (tex animering i dockan) känns betydligt ryckigare och "flyter" inte som det har gjort eller ska göra.

Likaså har jag problem med att Video Lan Client har blivit väldigt ryckig vid visning av filmer. Vissa bildrutor hoppas över. Misstänker att det hänger ihop med det Geforce 2MX kort jag har. Dags att göra något åt det? Problemen uppstår alltså på en QS med Geforce 2MX-kort. Nån som har upptäckt liknande problem i andra konfigurationer.

Räkna med en ny version av VLC snart. Inga problem med Docken här... tycker den flyter på bättre nu faktiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-13 11:55

jag tror 10.2.2 bråkar med HP drivrutinsinstallation , i top -u visar på stora laster för kernel task och HP drivis (för Photosmart). Ligger kontinuerligt på 10-50% (!) Inget bra alls....

Hur funkar VLC för er andra, är det intermittent uppspelning eller är det en bieffekt av dessa processorlasteer??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-13 12:24

VARNING FÖR 10.2.2

Efter att ha läst på Apples diskussionssidor inser jag att det här problemet med 10.2.2 är betydligt värre än jag först misstänkte. Dom som drabbas råkar ut för att processorn går i botten redan vid enkla jobb som tex att dra igång iTunes, visa en .avi med VLC eller motsvarande. Gemensamt för dom som drabbas är tydligen att dom har HP drivis för USB och Soundsticks. Teorin är att uppdateringen får USB att balla ur. Ni som inte ännu har uppdaterat, vänta med det om ni inte tycker det är kul att få problem med datorn. Mitt system lastar ner upp till 75% just nu enligt top -u utan att jag gör något särskilt.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-13 13:44

Jag lägger upp en ny tråd för problem med 10.2.2

Bevaka tråden