Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå på Journaling file system

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem att slå på Journalförande Filsystemet på min dokumentpartition. På startskivan funkade det fint, men får ett felmeddelande på dokumentdisken som jag inte fattar:

Skriver:
sudo diskutil enableJournal /Volumes/Dokumentdisk

Blir:
Pre-allocating the journal file failed on volume /Volumes/Dokumentdisk (No space left on device)
Try using a smaller (4096 k) journal size
Journaling has been enabled on /Volumes/Dokumentdisk

Märkligt då jag har en hel del plats kvar på volymen, den säger att det på dock?

info ger:
sudo diskutil info /Volumes/Dokumentdisk
Device Node: /dev/disk0s10
Device Identifier: disk0s10
Mount Point: /Volumes/Dokumentdisk
Volume Name: Dokumentdisk

File System: HFS+
Partition Type: Apple_HFS
Media Type: Generic
Protocol: ATA

Total Size: 7.8 GB
Free Space: 383.4 MB

Read Only: No
Ejectable: No

Ingen journalföring där alltså!

Är det månne några rättigheter eller något sånt som spökar? Det går ju inte att köra repairprivilegies på en disk som inte har system, men har inte fipplat med det tror jag.

Tacksam för hjälp. Journalföring verkar trevligt på ens dokumentpartition..

• Medlem
  • 2002-11-12 10:38

Eftersom journalen går på filsystem och inte enhet kan det vara en idé att pröva:

Citat:

quote:[asaro:~] lukas% sudo diskutil enableJournal /dev/disk0s10

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 10:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petrus:
Pre-allocating the journal file failed on volume /Volumes/Dokumentdisk (No space left on device)
Try using a smaller (4096 k) journal size
Journaling has been enabled on /Volumes/Dokumentdisk

Jättefragmenterad disk kanske?
Men den verkar ha slagits på med 4mb varje fall.

• Medlem
  • 2002-11-12 10:55

Nej det är inte på då ska det stå:

Citat:

quote: File System: HFS+ (Journaled)

Testade att gå direkt på devicen, men det blev prexis samma resultat. Testat att boota om oxo.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Eftersom journalen går på filsystem och inte enhet kan det vara en idé att pröva:

Citat:

quote:[asaro:~] lukas% sudo diskutil enableJournal /dev/disk0s10

• Medlem
  • 2002-11-12 13:28

Är disken formaterad under 9 eller X som HFS+? Det är det enda jag kan tänka mig i övrigt som kan strula. Har nu testat på alla mina maskiner och kan inte upprepa felet. =(

Mycket fräckt med Journaling. Men då är min fråga, återskapas förlorad data automatiskt från loggarna som upprätthålls av Journaled filesystem? Eller om olyckan skulle vara framme...måste man manuellt hacka något. Och isåfall vad?

Det första där, det ska helt enkelt inte bli korrupt data. Idéen är systemet upptäcker något som är galet så går den tebaks i loggarna och kollar vad den gjorde fel, och så ska den kunna fixa detta.

Vilket innebär att funkar det bra ska man inte märka av det, förhoppningsvis ska man inte behöva köra fsck längre.

Detta ersätter dock inte RAID system, förlorad data kommer förbli förlorad data.

1
Bevaka tråden