Denna tråd kan möjligen ses som oseriös men om man (jag) vill ha en iBook och inte har alltför mycket pengar börjar man snabbt fundera på hur man kan få så mycket rabatt som möjligt.
Jag skulle kunna köpa iBooken till studentpris, genom en annan student eftersom jag själv inte är student på grund av att jag är såpass ung att mina föräldrar anses ha ansvar över mina utgifter, eller så skulle jag väl kunna köpa via ett företag och på så sätt slippa momsen.
Min fråga är följande: om jag köper en iBook via ett företag, det vill säga att företaget köper iBooken, kommer företaget sedan kunna sälja iBooken till mig för lika stor summa pengar som de själva har köpt den för eller kommer moms att läggas på på företagets pris?
Jag är nästan hundraprocent säker på att det inte går, därför undrar jag också om det skulle vara möjligt att fixa det på detta sättet istället: När företaget har köpt iBooken ger företaget iBooken till mig och jag donerar, av någon oförklarlig andledning, ett lika stort belopp till företaget som företaget har lagt ut för iBooken.
Skulle företaget eller jag själv behöva betala gåve-skatt eller något liknande eftersom det är möjligt för Skattverket att påstå att iBooken är värd såpass mycket att den skatten borde tillkomma?
Så, är något av dem här två förslagen möjliga eller blir man en lokal Posener om man försöker med detta?
EDIT: Jag råkade posta detta inlägg innan det var klart, därför redigerade jag om det så att det är identiskt med det nyare inlägget med samma rubirk.