Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Coax-utgång till imac g4?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-06 13:10

Tjoho

Jag switchade för ett tag sen till mac och det enda jag saknar är en coax-utgång på min dator. Jag har en imac g4, 1ghz, 17" och vill få digitalt ljud (coax) till förstärkaren.

Vad finns det för alternativ?
USB -> coax ?

Mycket tacksam för svar!

/Robert

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-06 13:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-06 13:59

Fast den är ju för optiska kablar. Jag har nämligen 10meter till min förstärkare och det blir väl dyrt med en optisk kabel då?

Min tanke var att hitta en USB -> coax-kabel

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-06 14:17
Ursprungligen av obo:

Fast den är ju för optiska kablar. Jag har nämligen 10meter till min förstärkare och det blir väl dyrt med en optisk kabel då?

Du får ta en tripp till Kjell & Company i Borås 239:- för en 10m har nr: 37981 .
alla USB boxar med Coax-ut verkar kosta minst 875:- kollat Macoteket m.m
så har du en förstärkare med Optiskt in så blir det billigare.

Ändrar mig 875:- var billigasteM-Audio Sonic Theater

Ursprungligen av obo:

Min tanke var att hitta en USB -> coax-kabel

Jag har en 5 meter optisk kabel till min förstärkare. Kostade 99 kr och fungerar utmärkt. Jag köpte kabeln på Clas Ohlson. De har även en liten kopplingsdosa till lågpris. 10 meter fixar du lätt med 2 x 5 meter kabel + kopplingdosa. Totalt borde kostnaden bli ca 250 kr.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-06 14:08

Varför inte en AirPort Express?
Visserligen optisk utgång även på den, men den går ju att placera närmare förstärkaren.

Sen får du ju AirTunes m m på köpet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-06 15:40
Ursprungligen av Macus:

Varför inte en AirPort Express?
Visserligen optisk utgång även på den, men den går ju att placera närmare förstärkaren.

Sen får du ju AirTunes m m på köpet.

Läste på apple:s sida Airport Express och där står inget om en optisk utgång? Jag har tittat på bilderna och jag ser ingen optisk port. Är det någon specialport?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-07 14:20
Ursprungligen av obo:

Läste på apple:s sida Airport Express och där står inget om en optisk utgång? Jag har tittat på bilderna och jag ser ingen optisk port. Är det någon specialport?

Det är en specialport med både analogt och digitalt ljud ut. Hämtat från Apples hemsida:

"Installera AirTunes
Enklare kan det inte bli. Installera den AirPort Express-assistent som finns på CD-skivan som följer med AirPort Express. Gör sedan följande:

Anslut stereon eller ett par högtalare med egen strömförsörjning till ljudporten med hjälp av antingen en optisk digital eller analog ljudkabel (båda ingår i AirPort Express Stereo Connection Kit). Vilken kabel du ska använda beror på om stereon eller högtalaran har en optisk digital eller analog anslutning."

http://www.apple.com/se/airportexpress/airtunes.html

samma port som det analoga (tror jag) 3,5 mm.

/K

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-01-06 23:51

Koaxialt kan du köra antingen optiskt toslink eller digital kabel med rca / phono kontakter, tror det är sånna han menar...är ju bara standard på G5 och då optiskt. Men även på pc måste man oftast ha ett någorlunda bra ljudkort om du skall få digitalt ut.

1
Bevaka tråden