Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
När jag surfade med min pc så kunde jag se bildtexten som ibland fanns till bilder när jag förde muspekaren över bilden. Men nu när jag har min mac så funkar inte det varken med safari eller ie...
Tror det berro på hur det ser ut i html-koden.
"Bildtexten" kan skrivas med både "alt" och "title", och dessa kan läggas i både href-en och img-tagen. Och dessa visas olika i PC resp Mac.
Med andra ord: den som gjort sajten har inte lagt energi på att få den att funka för både PC och Mac. Tyvärr inte så ovanligt... :/
"Bildtexten" kan skrivas med både "alt" och "title", och dessa kan läggas i både href-en och img-tagen. Och dessa visas olika i PC resp Mac.
Med andra ord: den som gjort sajten har inte lagt energi på att få den att funka för både PC och Mac. Tyvärr inte så ovanligt... :/
ok!
hur gör jag när jag själv grejjar hemsida? för att det ska synas för mac:are?
Det är en halvsanning. Skillnaden ligger i hur webbläsarna tolkar koden. I Internet Explorer fungerar det men inte i Mozilla (i Windows). Problemet finns alltså även på "PC" i Windows.
Jag brukar använda både alt och title för att vara säker.
Det är en halvsanning. Skillnaden ligger i hur webbläsarna tolkar koden. I Internet Explorer fungerar det men inte i Mozilla (i Windows). Problemet finns alltså även på "PC" i Windows.
Jag brukar använda både alt och title för att vara säker.
Om jag kan min HTML-historia rätt kom ALT-taggen först och dess syfte var att ha en textbeskrivning för bilden, antingen för de fall bilden inte laddades in eller då en användare av annan anledning inte kunde ta till sig bildinformation. Huruvida TITLE-taggen eller MSIE-tolkningen av ALT-taggen kom först är jag osäker på, men MS fick den "geniala" idén att texten vid ALT-taggen skulle visas precis som vilken hjälptext som helst. Detta beteende är precis vad TITLE-taggen är till för och tyvärr blandar vissa webdesigners ihop taggarna med den följden att deras sidor "inte fungerar" (d.v.s. bildtexten kommer inte upp) i annat än MSIE.