Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp min data är jätte seg

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

den tänker då och då
vad kan det vara för fel??

Jösses då.
Bara då och då?
Datan ska tänka hela tiden.

Ursprungligen av Nurell:

Jösses då.
Bara då och då?

menar att den står still i några sekunder

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 09:59
Ursprungligen av Nurell:

"Datorn" heter det.

bra o veta att det är en g4 globe 700 mhz

Patentsvar: Reparera skivbehörigheterna och köp mer minne.

Ursprungligen av Nurell:

Patentsvar: Reparera skivbehörigheterna och köp mer minne.

hur reparerar man minnet ?

Ursprungligen av mommo 25:

hur reparerar man minnet ?

Reparera skivbehörigheterna skrev jag, inte minnet.
-> Program -> Verktygsprogram-> Skivverktyg->Reparera skivbehörigheter.
Tydligt nog?
Starta om burken sen också, för säkerhets skull.

Ursprungligen av Nurell:

Reparera skivbehörigheterna skrev jag, inte minnet.
-> Program -> Verktygsprogram-> Skivverktyg->Reparera skivbehörigheter.
Tydligt nog?
Starta om burken sen också, för säkerhets skull.

ja tack
jag kan inte så mycket om sånt
ganska ny
tack för hjälpen

Du reparerar inte minnet, du köper nytt
Reparerar skivbehörigheterna med programmet Skivverktyg, som finns i Program/Verktygsprogram.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 00:43

Hur mycket minne och vilket OS har du (Apple-menyn - Om den här datorn)?

Har du under 512 MB - köp mer! Minst 512 MB ska man ha om man vill att det inte ska gå segt.
Men ju mer desto snabbare, så köp så mycket som möjligt.

Har du inte OS 10.3 så uppgradera till det, det är snabbare.

Sen kan det ju vara naturligt. Alla datorer stannar upp då och då. Gör den det hela tiden är det dock kontsigt. Hur ofta händer det? Vad gör du när det händer?

Ursprungligen av Rajje:

Har du under 512 MB - köp mer! Minst 512 MB ska man ha om man vill att det inte ska gå segt.

Sen kan det ju vara naturligt. Alla datorer stannar upp då och då. Gör den det hela tiden är det dock kontsigt. Hur ofta händer det? Vad gör du när det händer?

går på toa hehehe
nej men den segar sej i n15-20 sec
filmerna brukar få någon fem sekunders fördröjning
hur lägger jag in minnet då?

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 09:39
Ursprungligen av Rajje:

Liten dum fråga om 10.3 ? - Var kan man se att det är snabbare ? Jag upptäkte absolut ingen skillnad på min Powerbook. Jag har 768M ram i den och det är ändå en G4, 550 Mhz...

Självklart ska man ha så mycket minne man har råd med. Men beroende på vad man kör för program så räcker ju 512, eller 384 tom långt. Eller ?

Ursprungligen av studiox:

Liten dum fråga om 10.3 ? - Var kan man se att det är snabbare ? Jag upptäkte absolut ingen skillnad på min Powerbook. Jag har 768M ram i den och det är ändå en G4, 550 Mhz...

Till exempel med hjälp av benchmarktest, om man inte känner att det går fortare. Min Pismo är mycket (alltså märkbart) snabbare med Panther.

Självklart ska man ha så mycket minne man har råd med. Men beroende på vad man kör för program så räcker ju 512, eller 384 tom långt. Eller ?

512 är minimum, oavsett vad man gör. Om man inte vill vänta två sekunder på att ett fönster i Finder ska öppnas, det vill säga. Men har man tålamod så klarar man sig med mindre, ja.

Mommo, när du har installerat minnet, och har mer än 512 MB, kan du passa på att utöka antalet möjliga vnodes, som beskrivs här.
Det hjälper en del mot slöheten.

Sen skulle du ju kunna kolla i Aktivitets-tittaren, och se precis _vad_ det är som gör att datorn segar. Om processorn varvar 100%, eller om Finder hänger sig, till exempel.
Reparera även HDn, ifall det skulle vara något med filsystemet.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-07 10:40

Reparera skivbehörighet i oändlighet!

Är det normalt att skivbehörigheten behöver repareras om och om igen?

Ursprungligen av BoP:

Är det normalt att skivbehörigheten behöver repareras om och om igen?

Ja, det ska det vara. Jag gör det varje dag genom Macaroni.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-07 15:29
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tack! Då är det inte min dator då som är kass? Jag gör det också varje dag.

Jisses! Är det verkligen nödvändigt?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Nej..

Ja det vore bra om det fans en ordlista för alla 'error'-koder.

• Medlem
  • 2005-01-08 18:30
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är inte bara onödigt, utan gör dessutom datorn något långsammare. Om man rensar cachen hela tiden, så har man ju rätt effektivt sabbat allt den gör. Den cachar för att det ska gå snabbare, men blir cachen för stor, tar det för lång tid att söka igenom så att den får motsatt effekt. Jag skulle tippa att det kan vara bra att köra Onyx eller liknande varje månad eller nåt.

Ursprungligen av stfm:

Det är inte bara onödigt, utan gör dessutom datorn något långsammare. Om man rensar cachen hela tiden, så har man ju rätt effektivt sabbat allt den gör. Den cachar för att det ska gå snabbare, men blir cachen för stor, tar det för lång tid att söka igenom så att den får motsatt effekt. Jag skulle tippa att det kan vara bra att köra Onyx eller liknande varje månad eller nåt.

Vad har behörigherna med cache att göra?

• Medlem
  • 2005-01-08 18:43

Vad har behörigherna med cache att göra?

Jaha... var det behörigheterna som fixades dagligen? Det låter ju helt vansinnigt...

Ursprungligen av stfm:

Jaha... var det behörigheterna som fixades dagligen? Det låter ju helt vansinnigt...

Hm, kanske det. Adrians inlägg var intressant.

Ha inte någon övertro till vad reparera skivbehörigheterna kan göra. Läs den här artikeln:

http://daringfireball.net/2004/12/software_update

Mac OS X’s “Repair Permissions” feature is a bit of a misnomer; “Restore Permissions” or “Reset Permissions” would be a better name. “Repair” makes it sound as though files are broken if their permissions are affected by this process; that’s not the case. Files might have perfectly valid permissions but differ from what’s expected by the Repair Permissions process.

...

But if you are not experiencing any symptoms that would indicate permission-related problems, there is no reason to run Repair Permissions. Repair Permissions is not a periodic maintenance task or a preventative measure.

...

In fact, sometimes running Repair Permissions can create problems. In fact, Zeldman himself was bitten by just such a problem earlier this year, when he upgraded from Jaguar to Panther, disastrously, and after recovering and getting Panther successfully running, wound up unable to print.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-07 15:52

Är ingen expert på ämnet men det verkar väldigt konstigt att det skulle behöva göras varje dag, jag har gjort det två gånger sedan jag köpte min PM G5 och den funkar felfritt och är precis lika snabb som dagen jag packade upp den

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-07 10:54

Ja beroende på program så räcker 384 MB långt. Tycker att mycket minne är lite överskattat här men visst hjälper det.

Man kan ha många program igång med 384.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 11:14
Ursprungligen av juanito:

Ja beroende på program så räcker 384 MB långt. Tycker att mycket minne är lite överskattat här men visst hjälper det.

Jag har kört 384 på min gamla PB G4 400MHz i mer än tre år. Det går, men det blir ganska slött när man hår många program igång.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av juanito:

Du kan ha igång 1000 program med enbart 64 MB RAM, men då swappas disken (gör den iofs alltid, men olika mycket) och datorn blir till sirap.

Bevaka tråden