• Oregistrerad
  • 2005-01-07 09:50

Alltid trevligt att presentera sig, det får en att minnas den gamla goda BBS tiden, alltså är man så gammal - men inte för gammal.

Min datorkarriär började med C64 som många andra unga killar, programmering och spelande såklart. Efter ett tag byttes 64'an mot en mycket tuffare Amiga 500 - För att sedan ytterligare uppgraderas till A1200 och Amiga 4000. Amigan var ju en perfekt platform för att köra Mac på, då den på den tiden hade samma processor (M68xx familjen).

Shapeshifter var på den tiden den bästa Amigaemulatorn med stöd för Scsi, Macdiskar, cdrom, Nätverk (ethernet), seriella portar osv. Det var då jag kom i kontakt med min första "mac" för cirka 10 år sedan. Far köpte också en Mac LC460 eller nått liknande så en hel del erfarenhet fick man

Senare så jobbade jag som servicetekniker på ett macföretag, reparerade trasiga powerbooks hela dagarna. (Det senaste jag kom i kontakt med då var nog OS 8.6).

Några år gick då jag tyvärr var tvungen att överge Amigan (Till förmån för PC - Spelar mycket).

Nu är jag egen företagare och har inte kunnat snylta omkring med mina förre detta arbetsgivares bärbara, så jag köpte mig en Powerbook Ge (GigE 550 Mhz).

En av mina bästa investeringar ! Många kunder är förvånande och imponerande att någon "vågar" köra mac, då mina kunder inte direkt är mediabranchen (inte så mycket iaf). så blir det ofta en liten diskussion. Keynote är ju härligt och jobba med, trevligt och "inte dra igång powerpoint" när man är ute och presenterar

Jag inser att min Powerbook fungerar lika bra som min stationära XP som är flera ggr snabbare är min "slöa" powerbook. Nu sitter jag med ett logitech trådlöst tangentbord (USB); PC layout men alla tangenter fungerar, och alla "multimediaknappar" har fått en funktion Byta låt i Itunes fungerar perfekt exempelvis. Köpte en billig USB mus som ser ut som Apples, fast den var ett par ggr billigare - Det är väl nackdelen med mac - fortfarande är att förbannat dyrt (för att svära lite).

Det var allt för mig - vem vet det kanske blir en G5 Powermac en dag