Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla beg. powerbook innan man köper?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nåt sätt för en vanlig dödlig att kolla att serienummer på begagnade burkar är reko?
Alltså garanti/stöldgods osv.

C

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 18:53

Alla burkar har serienummer (sys.info.->maskin->serienummer).
Sedan är det väl svårare att kolla detta nummer mot något (tyvärr).

• Medlem
  • 2005-01-07 18:56

Använd fingertoppskänsla.

Inget originalkvitto?
-Lite skumt, men inte graverande.

Flottigt hår?
-Lite skumt men inte graverande.

Flera datorer och macar i lägenheten?
-Lite skumt, men inte graverande.

En snubbe med flottigt hår kränger en Powerbook från bakluckan, som är full med grejer, utan kvitto?
-Graverande.

Annars kan du väl posta serienumret här?

Det är väl ingen här som skulle svara "Oj, det är visst jag som köpt din stulna dator" om jag efterlyste min stulna G4:a här?

Har jag svårt att tänka mig.

Ursprungligen av Pocahontas:

Det är väl ingen här som skulle svara "Oj, det är visst jag som köpt din stulna dator" om jag efterlyste min stulna G4:a här?

Har jag svårt att tänka mig.

Om jag någonsin köpt en dator som jag upptäckte var stulen, skulle jag alla gånger ta reda på ägaren och iallafall skicka tillbaka en kopia på alla viktiga filer. Jag hoppas men vet att så är inte fallet för många andra.

Ett originalkvitto är väl det bästa?
Jag sålde en PowerBook på annons på MacWorld för ett par år sedan. Fem minuter sedan jag lagt ut annonsen ringde en norrman och ville ha den på störten. Han tog bilen och körde raka spåret till Shitville från Oslo för att hämta den. (100 mil t o r). Under tiden han åkte gjorde jag i ordning den och tog fram kartongen och allt annat som hörde till. Men det ville han inte ha. Han ville ha den i en ICA-kasse och något kvitto ville han inte ha. Han ville inte ens ha en kopp kaffe. Han tog påsen med sig och tog sin stora stadsjeep och styrde mot Oslo igen.
Märklig upplevelse.

Nurell: hehe... sikken galning

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 19:08
Ursprungligen av Kellogs:

Nurell: hehe... sikken galning

Knappast, det är en jävla tull på begagnad elektronik till norge…
Så två saker är viktiga: a/ att det är litet så det inte hittas så lätt b/ att det ser ut som om man alltid ägt det…

Ursprungligen av Pär:

Knappast, det är en jävla tull på begagnad elektronik till norge…
Så två saker är viktiga: a/ att det är litet så det inte hittas så lätt b/ att det ser ut som om man alltid ägt det…

Jo, precis så är det, det sa han också i o f s.
Jag var inne på norska Apple Store sen och såg att priserna var ungefär som här.
Men det kanske är tunt om begade PowerBöcker i Norge.

man lär sig något nytt varje dag

1
Bevaka tråden