Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har tagits upp tidigare: Bluetooth/andra trådlösa hörlurar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att det finns en tråd om just det här som startade för bara några månader sedan men jag tar ändå upp ytterligare en om samma ämne...:)

Vad jag har förstått så är det i princip bara Bluetooth som är intressant att ha i hörlurar, enligt min krav-specifikation, eftersom det är den enda standarden som gör att man slipper ha en ful adapter på utsidan av sin dator, eller har jag fel?
Hur är det med IR, får man en liten pinne som sticker ut ur datorn om man köper ett par IR-hörlurar elller är det inbyggt i de flesta datorer?

Kom gärna med förslag på någon hyfsad trådlös lur som inte kräver en adapter på utsidan av datorn och inte kostar mer än tusenlappen. Jag kanske har överkrav men jag är inte så kräsen när det gäller ljud, lyssnar bara på musik och alla klickljud:D.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-08 11:59

Blåtand är inbyggt i många Macar, men inte alla. Ett enkelt sätt att ta reda på om du har det i din är att välja Systeminställningar från Äppel-menyn, och sedan spana efter en bluetooth-ikon(med undertiteln "Bluetooth") under titeln Maskinvara.

IR finns i en del äldre Powerbooks, men det är inget som är kompatibelt med IR-drivna hörlurar (vilket såvitt jag vet inte finns så många av)

Så, det är Bluetooth som gäller om du inte vill dras med adaptrar (om nu din dator har Bluetooth inbyggt, annars blir du även här tvungen att ha en adapter)

i-Phono Bluetooth HiFi Sports Headphone KitBluetooth-adapter med tillhörande lurar
NaviPlay Kool produkt, en iPod centrerad version av produkten ovan
SONORIX OBH-0100 Bluetooth-lurar
HP Bluetooth stereo headphonesBluetooth-lurar från HP

Tack för lurarna, de såg riktigt trevliga ut.

Hur är det med kvaliteten på ljudet när man kör Bluetooth?
Överföringshastigheten på BT är ju inte den bästa så man kanske ska vänta tills det kommer Bluetooth 2...

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-08 12:39

Well, de nyare bluetooth applikationerna har riktigt bra ljud, men jag har bara använt mobil-headsets och där blir ju ljudkvaliteten ganska lidande av begränsningen i GSM-nätet. Dock tror jag nog man kan uppnå helt acceptabel kvalitet, men att verkligen verifiera detta lämnar jag nog åt någon annan som verkligen har testat några bt-hörlurar.

Test av i-Phono
Test av HP's lurar
Almänt om bt-hörlurar och ljudkvalitet
Mer om HP's lurar
Ett till test av i-Phono
Ett test av Sonorix lurar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 14:43
Ursprungligen av Arvid:

Well, de nyare bluetooth applikationerna har riktigt bra ljud, men jag har bara använt mobil-headsets och där blir ju ljudkvaliteten ganska lidande av begränsningen i GSM-nätet. Dock tror jag nog man kan uppnå helt acceptabel kvalitet, men att verkligen verifiera detta lämnar jag nog åt någon annan som verkligen har testat några bt-hörlurar.

Man ska nog som du säger inte jämföra BT-headset med BT-hörlurar, de använder olika BT-profiler. Hörlurar använder A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) som överför stereoljud, det gör inte handsfree-profilen (det är ju ingen större mening när källan är GSM).

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 16:24

Tänk om man skulle starta en diskussion kring ljudkvalitet och sladd kontra sladdlöst.

Varningsklockor skola ringa!!

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-01-08 12:46

Bluetooth har en bandbredd på 723kBps. Det borde ju falla bort lite i protokoll etc, men kvar kanske kan tänkas vara 600kBps vilket ju borde räcka för helt ok ljud. (cd-ljud har ju en bandbredd på 1200kBps)

Om du nu är medveten om att det redan finns diskussioner om det, varför då starta en till?

Ursprungligen av Kristofer:

Om du nu är medveten om att det redan finns diskussioner om det, varför då starta en till?

Därför att jag tyckte att det inte stod alltför mycket i den gamla diskussionen som jag hittade och när man "återupplivar" en gammal diskussion brukar man inte få lika många svar som när man startar en ny.

Ska kika på länkarna, tack för hjälpen!

Kanske lät lite sur, var inte meningen
Du har en poäng, återupplivade trådar får inte lika mycket svar. Undra om man skulle kunna lösa det problemet på nåt sätt? Aja, ska inte bli mer offtopic nu

Jag tycker inte att du lät sur, du ställde bara en fråga till mig och jag svarade bara på den :).

1
Bevaka tråden