Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Superdatorer VS Persondatorer

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta har jag stört mig på under en längre tid, hur ska man bilda sig en uppfattning om hur snabba superdatorer egentligen är? En superdators kapacitet/snabbhet anger man ju i teraflops men när man pratar persondatorer anger man hur snabb den är genom att säga vilken processor som sitter i, RAM minne och så vidare...
Finns det någon formel för att räkna ut hur många teraflops min burk har, eller snarare mega- eller kiloflops?
Det skulle bli mycket enklare att fårstå kapaciten hos till exempel Virginia Techs alla G5:or om jag visste hur snabb min egen var i samma mått!

Någon som vet mer om detta?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-07 21:08

Letade runt lite och hittade att nåt berömt G5-kluster med 2200 2.0 GHz processorer (ev dubbla) gör ungefär 10 Tflop/s, vilket borde innebära att en ensam G5 mäktar med kanske 5 Gflop/s. Är det tillräckligt inexakt?

Källa:
http://don.cc.vt.edu/tcfslides.pdf

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 21:12

Flops är väl flyttalsoperationer per sekund…

Ursprungligen av Pär:

Flops är väl flyttalsoperationer per sekund…

Det där har jag hört förut, men då kommer nästa fråga från en dummie: vad är "flyttalsoperationer per sekund"?

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 11:54
Ursprungligen av Svampisen:

Det där har jag hört förut, men då kommer nästa fråga från en dummie: vad är "flyttalsoperationer per sekund"?

< http://susning.nu/Flyttal >

flyttal ~ real
heltal ~ int

Tack, Susning brukar ha det mesta :).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 21:12

Var det inte så att Apple marknadsförde G5an som en superdator när den kom (på skoj förstås)? Angav hastighet i flops och allt?

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 21:18
Ursprungligen av HL:

Var det inte så att Apple marknadsförde G5an som en superdator när den kom (på skoj förstås)? Angav hastighet i flops och allt?

När sawtooth:en kom så hade den över 1 gigaflosp i prestanda (1-4 gflops) och blev bums belagd med exportrestriktioner…
Kan ju ingen som har en nu tro

En ganska rolig jämförelse jag hittat. G5-clustern, Mach5 (1566 dual Xserves G5) presterar över 25 teraflopp.

"Apple illustrerar gärna hastigheten genom att jämföra med en miniräknare: en människa som dygnet runt utan paus för sömn och mat knappar på sin räknare skulle behöva drygt två miljoner år för att utföra en beräkning som Mach 5 fixar på en sekund."

Lite perspektiv

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 13:09

Men varför anger man hastighet i Hz? Är det inte Flops som egentligen mäter hur snabb en processor är - klockfrekvensen är ju inte så viktig för hastigheten alltid.

HL: Inte PM G5an tror jag, utan det var nog PM G4 Quicksilver.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-08 16:29

Det är väl snarare så att man anger flops när man vill skryta, eftersom flyttalsoperationer i allmänhet är det mest krävande för en processor. I dagligt arbete är det snarare heltalsprestanda som är intressant (om man bortser från krävande bildarbete t ex). Vill du ha en total bild av prestanda får du använda ett benchmarkprogram, som ger dig en hel uppsjö mätvärden. Klockfrekvensen används väl för att den är enkel att sätta ett värde på, och dessutom går att jämföra inom en viss processorfamilj.

En inte helt dum jämförelse är väl att man oftare talar om en bils motorstyrka än om dess maxhastighet.

1
Bevaka tråden