Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur överför jag bäst mellan PC och Mac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag är en nybliven Mac-användare som går och grubblar hur jag ska få över alla mina filer från min gamla PC. Jag har en PC där jag kör suse linux 9.1, och jag har åtskilliga gigabyte där som jag skulle behöva överföra till min iBook. Hur bär jag mig smidigast åt för att uppnå detta?

Tack på förhand,
- Andreas Eklöv

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 01:39

Men! Gör en sökning här på forumet. Det har skrivits utförligt om det där uppskattningsvis 567 712 gånger.

Gratistips: starta Windows-delningen på Macen.

Mac och Linux?

OK, men frågan är om Macar kan läsa av Sambafildelning i Linux. Jag vet att Apple har jabbat för att förbättra kommunikationen mellan Windows och Mac, men Linux?

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-23 23:50
Ursprungligen av Loevet:

OK, men frågan är om Macar kan läsa av Sambafildelning i Linux. Jag vet att Apple har jabbat för att förbättra kommunikationen mellan Windows och Mac, men Linux?

Mac OS X använder samma programvara som alla linuxdistar för att kommunicera med windowsvärlden.

• Medlem
  • Täby
  • 2005-01-08 14:33

I värsta fall får du väll tanka upp allting på en ftp och dra ner det på iBooken...

Ursprungligen av kainen:

I värsta fall får du väll tanka upp allting på en ftp och dra ner det på iBooken...

Eftersom alla Mac OS X installationer har en FTP-server installerad...gratistips 2....Slå på "FTP-åtkomst" under fildelning

Tänkte på en sak...

Finns det något smidigt sätt att bara överföra filerna via en nätverkskabel mellan datorerna? Skapa ett lokalt nätverk och bara skicka över filerna, eller är det även där nödvändigt att aktivera fildelning. Jag kommer ihåg från mina windowsdagar (4 år sedan senast) att man var tvungen att lägga alla de filer man ville dela i en viss fildelningsmapp, i suse linux kan man sätta fildelning på individuella mappar så det är ju mycket bättre där, men det känns som om det borde finnas någe annat sätt?

Lyckas jag inte pula ihop detta får jag väl helt enkelt aktivera ftp i apache, sticka till universitetet och använda deras Wifi-nät för att suga ner det hela till iBooken (=

Ursprungligen av Loevet:

Finns det något smidigt sätt att bara överföra filerna via en nätverkskabel mellan datorerna? Skapa ett lokalt nätverk och bara skicka över filerna, eller är det även där nödvändigt att aktivera fildelning. Jag kommer ihåg från mina windowsdagar (4 år sedan senast) att man var tvungen att lägga alla de filer man ville dela i en viss fildelningsmapp, i suse linux kan man sätta fildelning på individuella mappar så det är ju mycket bättre där, men det känns som om det borde finnas någe annat sätt?

Lyckas jag inte pula ihop detta får jag väl helt enkelt aktivera ftp i apache, sticka till universitetet och använda deras Wifi-nät för att suga ner det hela till iBooken (=

Det går sällan att "bara skicka över filerna". Visst måste du skapa ett lokalt nätverk och aktivera fildelning på minst en av burkarna. Sen måste ju användaren som du loggar in med ha behörighet att nå de mappar som ska delas så klart. Det allra enklaste är att du loggar in på iBooken från din Linuxmaskin med samma användare som du normalt använder på Macen. Då hamnar du i din hemkatalog när du loggar in med FTP eller Samba. Det är ju ändå där man normalt vill ha sina filer.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-09 09:25

Jag kör själv en linuxburk tillsammans med två macar använder samba och ftp nästan dagligen. Kommunikationen mellan Mac och Linux över Samba är stabilare än med Windows! Rätt otroligt egentligen och det känns allltid lite syndigt nästan när jag använder protokollet som utvecklats av Microsoft för att flytta filer mellan Mac och Linux

Vad gäller behörighet så är det precis som Alexandra säger, om du loggar in som dig själv på macen från linuxburken så har du tillgång till alla de filer som du normalt har. Det kan förstås vara en bra ide att använda någon form av säkrare kommunikation som ssh eller sftp om du loggar in på ditt administratörskonto.

Jag kör oftast med USB-minne, eller CD-R om det är större mängder.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-09 16:09
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag kör oftast med USB-minne, eller CD-R om det är större mängder.

Adidas-LAN brukar det kallas.

• Oregistrerad
  • 2005-01-09 16:11
Ursprungligen av Macus:

Adidas-LAN brukar det kallas.

Sitter nog i sedan Apple presenterade "skjortfickenätet" 1984…
(aka. 3-1/4 disketten…)

1
Bevaka tråden