Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System Preferences Panel är borta :(

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle igår avinstallera två program som jag aldrig använder - A Better Finder och Norton Utilities. A Better Finder krävde att installationsprogramet kördes för att ta bort resterande filer. Norton har jag på en disk på jobbet och ej närvarande.

Således letade jag upp de kvarvarande filerna och drog till papperskorgen. Det fick den att få spatt. Allting hängde sig och omstart var nödgad.

Efter omstart hade Sys Pref-ikonen i dockan ett frågetecken över sig, samt att när jag försökte välja att öppna t ex Time&Date så öppnas ett Finder-fönster med /System/Library/PreferencePanes/DateAndTime.prefPane

Frågan är, vad har hänt med System Preferences-fönstret, samt hur återskapar jag det?

OS är 10.3.7 om det kan vara till ledning.

Tack på förhand för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 11:42

Om du har en annan OS X-maskin kan du ju kopiera själva programmet "Systeminställningar" från denna maskins programmapp över till den som bråkar.

Har tyvärr inte det.

En polare mailade över programmet, så nu funkar det. Skönt att ha Mac. I andra världen hade det varit registergrottning och ominstallation.

Tops!

Senast redigerat 2005-01-08 12:03

Ok, nu upptäckte jag ytterligare ett problem.

Genvägen till System Preferences i > Finder/Meny/?/System Preferences < fungerar inte. Har provat att reparera behörigheterna samt att tömma all cache efteråt. Detta har inte hjälpt. Om någon vet hur man får genvägen i menyn att funka vore jag tacksam för svar.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 20:38
Ursprungligen av lappalainen:

Ok, nu upptäckte jag ytterligare ett problem.

Genvägen till System Preferences i > Finder/Meny/?/System Preferences < fungerar inte. Har provat att reparera behörigheterna samt att tömma all cache efteråt. Detta har inte hjälpt. Om någon vet hur man får genvägen i menyn att funka vore jag tacksam för svar.

Det finns en funktion som heter "prebinding" som kan liknas vid att bygga om skrivbordet. Ladda hem programmet Cocktail och kör detta därifrån alt. öppnar Terminalen ock skriver:

sudo update_prebinding -root /

och sedan ditt lösenord

Provade båda två, med omstart efter respektive, men inget har hjälpt. Det verkar som om länken i menyn är borta. Provade även att skapa en ny användare med admin-rättigheter, men det är samma problem där.

Kan man använda någon slags repair/restore-funktion från installationsskivan?

Tack för tipsen och hjälpen Schuckert.

Om jag inte hittar någon lösning så får jag nog leva med att den genvägen inte funkar och istället använda mig av länken i dockan.

1
Bevaka tråden