Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikdator till församingen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-10 14:01

Hej vänner,

Min mamma jobbar i Svenska Kyrkan och de har nyligen fått sin distriktskyrka ombyggd och nyrenoverad. De vill gärna köpa en musikdator och har följande idéer:

Spela och få notskrift, scanna in noter, spela in och lyssna, transponera, stämmor i kör (bas, sopran etc), flera instrument samtidigt, piano + sång. De vill även kunna köpa en A3-skrivare och använda datorn för att göra affischer och mindre avancerad grafisk produktion.

Jag föreslår till dem en iMac G5 med USB-klaviatur och Apple Logic Express 7. Detta tycker dem är en bra idé och de begär in offerter från bland annat MacForum här i GBG.

Nästa dag står det plötsligt en PC-terminal inkopplad i kyrkan, som inte ens distriktprästen varit informerad om. Det är en 486 100Mhz uppkopplad mot någon central Windows-server. Kyrkonätet kallas det, och man ska arbeta med alla program lokalt på servern. Detta betyder för dem:

1) De kan inte göra musik eftersom program installeras centralt.
2) De kan inte koppla in någon skrivare. Skrivare verkar enbart finnas centralt, lååångt borta.

Kyrkonäts/datoransvarig i församlingen är en person som inte kan ett skvatt om datorer och mac i synnerhet.

Mamma är nästan i upplösningstillstånd och vet inte vad hon ska göra. Hon har ringt runt och pratat med olika musikaffärer och pratat om det, så de ska skicka fler offerter på både PC- och Mac-datorer men alla är tämligen överrens om att Maccarna ligger ljusår före PC när det kommer till prisvärdet på musik/grafikproduktion. Nu ska hon antagligen få offert från Musikanten i kungälv / S.O.S DataKraft.

Hur ska hon kunna få igenom sin offert genom en person som är övertygad om att en 486 100Mhz duger alldeles utmärkt, vill inte tumma på sitt kyrkonät och som inte vet ett skvatt om musikproduktion?

Haha, jag förstår din mammas problem. Be din mamma ta med denna "person" till en musikaffär alt. en Mac-åf och be dem förklara vad som behövs

Troligen är denna 486 konverterad till en så kallad tunn klient.
Låt dem köra kyrkonätet* på denna maskin, dess prestanda räcker troligen ett tag för detta ändamål, och införskaffa en separat/modern maskin för övriga sysslor.

* Kyrkonätet är Svenska kyrkans Intranät bestående av informationsweb och centralt mail/kalender system (Exchange-server).

Alt. 2: Om deras system bygger på en VPN-koppling via en standard internetförbindelse
i kombination med Microsoft Terminal Services eller Citrix så finns dessa båda klienter även för OS X, då är det bara att tippa den gamla 486an i hamnen och köra allt på den nya maskinen.

Frågorna rörande musikskapande överlåter jag till någon annan...

1
Bevaka tråden