Vilken typ är du? Vi frågar om tjänster på Internet.
Är det rätt att ta betalt för dem?
A: "Aldrig i livet! Internet ÄR definitionen för GRATIS. Jag förväntar mig att allt där skall vara utan kostnad! Dom får väl leva på reklam. Eller nått..."
B: "På sikt bestämmer nog marknaden hur Internet skall se ut. De tjänster som användarna är beredda att betala någon krona eller två kommer att överleva och höja sig över genomsnittet. Resten kommer att, antingen försvinna, eller totalkommersieras."
C: "Vem bryr sig? Inte jag i allafall!"
D: "Betala för något jag kan hitta gratis någon annanstans? Inte då! Det går alltid att hitta en annan sajt som erbjuder det jag vill ha. Utan att ta betalt."
E: "Har jag inte tänkt på. Vet inte!"
När du valt alternativ enligt ovan: Läs och begrunda ditt svar nedan:
A: Internet har varit mycket 'gratis'. Men bakom varje 'gratis' har det lagts ned mycket tid och pengar. Ibland har det varit rena vinstlotten för användarna, det vill säga du. Men vartefter tiden går kommer det nog att bli allt svårare att finna bra 'gratis' tjänster!
B: Du är en kandidat för att gå med i Mac plus eller pro! Din insikt stämmer väl överens med den uppfattningen att 'there are no free lunches'. Välkommen! Säkra och stöd det forum du redan använder!
C: Fint! Fortsätt så! Lycka till! Kör. Bara kör. Så länge det nu går...
D: Dina möjlighjeter kommer snart att minska. Mycket snart! 'Drunkna i reklamen' kommer snart att få en ny mening för dig.
E: Tänk efter. Bakom de tjänster du får finns de som arbetar för att de skall bli de bästa för dig. Men hur länge orkar de göra det utan att få en 'morot' ? Reklamintäkter? Javisst. I begränsad skala. Det går faktiskt att rösta med 'fötterna'! Det vill säga, lägg några kronor för det du använder och gillar!
F: Alternativet som inte listats. Den totalt passive. Den som inte ens klarar av att välja 'E'. Totalt utanför ramen eller med ett svarsalternativ vi inte ens gett! Hör av dig! Vi vill veta vad du tycker! Din åsikt räknas faktiskt!
Och så: utslagsfrågan:
Skall vi finnas här för dig i framtiden räcker det inte bara med att, som fågel, sätta sig i trädets gren och njuta av utsikten! För trädets närings skull.... Våren kommer. Gillar du blad och grönska så vet du vad som måste göras!
[center]
Skall vårt träd bli grönt till våren? Eller kommer bara EN sorts fågel att att sitta här!
Och i slutändan tar insekterna över. I vilket träd vill DU landa? Grönt är skönt...
[/center]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Detta är förstås bara några snabba tankar i en förvirrad hjärna.
FLER förvirrade tankar finns, förstås:
http://min.mac.se/quadra/
Men BARA för PLUS & PRO medlemmar!!! Och Z-Club!
/KAJ