Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2.2 speed freak! :)

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade 10.2.2 när det släpptes här om dagen.
Tyckte inte att den gjorde datorn något mycket snabbare.
Installerade idag Backup 1.2.1 idag och då gick en Optimizing system performance.
Efter det!
Tjohej! Nu känns systemet mycket rappare.

[ 14 November 2002, 09:18: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-14 09:43

Var hittade du den? Jag hittar bara 1.2 hos Apple?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-11-14 10:11

Gå via VT. Eller prova den här länken.
Backup

Den finns på .mac sidan för Backup. Den är bara tillgänglig för .mac medlemmar vad jag har fattat.
Men jag skulle tro att det hjälper med vilken Optimizing System Performance som helst. Inte just efter installationen av Backup.

TIPS!

Är det själva optimizing effekten du vill ha så är det bra mycket bättre att bara köra typ SpellBinder eller liknande.
Kan även köras direkt från terminalen om man kan sånt.

Det blir ganska stor speed boost (åtminstone för mig)

- Slice -

Den finns på .mac sidan för Backup. Den är bara tillgänglig för .mac medlemmar vad jag har fattat.
Men jag skulle tro att det hjälper med vilken Optimizing System Performance som helst. Inte just efter installationen av Backup.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 15:14

pröva följande i Terminal fönstret:

sudo update_prebinding -root /

mvh

MacMicke

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: macmicke:
pröva följande i Terminal fönstret:

sudo update_prebinding -root /

mvh

MacMicke

MacMicke for president!
swooosh snabb som s-t i gatan
Cube 500

Har haft stora prestandaproblem sedan jag uppdaterade till 10.2.2 på min G4 466 med 384 mb ram. Jag är inte .mac-medlem och "sudo update_prebinding -root /" verkar inte hjälpa? Det blir snurran vad datorn än ska göra.

Står det typ klart när "sudo update_prebinding -root /" är klart eller? Det tar en stund sedan händer inget mer, men programmet frågar ändå om jag verkligen vill stänga ner det när jag avslutar.

/Ola

Du kör det i terminalen - så när programmet går ser du inget.
När det är klart igen kommer du kunna skriva text igen.
Medans det verkar som inget händer och du inte kan skriva så jobbar datorn. Bara att vänta.

Det lyckades... men fortfarande hackar filmer och spel och allt känns som bakvänt Paris.

Man kan förstås inte ta bort den senaste uppgraderingen (x.2.2)?

Måste man vara root? Jag har nog inget root-konto.

Det lyckades... men fortfarande hackar filmer och spel och allt känns som bakvänt Paris.

Man kan förstås inte ta bort den senaste uppgraderingen (x.2.2)?

Testa med att resetta PRAM.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 20:14

Testar på kul. "The program must be relinked" säger terminalen om vissa grejer.

Kul ändå, första gången jag testar nå´t i terminalen... takin´ chances is what it´s all about.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-17 01:12

Tack för Backup-tipset. Det finns ju ett 60-day-trial-membership på Mac.com. det är gratis och det går att ladda ned allt då.

Jag har testat följande för att råda bot på problemet:

*Nollställt pram
*sudo update_prebinding -root /
*Optimerat med hjälp av programmet Back up

Fortfarande hackar filer och ljudet synkar inte vilket det gjorde tidigare med 10.2.1

Kan man ominstallera 10 osv utan att radera hela hårddisken. Eller finns det några andra förslag?

/Ola

Just det:
*Kört Macjanitor också. För att städa upp lite.

Hej igen!

Ingen som har några nya tips till mig? Jag har gått tyvärr gått över till 9:an igen bara för x.2.2 Hoppas att det snart kommer en ny uppdatering!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2002-11-19 22:55

Testa det som föreslagits här

http://www.macattorney.com/tutorial.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-21 12:51

Kan man göra ett script som kör "sudo update_prebinding -root /" från ett alias/ikon??

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2002-11-21 15:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Hej igen!

Ingen som har några nya tips till mig? Jag har gått tyvärr gått över till 9:an igen bara för x.2.2 Hoppas att det snart kommer en ny uppdatering!

Har du möjligtvis några Norton-programvaror inlagda? I så fall är det ett tips att avinstallera dem och se om det blir nån skillnad... Det måste du nog göra manuellt...

Fick detta medelande i terminalen när jag skrev in det där prebinding kommandot:

"We trust you have received the usual lecture from the local System
Administrator. It usually boils down to these two things:

#1) Respect the privacy of others.
#2) Think before you type."

  • Medlem
  • 2002-11-21 22:13

Alla UNIX fullkomligen dryper av slika fyndigheter...

I Jaguar är det inte längre nödvändigt att manuellt köra prebinding, då det utförs automatiskt av systemet vid behov. Prebinding påverkar bara uppstarten av program. Det snabbar alltså inte upp fönsterhanteringen eller prestandan i övrigt.

[ 21 November 2002, 22:51: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Vraför inte köra Komando S vid uppstarten och skriva fsck -y tillräkligt många gånger för att laga eventuella fel, samt sist skriva reboot - kanske felen försvinner då... dvs. reparerar ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cubeuser:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: macmicke:
pröva följande i Terminal fönstret:

sudo update_prebinding -root /

mvh

MacMicke

MacMicke for president!
swooosh snabb som s-t i gatan
Cube 500

Jeeez! Snacka om uppfriskning, nu går det undan på min Cube 450.

Tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-23 00:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
I Jaguar är det inte längre nödvändigt att manuellt köra prebinding, då det utförs automatiskt av systemet vid behov. Prebinding påverkar bara uppstarten av program. Det snabbar alltså inte upp fönsterhanteringen eller prestandan i övrigt.

Jon, du vet väl att placebo är bra för folket.

Men det som jon skriver är helt korrekt. Om ni kollar er systemlogg /var/log/system.log så står det garanterat vid ett flertal tillfälen något om prebinding. Den gör det när det behövs.

/glemme

Även när ni tittar på loggarna så ser ni att update_prebind kommandot som ni kör inte gör någonting.

1
Bevaka tråden