Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Classic / Excell

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har själv ingen OS X dator men däremot har företaget två stycker, chefen och en projektledare.

Nu kan inte chefen öppna ett Excellark som jag mailat till honom. Efter en del felsökning och annat prövande kom vi till rutan då man ska välja program att öppna filen med och då var Excell ej aktivt!

Ska man installera om Office? Vi testade "fsck -y" som vi gått igenom tidigare på listan. Men inte ska man behöva köra det programmet i tid och otid!? Fungerar "fsck -y" tricket även på classicfilerna eller hoppar den över dom...!?

Ja, ni förstår att det inte är lätt att vara ansvarig hjälpreda.

• Medlem
  • International user
  • 2002-02-14 17:12

om du menar "visa info/ öppna med" med "rutan" så är alla(?) classic program ej valbara om man har rekommenderade alternativet påslaget, välj att visa alla istället.

OK, tack för det. Det löser ett problem vi inte ens var varse.

Men det gör väl endå inte att han kan öppna mitt dokument?

Jag testade att byta source/creator och då blev det rätt ikon (givetvis) men då vi dubbelklickade på filen hänger sig hela datorn så *grovt* att vi var tvugna att starta om hela tian, rubbet.

Den verkar inte helt frisk... däremot är den nästan ny så jag tycker det är rätt märkligt.

När vi väljer "Öppna dokument" i Excel syns inte filerna i Väljaren vilket dom borde göra.

Citat:

Skapades ursprungligen av: hgu:
om du menar "visa info/ öppna med" med "rutan" så är alla(?) classic program ej valbara om man har rekommenderade alternativet påslaget, välj att visa alla istället.

Var hittar du detta alternativet? Vi har letat utan att komma fram till något major breakthrough...

• Medlem
  • International user
  • 2002-02-14 18:55

I findern, selektera filen. välj visa info, från menyn. I menyn i info rutan, välj "open with application" blir väl "öppna med program" på svenska. Programikonen som ska öppna dokumentet är en meny (den lilla neråt triangeln). Välj sista alternativet "other...", om nu inte excel finns med i listan. i dialog rutan ändra till "all applications" och leta rätt på excel. klicka add. klart. Kanske kommer upp någon fråga om att ändra alla filer med samma ändelse. Ja, förresten slutar namnet med .xls? Annars, ändra detta först.

1
Bevaka tråden