Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook tillräcklig?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-11 15:37

...har länge velat beställa en ibook, väntar nu bara att lånet från mina föräldrar skall trilla in på kontot, o att det inte kommer några oväntade nyheter under macworld.

...har tänkt o köra en 12tum med 60gig, skall köpa till 512ram i efterhand.

Min fråga är följande,

Mitt stora intresse är foto o film. Använder idag Video Vegas och Adobe premiere för att framställa filmer och i dagsläget relativt enkla dvdmenyer.

Datorn skall i första hand användas till skolarbeten, men ha min bilder, kunna redigera film var jag än är...

Lite sugen på prova Final Cut Pro express 2, dock tror jag imovie räcker. Jobbar mer med klippning och musik till mina filmer än flashiga effekter....

Är det möjligt att koppla min 19tums CRT skärm till ibooken, nåt speciellt tillbehör jag behöver eller ingår det?

Satt o kolla på förra årets keynote, bara för att.... o det rycker verkligen i fingrarna.... jag vill ha en mac!

//patrick...snart en i gänget!

Köp till minst 512 MB RAM på en gång, annars kan du glömma att jobba med iMovie t o m.
Och CRT-skärm kan du koppla på, adapter följer med.

Jag har haft min iBook i precis ett år och jag har haft ungefär samma användning av den som du tänker dig använda den till.

Foto är inga problem. Jag scannar neg från mellanformat, redigerar högupplösta bilder från EOS 10D osv. Detta kräver MYCKET ram om datorn ska klara det i ett "okej" tempo. Om du sätter i ett extra 512 så har du så att du klarar dig på den punkten.

iMovie funkar utmärkt att klippa i, och även att lägga till effekter, men då tar det sin tid. Jag har även testat att lägga in min kompis Final Cut Pro 4 men det är inget att rekomendera, datorn är inte gjord för detta ändamål. Har även lagt in Avid Xpress DV men det var slöseri med hårddiskutrymme, det rök lika snabbt.

En iBook G4 funkar till dessa ändamål men om du skulle köpa en så se till att du ALDRIG ALDRIG rör en Powerbook (som jag gjorde) för då kommer du ångra att du inte lade till de sista slantarna för att köpa en 12" PB.

Hoppas du inte blir avskräckt av vad jag säger, om det är pengarna som kniper så kan jag garantera att det är värt att leva på nudlar i några månader för en Mac.

edit: Du kan koppla in en extern skärm men då får den samma upplösning som den interna skärmen (1024x768) men det finns ett program (Screen Spanning Doctor) som tar hand om detta och gör att du kan höja upplösningen, men då får grafikkortet börja jobba rejält.

hm...jag har haft en ibook 12" 800 mhz G3 och en pb 12" 1.33 ghz och jag tycker inte det var så fantastiskt stor skillnad :rolleyes: det viktigaste är att ha bra med ram-minne = alltså stoppa i 512 MB i efterhand!

du kan köpa en ibook 12" för 8500 via studentrabatt, csn eller mecenat - vilket är lööööjligt bra pris även om man jämför med pb 12". vad man kan sakna är ju en dvd-brännare i ibook'en. helst med tanke på det du vill göra.

måste det vara bärbart? mina senaste uppsättningar har varit:

1. ibook 12" och powermac dual G5 2 ghz (la cie 22") (använde paradoxalt nog ibook'en mest)
2. powerbook 12 + la cie 22" (mkt bra - men den var mest stationär ändå)
3. nu har jag en iMac 20" G5 bästa av alla världar

varför? iMac är bästa av olika världar...magnifik skärm - inga sladdar (1 elsladd), relativt kraftfull (jämfört med bärbart), den är flyttbar.

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 15:01

...

...kan inte sticka understol med att jag är riktigt sugen på en Powerbook 12tum. Dock känns dagens prisskillnad på 4500kr, efter uppgradering av ibooken och med mecenatrabatt, lite i överkant.

Visst lite snabbare bus, och 64mb grafikkort. Men ändå...

Har hört rykten om en prissänkning av pbn i början av februari, men det känns ändå som den kommer bli marginell.

pb borde uppdateras snart ja! prissänkning är mer tveksamt...de har ju precis sänkts.

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 17:47
Ursprungligen av el gringo:

pb borde uppdateras snart ja! prissänkning är mer tveksamt...de har ju precis sänkts.

...precis, känns otroligt, o jag kommer ändå inte ha råd....så det lutar åt en ibook.

Funderar på att...kanske kanske använda den som komplement till mina cdskivor när jag skall jobba som dj. Nån som testat?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-01-12 16:19

Jag ska köpa en 12" i dagarna nu. Har en 14" 700mhz nu som jag ska sälja för 6500kr (640mb ram, 30gb). Har just köpt mig en 19"-skärm, Apples bluetooth-tangentbord och Logitech MX1000, och så blir det en trådlös basstation till också. Då blir laddaren och bildskärmskablen de enda kablarna vid min dator

1
Bevaka tråden