Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HTMM(home theatre mac mini)-lösning?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 01:40

Okej.
Då kom den då till slut. Den lilla vackra saken. Som kan lösa allt som vi har drömt om, eller hur?

Jag har sneglat en del på att köpa en "billig" wintelburk, och köra myth-tv (www.mythtv.org - högst okommersiellt) på Linux av något slag, och så vidare.

Men nu ser det ju ut som att jag kan köpa en billig mac och göra allt jag vill.

MEN: Finns det bra programvara, typ myth-tv, till OSX?

Duger det med kompositsignal till min tv (eller framför allt: till min framtida projektor)?

Är det fortfarande bäst att köpa ett x-box, vilket många säger?

Ni förstår - vad är begränsningarna i mac mini som HTMM (kom ihåg var ni såg det först!)

/pelle

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-12 10:06

För att svara på en av dina frågor, så finns myth tv till mac. Dock bara frontend, du måste fortfarande ha en lajnux burk med tv-in kort. Hoppas de löser detta snart :/

Hör av dig om du kommer på nåt sätt o göra en HTMM av en mini...

mvh
b0bben

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 12:16
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Okej.
Då kom den då till slut. Den lilla vackra saken. Som kan lösa allt som vi har drömt om, eller hur?

Jag har sneglat en del på att köpa en "billig" wintelburk, och köra myth-tv (www.mythtv.org - högst okommersiellt) på Linux av något slag, och så vidare.

Duger det med kompositsignal till min tv (eller framför allt: till min framtida projektor)?

Ni förstår - vad är begränsningarna i mac mini som HTMM (kom ihåg var ni såg det först!)

/pelle

Personligen så är ju idén fin, men om jag ska lägga ut 6000 spänn på en dator som bara ska spela lite Divx filmer då är jag rätt dum. Xbox är ju betydligt billigare och gör ju jobbet mycket bra. Dessutom så saknar ju Apple Mini digital ljudutgång (Trist och titta på DVD i Stereoljud). Hårddisken är ju av det minsta lagret också för att kunna få plats med några filmer..

I övrigt tror jag nog att jag ska köpa en, men jag har den hellre som en dator än Div-x spelare

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 14:07

Klart att du har en poäng där, men den är ju så söt jämfört med ett anskrämligt xbox. Vi får se.

Man ska inte underskatta utseendet på prylar. Om man bor i en etta så lär man sig snabbt att elektronikprylar som är snygga är betydligt roligare prylar. Vem vill ha en X-box i bokhyllan? Minin skulle passa mycket bättre brevid min lilla Denon CD/tuner.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-12 15:17

Jag kommer nog att skaffa en Mac mini som mediaserver/filserver. Jag har redan en Xbox, men Mac:en ger som bekant en skönare upplevelse. Vore fränt om man kunde styra Mac minin med en liten fjärrkontroll oxå, hoppas det tar fart inom applikationsutveckling för tv-bruk för Mac...

• Medlem
  • Slussfors
  • 2005-01-12 15:25
Ursprungligen av tjogin:

Jag kommer nog att skaffa en Mac mini som mediaserver/filserver. Jag har redan en Xbox, men Mac:en ger som bekant en skönare upplevelse. Vore fränt om man kunde styra Mac minin med en liten fjärrkontroll oxå, hoppas det tar fart inom applikationsutveckling för tv-bruk för Mac...

Se till att ha Bluetooth i minin så kan du ju styra en hel del med ex. T610 och Salling Clicker.

Ursprungligen av Lacke:

Se till att ha Bluetooth i minin så kan du ju styra en hel del med ex. T610 och Salling Clicker.

Nog bättre och billigare i längden att satsa på en riktig fjärr som ATI's remote wonder.

Eller en dvd-spelare som du kan koppla in i nätverket som spelar divx (och gud vet vad) och visar bilder som ligger på en dator.

http://www.kiss-technology.com
http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20315

/kanske?

Ursprungligen av Christian Åhs:

Eller en dvd-spelare som du kan koppla in i nätverket som spelar divx (och gud vet vad) och visar bilder som ligger på en dator.

http://www.kiss-technology.com
http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20315

/kanske?

Iden med tex Kiss DP 558 är bra, var själv sugen på att köpa en. Har dock blivit tveksam pga all problem. Läs tex:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2057&PN=1

KISS lovar mycket, men spelaren verkar vara mycket ostabil.

Kunde man bara på ett enkelt sätt få Minin att spela in TV så är det precis vad jag har letat efter.

Ursprungligen av olsfors:

Kunde man bara på ett enkelt sätt få Minin att spela in TV så är det precis vad jag har letat efter.

www.elgato.com

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-15 18:11

Ett alternativ som jag tittar på är en "Server med DVB-TV-kort" -> "Airport Express" -> "Mac mini" -> "TV + 5.1-förstärkare".

Drivare och streaming server är på gång (länk1, länk2).

• Medlem
  • 2005-01-12 16:21

Okej.

/pelle

kompositen duger till TVn så länge, sen ser du givetvis till att din framtida proj tar DVI och får på så sätt en mycket bra lösning.

/hpe

Kolla även den andra tråden om Mac mini som HTPC (men denna tråd var först så vitt jag vet):

Mac Mini som HTPC - lite frågor från en med krav

• Medlem
  • 2005-01-16 14:02

Xboxen är ju långt ifrån tyst, mac mini måste vara en mycket bättre lösning ur den synpunkten. Jag blev förvånad vilken hög ljudnivå det var på xbox första gången jag såg en i verkligheten.

• Oregistrerad
  • 2005-01-16 21:59
Ursprungligen av Adrian B:

Kolla även den andra tråden om Mac mini som HTPC (men denna tråd var först så vitt jag vet):

Mac Mini som HTPC - lite frågor från en med krav

Kan inte någon moderator slå ihop dessa två trådar. Men mycket riktigt: Jag var först!;)

1
Bevaka tråden