Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av iLife

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Beställde en eMac kl 21:00 dagen före lanseringen av nya de produkterna. Är alldeles ny på Mac så jag visste inte ens att det var en lansering på gång. Nu får jag veta att om jag väntat tre timmar med köpet hade jag varit berättigad till uppgradering av iLife billigt. Snopet !!!

Har fått erbjudande om en ekonomisk kompensation (som inte motsvarar vad det kostar att uppgradera) eller förslaget att skicka tillbaka den och beställa en ny. KORKAT och STELBENT!

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-12 11:29

Boka av din beställning - vägra betala - de kommer säkert att gå dig tillmötes om de inser at de aldrig kommer att få betalt annars...

Ursprungligen av eternit:

eller förslaget att skicka tillbaka den och beställa en ny. KORKAT och STELBENT!

Eh...ta det lite easy nu va. Det låter väl lysande. Detta låter som en avbeställning, eller hur? Kanske du får vänta nån dag, men det är det väl värt? Du har trots allt chansen att få program som inte "fanns" när du beställde din dator.

Hey, nu har du chansen att byta ut den hemska eMacen mot en Mac mini istället!

Beställde en eMac kl 21:00 dagen före lanseringen av nya de produkterna. Är alldeles ny på Mac så jag visste inte ens att det var en lansering på gång. Nu får jag veta att om jag väntat tre timmar med köpet hade jag varit berättigad till uppgradering av iLife billigt. Snopet !!!

Har fått erbjudande om en ekonomisk kompensation (som inte motsvarar vad det kostar att uppgradera) eller förslaget att skicka tillbaka den och beställa en ny. KORKAT och STELBENT!

Men ring och avboka den! Är den inte skickad än så är det lugnt, sen är det ju bara att beställa en ny!

sjovall: Jag ska alltså få hem datorn som skickats från Holland (den är redan på väg), be dem skicka tillbaka den, beställa en ny. För mig innebär det minst en veckas ytterligare väntan. För Apple innebär det en massa fraktkostnader, även returfrakten är gratis enligt supporten. Jag vidhåller att det är jättekorkat.

Adrian B: Har funderat på Mac mini istället. Men jag råkar ha en Pioneer A05 och ett par hårddiskar som är kandidater till att hamna i eMacen. Det sitter väl bara en 2.5" hd i minin? (jag vet, jag är en snåljåp!)

Adrian B: Har funderat på Mac mini istället. Men jag råkar ha en Pioneer A05 och ett par hårddiskar som är kandidater till att hamna i eMacen. Det sitter väl bara en 2.5" hd i minin? (jag vet, jag är en snåljåp!)

Aha... ja, jag har inte läst på om detaljerna i Mac mini, men 2,5 tum låter troligt.

Har du sett en eMac någon gång? Jag blev besviken på två saker; skärmen och ljudet. Skärmen var dålig (suddig) och gick inte att ställa in i bra uppdateringsfrekvens i högsta upplösningen. Ljudet var verkligen hemskt, den lät mycket och hela tiden. Nu har jag ingen aning om hur Mac mini låter, men nåt säger mig att den är klart tystare än en eMac iaf.

(Det är möjligt att eMac uppdaterats sedan jag såg den, men jag tror klagomålen gäller fortfarande.)

Jag har bara sett eMac vid två tillfällen, ena gången på ett museum ( ) andra gången på InLife. Där stod jag säkert 15 min och labbade, tyckte skärmen var ok. Svårt att säga nåt om oljudet då det var mycket surr runtomkring vid bägge tillfällena. I värsta fall får man väl installera ett reglage på sladden till fläkten. Något som tilltalar mig med eMac är att den har allt-i-ett och jag vill helst inte ha TFT. Min lilla grabb som snart börjar kladda på allt gör nog mindre skada på en CRT.

Nåväl, jag har lugnat mig lite nu. Får väl nöja mig med iLife 2004 tillsvidare, det kanske går att få tag i en uppgradering vartefter. Fast jag tycker fortfarande att de kunde vara lite mer flexibla på Apple.

Angående uppgradering borde alla som sitter med äldre iLife kunna få uppgradera billigt. Men det finns det en annan diskussion om här på forumet.

sjovall: Jag ska alltså få hem datorn som skickats från Holland (den är redan på väg), be dem skicka tillbaka den, beställa en ny. För mig innebär det minst en veckas ytterligare väntan. För Apple innebär det en massa fraktkostnader, även returfrakten är gratis enligt supporten. Jag vidhåller att det är jättekorkat.

Om den redan är skickad till dig tycker jag det låter som en jädra flax att de godtar ett återköp.
Stop whining, be happy.

Allvarligt talat, detta är naturligtvis fråga om logistik på avancerad nivå. Det är ju inte ett privatpaket från en person till en annan. Du kan ju själv tänka dig hur mycket jobb det innebär för att de ska trolla tillbaka allt till noll, efter att den är ivägskickad och kanske även betald. Däremot finns det ju rutiner/färdiga system för ett ångrat köp, precis som på alla postorderfirmor. Alltså: det blir billigare för dem att göra så här. Annars blir det manuellt förfarande, och det är alltid dyrare än lite frakt.

sjovall, vad tror du är billigast och smidigast för alla parter av följande scenarion?

Alternativ A (det de föreslår)

Buda tillbaka eMacen till Apple. Troligtvis till Stockholm, eller kanske tillbaka till Holland? Jag befinner mig i Norrköping. Därefter buda mig en ny eMac från Holland.

Därefter köper jag uppgraderingen för 175 kr.

Alternativ B

Jag beställer uppgraderingen för 175 kr redan nu.

Men lyckligtvis...

så görs det ingen kontroll av det faktiska inköpsdatumet på Apple Store. Jag gick in och beställde uppgraderingen för 175 kr och visst gick det bra. Trots beskedet jag fick från supporten.

Snurrigt? JA!

Sak samma. Jag är nöjd nu. Men det har kostat mig en massa onödig telefontid och irritation.

Edit: Dessutom är det inte något privilegium att kunna avbeställa en vara. Det är standardförfarande. Till och med reglerat i distansköplagen.

Enligt svensk lag har man rätt till ångerveckan ! eller ?
Hans

• Medlem
  • 2005-01-12 17:11
Ursprungligen av hanshager:

Enligt svensk lag har man rätt till ångerveckan ! eller ?
Hans

två veckor (tror jag) på produkter köpta på distans from det datum man får hem prylen.

Dessutom är det inte något privilegium att kunna avbeställa en vara. Det är standardförfarande. Till och med reglerat i distansköplagen.

Ett privilegium anser jag nog att det är. Och jag är glad vi har det privilegiet!

Tro inte att jag inte håller med dig. Jag försöker bara ge dig en förklaring på varför de i Apple-ledet har fått dessa instruktioner.

Bra att det löste sig på det bästa sättet (vilket jag också tycker det är) för dig. Så har skett även för mi...Hrm, en jag känner kan vi säga, vid några tillfällen. En dator j...Hrm HAN hade pajade 4 dagar efter garantin gick ut. Han hade turen att snacka med en schysst Apple-person som godkände garantilagning ändå. Han har även fått Panther-uppgradering på det sättet som du nu fick din iLife-uppgradering. Men man ska veta att det inte är enligt reglerna, så det är ju inget prejudicerande direkt. Man kan alltså knappast tvinga en annan Appleanställd att genomföra samma sak vid ett annat tillfälle.

Nåja - grattis till billigt program, och välkommen till ett superbt operativsystem!

1
Bevaka tråden