Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini + 'Tiger = Inte sant?!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-12 13:00

Är det någon mer än jag som noterat att grafikkortet i Mac Mini inte är listat av Apple som helt kompatibelt med 'Tiger' och dess 'Core Image'?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 13:52

CoreImage kräver 64Mb grafikminne. iBook t.ex. klarar inte av det heller.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-12 14:02
Ursprungligen av C-mon:

Då kommer vi kanske att få se lite uppdateringar på iBook fronten? Vad jag kunde förstå från Jobs igår kommer en del funktioner i t ex 'Mail' att dra nytta av CoreImage.

I vilket fall så kommer jag för eller senare att skaffa en Mac Mini. Den har ju kult värde. Klart häftigare än iBooks och PB!

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 14:06
Ursprungligen av C-mon:

Var har du läst det?
Förut listade Apple vissa grafikkort (där 9200 inte var med, eller om det ev. var det för det stog något om alla datorer levererade senaste halvåret eller något) och 32MB, samt poängterade att Core Image skalade för sämre kort.
Eftersom jag är intresserad så kläm gärna dit en länk, för på Tiger Preview -sidorna står det i dagsläget inte ett skit (som jag hittar...) om vad Core Image kräver.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-12 14:52
Ursprungligen av Pär:

Var har du läst det?
Förut listade Apple vissa grafikkort (där 9200 inte var med, eller om det ev. var det för det stog något om alla datorer levererade senaste halvåret eller något) och 32MB, samt poängterade att Core Image skalade för sämre kort.
Eftersom jag är intresserad så kläm gärna dit en länk, för på Tiger Preview -sidorna står det i dagsläget inte ett skit (som jag hittar...) om vad Core Image kräver.

Jag gick tidigare in på Apples hemsida och sedan 'MacOS X' och sedan om 'Tiger' och 'CoreImage'. Nu har de gjort om rubbet, och listan med grafikkort som är kompatibla med 'CoreImage' är borttagen. Det stämmer att det skalar för sämre kort, men vad förlorar man med det? Viktiga funktioner eller bara 'godis'?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-12 14:54
Ursprungligen av BoP:

Jag gick tidigare in på Apples hemsida och sedan 'MacOS X' och sedan om 'Tiger' och 'CoreImage'. Nu har de gjort om rubbet, och listan med grafikkort som är kompatibla med 'CoreImage' är borttagen. Det stämmer att det skalar för sämre kort, men vad förlorar man med det? Viktiga funktioner eller bara 'godis'?

Förmodligen bara "godis", konstigt vore väl annars?

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 15:07
Ursprungligen av BoP:

Mest godis iofs, men sidan som var där nämnde "alla Mac:ar i produktion" (och det var ju ett tag sedan).
Just 32 vs. 64 vet jag har varit upp förut och då har man kunnat se "32", minns inte hur det stog med 9200 men har för mig det (iBook) var med...

Så därför är jag intresserad av att 'C-mon' länkar till något så vi får veta hur det är idag.
Tiger är ju inte låst ännu och det vore ju småkonstigt om Apple släpper "basteknik" som inte funkar på aktuella maskiner.
Så rimligen borde miniMac stödja Core Image fullt ut, men det är ju inte alltid "rimligt = så är det" och 'C-mon' lät ju väldigt säker...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 15:13
Ursprungligen av Pär:

Var har du läst det?

Det var nåt sånt jag menade, ja. Förlåt om jag uttryckte mig luddigt.
Här är gamla listan. 9200 är inte med.

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 15:46
Ursprungligen av C-mon:

Det var nåt sånt jag menade, ja. Förlåt om jag uttryckte mig luddigt.
Här är gamla listan. 9200 är inte med.

Jo, den hittar man cachad på google oxå...
9200 borde ju inte vara med då den väl har sådär funktion för pixelshader, men jag har för mig jag kikade på just iBook och Core Image (men jag och mitt minne )

Tror ni verkligen att Apple släpper en dator i Januari som inte kommer klara det nya operativsystemsom släpps i sommar?

Jag tror inte Apple kommer skjuta sig själv i foten på det sättet.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tror ni verkligen att Apple släpper en dator i Januari som inte kommer klara det nya operativsystemsom släpps i sommar?

Det handlar väl inte om att klara eller inte klara OS:et utan om man kan använda alla extragulliga finesser fullt ut? Ungefär som att det bara var macar med Quartz Extreme som fick skugga på muspekaren (och ja, Apple sålde macar som inte klarade QE så vitt jag minns).

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-12 14:24

Även om grafikkortet nu inte skulle klara av just CoreImage så kommer ju Tiger trots allt tuffa på kanonbra med Quartz Extreme osv. Den enda skillnaden är att du inte får tillgång till exempelvis ripple-effekten när Dashboard-widget kommer fram och liknande, vilket inte är hela världen ju.

Tiger som helhet borde ju ha minst lika bra prestanda, förhoppningsvis bättre än Panther...

BTW, hur brukar apple göra vid uppgraderingar av OS? Brukar man få billigare/gratis uppgraderingar om man köpt en ny dator nära inpå, vilket ju e brukligt tex i Pocket PC världen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 15:50
Ursprungligen av olsfors:

BTW, hur brukar apple göra vid uppgraderingar av OS? Brukar man få billigare/gratis uppgraderingar om man köpt en ny dator nära inpå, vilket ju e brukligt tex i Pocket PC världen?

Har man köpt en dator efter att Apple gett ett releasedatum brukar man få köpa det nya OS:et för ett par hundra. Annars är det fullpris, man brukar tyvärr inte ha några uppgraderingar för folk som sitter på äldre OS.

Så om man köper en mini nu få man betala fullpris på Tiger men om man väntar till det exakta datumet när det skall släppas så får man det billigt? (Om nu tiger går på minin... ..)

Ursprungligen av olsfors:

Så om man köper en mini nu få man betala fullpris på Tiger men om man väntar till det exakta datumet när det skall släppas så får man det billigt? (Om nu tiger går på minin... ..)

Jo, så är det nog tyvärr. (Man kan ju hävda att priset på Tiger - om det blir samma som för Panther, dvs 129 dollar - är ett bra pris för ett sådant OS. Men likafullt blir det billigare om man väntar tills det är lanserat.)

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-12 17:52
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, så är det nog tyvärr. (Man kan ju hävda att priset på Tiger - om det blir samma som för Panther, dvs 129 dollar - är ett bra pris för ett sådant OS. Men likafullt blir det billigare om man väntar tills det är lanserat.)

Jag tänker vänta tills jag får 'Tiger' förinstallerat.

1
Bevaka tråden