Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System bus och processorhastighet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-12 13:11

Vad är den allmänna uppfattningen här om processorhastighet och system bus? Jag har funderat mycket på vilken den högsta hastigheten på processorn är innan man kan börja tala om 'bortkastad' prestanda? Jag har också läst om att DDR-minne på processorn till en G4 är bortkastat eftersom man inte kan dra nytta av det.

Själv har jag en 100 MHz system bus och är frestad att skaffa Sonnet 1.7 GHz. Hastigheten är lockande, men ett argument är att processorn inte drar så mycket W, bra när datorn har 200W. Kan jag med min dator dra full nytta av 1.7 GHz eller är en 1.2 GHz ett bättre val?

G4 'Sawtooth'
1.5 GB RAM
ATI R8500

Beror helt och hållet på vad du använder den till. När processorn jobbar med nästan 20 ggr högre hastighet än systembussen (som i ditt fall alltså) blir det trafikstockning *väldigt* fort om man jobbar med lite större datamängder. Sätter man t.ex. datorn på lite Photoshop-arbete kommer processorn med stor sannolikhet att tillbringa mesta tiden med att vänta på data från minnet, så i de fallen har man inte så mycket för att man köper en tokdyr processoruppgradering. En mac mini är nog en mer prisvärd uppgradering isf

DDR är en lite annan historia. Det är sant att processorn i sig inte kan använda mer än bara halva kapaciteten, men den är inte den enda komponenten som använder minnet. Även om processorn i ett nyare G4-system alltså inte drar full nytta kan överkapaciteten användas till bl.a. AGP:n och diskarna, och även om minnesbussen ändå inte används fullt ut ger DDR ändå prestandavinster.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-12 13:43
Ursprungligen av Samuel K:

Beror helt och hållet på vad du använder den till. När processorn jobbar med nästan 20 ggr högre hastighet än systembussen (som i ditt fall alltså) blir det trafikstockning *väldigt* fort om man jobbar med lite större datamängder. Sätter man t.ex. datorn på lite Photoshop-arbete kommer processorn med stor sannolikhet att tillbringa mesta tiden med att vänta på data från minnet, så i de fallen har man inte så mycket för att man köper en tokdyr processoruppgradering. En mac mini är nog en mer prisvärd uppgradering isf

DDR är en lite annan historia. Det är sant att processorn i sig inte kan använda mer än bara halva kapaciteten, men den är inte den enda komponenten som använder minnet. Även om processorn i ett nyare G4-system alltså inte drar full nytta kan överkapaciteten användas till bl.a. AGP:n och diskarna, och även om minnesbussen ändå inte används fullt ut ger DDR ändå prestandavinster.

Min Mac är en 'allt-i-allo'. Mycket titta på DVD i väntan på en separat spelare, Photoshop (Elements), Macromedia Studio, MS Office, Surfa, arbeta med stora dokument (ord och bild). Vilken hastighet på cpu skulle du rekommendera?

DDR är således inte helt bortkastad i en G4?

Ursprungligen av BoP:

Min Mac är en 'allt-i-allo'. Mycket titta på DVD i väntan på en separat spelare, Photoshop (Elements), Macromedia Studio, MS Office, Surfa, arbeta med stora dokument (ord och bild). Vilken hastighet på cpu skulle du rekommendera?

Tror att 1,2 GHz borde räcka bara fint, men det är ju egentligen bara du som vet vilka behov du har. Frågan är ju också hur mycket pengar du är beredd att lägga ner på att uppgradera en fem år gammal dator, själv skulle jag ha sparat pengarna till något nytt i stället men alla har ju olika prioriteringar.

Citat:

Precis, men prestandavinsterna är inte lika stora som för processorer som har riktigt DDR-stöd.

Precis, men prestandavinsterna är inte lika stora som för processorer som har riktigt DDR-stöd.

Men "äkta" DDR-stöd har å andra sidan oftast inte gett mer än väldigt små prestandavinster i praktiken. Lite av typisk PC-hype få upp Mhz siffrorna ordentligt så låter det snabbare.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-12 17:57
Ursprungligen av Errol Garner:

Men "äkta" DDR-stöd har å andra sidan oftast inte gett mer än väldigt små prestandavinster i praktiken. Lite av typisk PC-hype få upp Mhz siffrorna ordentligt så låter det snabbare.

Har faktiskt tänkt på denna PC-hype om Mhz siffror som sedan en tid tillbaka tycks ha slagit sina klor i oss Macanvändare.
Hörde förresten från Sonnet att det nu ingår kylfläns till processoruppgraderingarna. Så fort de gamla 1.4 Ghzarna är slutsålda gäller det även dessa.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-12 18:02

Tror att 1,2 GHz borde räcka bara fint, men det är ju egentligen bara du som vet vilka behov du har. Frågan är ju också hur mycket pengar du är beredd att lägga ner på att uppgradera en fem år gammal dator, själv skulle jag ha sparat pengarna till något nytt i stället men alla har ju olika prioriteringar.

Jag tänker på hur mycket man får tillbaka när jag säljer datorn? Jag är inte för fint halvt Smålänning
Hastigheten lär ju kännas när man går från 400 Mhz.

Det är intressant att se att inte ens de senaste PB och Mac Mini har en snabbare system bus än 167 Mhz.

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 18:13
Ursprungligen av BoP:

Varför skulle det vara det?
En DDR-buss skall ju ha DDR-minne, SDR använder ju andra signaler.
Sen går ju både PC-133 SDR och DDR-266 i 133MHz
(DDR har ju två cykler per klockcykel, stig och fall, och tittar man på en P4:a med FSB på 800MHZ så går den i 200MHz, det är typ QDR )
Motorola gamla G4:or fick iofs nya flaskhalsar med DDR, men man har ju alltid flaskhalsen någonstans.

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 18:16

Snabb systembuss är bra om mycket data ska flyttas mellan minne och processor (givetvis), vilket sker t.ex. vid rendering (3d, film övergångar, photoshop filter), kodning (mp3, kryptering). Vid saker där olika operationer utförs på i stort sett samma data, t.ex. ordbehandling & surfande så är det andra saker som skapar flaskhalsar (hårddisk för att nämna en).

Apple har också gjort lite saker för att hjälpa upp G4:ans långsamma systembuss som stor L3 cache vilket data "pre-fetchas" till samt andra liknande knep.

En 1.7GHz G4:a är nog lite väl snabb gentemot resten av din dator, din Sawtooth saknar L3 cache (Vilket förvisso kan sitta på processor kortet men då saknar datorn ett chipset som sköter för laddningen effektivt.) samt att minnet är för långsamt, 1.7GHz G4:an lär vara en G4e vilken har en systembuss på 167MHz, nästan dubbel så snabb som den i din dator.

Så värt pengarna är nog inte den processoruppgraderingen, tror jag iaf.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-13 11:06
Ursprungligen av emilsson:

Snabb systembuss är bra om mycket data ska flyttas mellan minne och processor (givetvis), vilket sker t.ex. vid rendering (3d, film övergångar, photoshop filter), kodning (mp3, kryptering). Vid saker där olika operationer utförs på i stort sett samma data, t.ex. ordbehandling & surfande så är det andra saker som skapar flaskhalsar (hårddisk för att nämna en).

Apple har också gjort lite saker för att hjälpa upp G4:ans långsamma systembuss som stor L3 cache vilket data "pre-fetchas" till samt andra liknande knep.

En 1.7GHz G4:a är nog lite väl snabb gentemot resten av din dator, din Sawtooth saknar L3 cache (Vilket förvisso kan sitta på processor kortet men då saknar datorn ett chipset som sköter för laddningen effektivt.) samt att minnet är för långsamt, 1.7GHz G4:an lär vara en G4e vilken har en systembuss på 167MHz, nästan dubbel så snabb som den i din dator.

Så värt pengarna är nog inte den processoruppgraderingen, tror jag iaf.

Jag kommer att satsa på en 1.2 Ghz. Nu har jag också lärt en hel del tack vare alla kommentarer.

1
Bevaka tråden