Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Automatinloggning i MacOS X

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satte i ett svagt ögonblick på funktionen för automatisk inloggning i MacOS X. Nu kan jag inte starta upp datorn utan den fastnar med blå skärm när den skall försöka att loggan in.

Jag tror att problemet beror på att mitt användarnamn innehåller ett ö. Jag kan inte logga in genom prompten då jag där inte kan skriva ett ö med det amerikanska tangentbordet, inte ens med alt u som man brukar kunna.

Finns det något sätt att tvinga datorn att visa inloggningsrutan?

• Medlem
  • 2001-05-20 17:46

När min polare, testade Public betan för ett bra tag sedan, satte han "Name" till örjan vilket X inte förstog, den enda lösningen var att formatera Hd och instalera ett nytt system. Trodde verkligen Apple hade löst det i realesen!

/nix

Har du provat att starta med s tangenten nedtryckt. Detta borde sätta dig i "single user mode". Du behöver inte logga in och du kan gå in och ändra på din användarinfo.

Single User mode hjälper mig inte för jag måste ju ändå logga in där. Jag min ärthjärna satte mitt namn som root och det är detta som är problemet Jag lyckas inte att få fram ett ö där.

Det verkar som om de täppt till s-tangenten. I PB kan man komma in utan användare om man startar med s.
Det borde finnas ett verktyg på Developer skivan som du kan återställa lösenordet med. Tyvärr har jag skivan på jobbet så jag kan inte kolla.

• Medlem
  • International user
  • 2001-05-21 22:45

Jag kanske idiotföklarar mig nu men har du provat att starta från skivan? Där kan man ju ändra en del... (Reset password...)

Tyvärr hjälper inte detta mig då strulet ligger i användarnamnet och inte i lösenordet Annars hade dock ovanstående lösning fungerat.

Är inte detta ett ganska så fett sökerhetshål förresten? Man behöver ju bara ta med sig en CD så kan man logga in på vilken dator som helst...

Man brukar väl säga att om du har tillgång till burken rent fysiskt så är det kört ändå. Men det kanske finns något för att hindra det där. Sätta ett lösenord i open firmware? Undrar om MacOS X Server "lider" av samma problem.

/Gabbe

Jag är ganska övertygad om att det finns lösningar för detta.
Hur skulle det vara om du startar i nian och byter ut filen för användare och lösenord?
Redigera lite textfiler som en riktig Unix Guru... :eek:

Basic network and user account configuration information is stored in these two locations:

/etc/hostconfig
/etc/netinfo

To restore the startup settings for the network and user accounts, replace the current configuration information with the default configuration information from the stored templates, found in:

/usr/template/client/etc/hostconfig
/usr/template/client/etc/netinfo

1
Bevaka tråden