Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimering och uppdelning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-13 11:42

Hej !

Är ny på området och har hittills bara hunnit använda DVD Backup. Fungerar bra ! Men sen då ? PopCorn komprimerar VOB-filer men hur är det med Transcoder, går det lika bra att använda det ? Har inte läst några omdömen om det programmet. Läste att det skulle ta 6 timmar att komprimera 90 minuter film med Transcoder, är det möjligt ? Tar det lika lång tid med PopCorn ? I stället för att komprimera kan man kanske dela upp och bränna två stycken DVD-skivor. Skall finnas ett program som heter Explicit. Kan man använda det för att dela upp VOB-filer och bränna till två DVD-skivor eller måste man använda något annat program ? Vid uppdelning av VOB-filerna, "följer" de övriga filerna med och delas upp de med ? Jag antar att man helt enkelt inte själv kan dra in så många VOB-filer som får plats på varje skiva och sedan bränna två stycken DVD-skivor för hur gör man då med tillhörande filer som jag tror är till för att ange "spelordning" för VOB-filerna ? Ja, ni hör att jag inte kan mycket om det här men det verkar det ju å andra sidan finnas många av på det här forumet, så någon av er kanske kan hjälpa mig ?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-01-27 19:10

Transcoder är till för att krympa Mpeg-2 filer innan man gör .VOB filer, så svaret är nej. Popcorn och DVD2One tar ca. 30-60 min på en nyare Mac för en normal 2-sidig DVD Video.
Explicit är inte till för VOB filer, vad jag vet finns det inte något program till MacOS som kan dela upp en DVD för att bränna på 2st 4.7GB skivor. så mitt tips är att skaffa Popcorn eller DVD2One, eller en Dual layer DVD brännare dock så kostar varje skiva från 50:- och uppåt.

• Medlem
  • 2005-01-28 10:56

Som sagt, DVD2One är programmet för dig.
Istället för att koda om varje bildruta så "fuskar" programmet och komprimerar (enkelt förklarat) filmen. Slutresultatet är mer än OK på filmer på två timmar och kortare.

I "Movie Only"-läge kan det faktiskt gå så fort som 10-15 minuter med en fet G5:a.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19238

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-28 12:52

Man tackar !! Då var det som jag misstänkte för jag har redan skaffat Popcorn. Kombinationen DVDBackup och Popcorn fungerar utmärkt och är precis vad jag behöver !

1
Bevaka tråden