Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vattenkyld G5, vilken är det?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa en G5a. Efter några år med en dånande Quicksilver G4 är jag väldigt intresserad av ett vattenkylt system. Jag har hört talas om att detta finns, men när jag tittar på Applestore hittar jag inga uppgifter om vattenkylning . Vilken/vilka modeller finns att välja på ?
.....eller är det bara ett rykte ?

Fredrik

2.5GHz är vattenkyld, som standard. Går inte att få extra på någon annan.

Ursprungligen av Leftrustle:

2.5GHz är vattenkyld, som standard. Går inte att få extra på någon annan.

Aj då. Jag hade tänkt mig att köpa begagnat. Men denna modell är väl splitterny ?

Fredrik

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-13 12:07

Power Mac G5 är vätskekyld

Från Applestore:
Som en viskning
Power Mac G5:s hölje rymmer fyra separata temperaturzoner, som delar upp de främsta värmegenererande delarna. Fläktarna i termozonerna snurrar i mycket låg hastighet vilket gör datorn dubbelt så tyst som Power Mac G4. På grund av de rykande prestanda hos de dubbla 2 GHz-processorerna, har Apple utformat ett innovativt, stängt vätskekylsystem där ett kontinuerligt vätskeflöde ovanför processorena kyler ner processorerna och för över värmen till vätskan.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-13 12:49
Ursprungligen av Berlin:

Power Mac G5 är vätskekyld

Från Applestore:
Som en viskning
Power Mac G5:s hölje rymmer fyra separata temperaturzoner, som delar upp de främsta värmegenererande delarna. Fläktarna i termozonerna snurrar i mycket låg hastighet vilket gör datorn dubbelt så tyst som Power Mac G4. På grund av de rykande prestanda hos de dubbla 2 GHz-processorerna, har Apple utformat ett innovativt, stängt vätskekylsystem där ett kontinuerligt vätskeflöde ovanför processorena kyler ner processorerna och för över värmen till vätskan.

Hur kan något vara 'dubbelt så tyst'? Eller tänker jag fel?

Ursprungligen av BoP:

Hur kan något vara 'dubbelt så tyst'? Eller tänker jag fel?

Ja, "hälften så bullrig" låter bättre.

Kylande vätska

Hej , här kan du läsa vidare...

http://www.apple.com/se/powermac/design.html

Hur myckett bullrar en 2x2 G5a, förresten , är det bättre än en kvicksilver 2x 1000 ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 12:35
Ursprungligen av fcerha:

Hur myckett bullrar en 2x2 G5a, förresten , är det bättre än en kvicksilver 2x 1000 ?

Det är klart att den är bättre än en G4 2x1Ghz, eller menar du att den låter mindre än en G4? Den är "knäpptyst" när man inte gör mycket med den men blåser på rätt friskt när den jobbar, mer än vad jag önskat. Hade en dual 1,8Ghz innan och det skulle mycket till innan den hetsade upp sig...

Ursprungligen av Earth:

Det är klart att den är bättre än en G4 2x1Ghz, eller menar du att den låter mindre än en G4?.

Jag pratar om bullernivån förstås. Det måste helt enkelt bli tyst

Ursprungligen av Earth:

Den är "knäpptyst" när man inte gör mycket med den men blåser på rätt friskt när den jobbar, mer än vad jag önskat. Hade en dual 1,8Ghz innan och det skulle mycket till innan den hetsade upp sig...

• Oregistrerad
  • 2005-01-13 12:40
Ursprungligen av fcerha:

Jag pratar om bullernivån förstås. Det måste helt enkelt bli tyst

Det finns väl bara "omoddad" Cube med utbytt hårddisk att välja på då...
Men hur kul är den nu för tiden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 12:43
Ursprungligen av Pär:

Det finns väl bara "omoddad" Cube med utbytt hårddisk att välja på då...
Men hur kul är den nu för tiden?

Mac mini?

• Oregistrerad
  • 2005-01-13 12:49
Ursprungligen av Earth:

Mac mini?

Nä, den har en fläkt så den kan låta under vissa omständigheter.
Är ett oomkullrunkeligt krav att det "måste bli tyst" så finns det väl nästan bara Cube, iMac G3 (slot) och Plus att välja på.
[En 512Ke är väl apart...]

Finns väl några riktigt trötta modeller av shuttle med externa nätagregat som alternativ...
Mac Plus-nivå

Ursprungligen av Pär:

Är ett oomkullrunkeligt krav att det "måste bli tyst" så finns det väl nästan bara Cube, iMac G3 (slot) och Plus att välja på.

Jag brukar inte ha ikull saker på det sättet

....Den här maskinen ( quicksilver 2x 1000 ) låter som en dammsugare . Det börjar bli dags för en ny, men den får inte låta mycket. Om det inte kan bli knäpptyst bör det i alla fall vara stor skillnad.
Alla som arbetat med denna maskin vet vad jag talar om. Den är i detta avseende ett missfoster. Om jag svarar i telefon i arbetsrummet säger folk " jaha, du är i maskinhallen "......

Jag har hört folk klaga på en del G5-modeller också, men inte har ingen egen erfarenhet.

Ursprungligen av fcerha:

....Den här maskinen ( quicksilver 2x 1000 ) låter som en dammsugare . Det börjar bli dags för en ny, men den får inte låta mycket. Om det inte kan bli knäpptyst bör det i alla fall vara stor skillnad.
Alla som arbetat med denna maskin vet vad jag talar om. Den är i detta avseende ett missfoster. Om jag svarar i telefon i arbetsrummet säger folk " jaha, du är i maskinhallen "......

MDD (vindtunneln) låter mer än quicksilver, men mig stör den inte särskillt mycket - kanske när man ska sova, men det går det också. Men de g5'or jag har testat (inte hemma iofs) har jag tyckt är tysta - visst år det att höra lite i ett knäpptyst rum - men inte mycket.
Men jag har väl vant mig vid MDD'n och tycker allt annat är tyst.

Ursprungligen av abens:

MDD (vindtunneln) låter mer än quicksilver, men mig stör den inte särskillt mycket - kanske när man ska sova, men det går det också. Men de g5'or jag har testat (inte hemma iofs) har jag tyckt är tysta - visst år det att höra lite i ett knäpptyst rum - men inte mycket.
Men jag har väl vant mig vid MDD'n och tycker allt annat är tyst.

Jag (gnällkillen som startade diskussionen) sysslar med musik och det händer ju gärna att man höjer volymen ett snäpp till, när det bullrar i omgivningen. Det är inte bra. Jag byggde en låda till datorn med fläktar och grejer, men den blev för varm. Nu har jag köpt långa sladdar och ställt in monstret i garderoben. Det är inte så praktiskt när man matar in/ut CD-skivor men det får väl vara så tills jag har råd att byta maskin. Tyvvärr är det bortom min horisont att köpa en ny 2x2,5.

Bara att vänta antar jag....

Ursprungligen av fcerha:

Jag (gnällkillen som startade diskussionen) sysslar med musik och det händer ju gärna att man höjer volymen ett snäpp till, när det bullrar i omgivningen. Det är inte bra.

Mycket sant är det faktiskt att jag ständigt lyssnar på musik - kanske därför jag störs mindre.

Ursprungligen av fcerha:

Jag byggde en låda till datorn med fläktar och grejer, men den blev för varm. Nu har jag köpt långa sladdar och ställt in monstret i garderoben. Det är inte så praktiskt när man matar in/ut CD-skivor men det får väl vara så tills jag har råd att byta maskin. Tyvvärr är det bortom min horisont att köpa en ny 2x2,5.
Bara att vänta antar jag....

Har du kanske några tips och råd om var och vilka kablar och grejer du köpte och hur du byggde det hela. Är väldigt intresserad av en sådan lösning själv!

Ursprungligen av abens:

Mycket sant är det faktiskt att jag ständigt lyssnar på musik - kanske därför jag störs mindre.

Har du kanske några tips och råd om var och vilka kablar och grejer du köpte och hur du byggde det hela. Är väldigt intresserad av en sådan lösning själv!

Jo då, det har jag!
Jag sitter i ett rätt litet rum, typ 3 x 3 meter. Om jag sitter vänd "framåt", så är garderoben "på sidan". Eftersom det är en dörr emellan har jag lett kablarna runt dörrposten. Innan jag köpte sakerna var jag orolig för att det skulle ställa till problem med förlängda sladdar.

Jag har köpt förlängningssladdar till skärmen , sk VGA-kabel och till USB -keyboard.

Med VGA- kabeln verkar det överhuvudtaget inte vara några svårigheter. Jag köpte 2 st om 2,5 meter på Clas Olsson och skarvade till en a/b box som jag har att växla skärmen mellan 2 datorer. Sammanlagt borde det bli 10 meter, men jag ser ingen försämring på skärmen...inga skuggor eller sånt som folk varnat om.

USB-kabeln var det annorlunda med: till denna maskin, den bullrande 2x1000 Quicksilver, fungerar det utmärkt, trots att jag struntat i en specifikation om maxlängd ( 5 meter, 4 meter ?...minns ej) Det finns 2 stycken skarvar.
Om jag däremot försöker koppla in tangentbordet till min server som jag kör på en gammal G3:a, och som också står i garderoben) fungerar det knappt alls med dessa skarvar. Detta skulle ju gå att lösa med en USB-hub om man ville.

Sen behöver man ju långa audiokablar om det är ljud man sysslar med, men där finns väl knappt några specifikationer att oroa sig för, i såna här sammanhang.

Jag har borrat ett ganska stort hål i dörrkarmen till garderoben där sladdarna går in och använt buntband när jag dragit dem längs lister och sånt.

En garderob kan ju också bli för varm. Därför har jag köp en billig digital termometer som mäter temperaturen vid datorns utblås. Det här var också något jag oroade mig mycket för i början.
Apple säger att omgivningens temperatur inte bör överstiga 35 grader, men vad menar man med omgivningen ? Var mäter man ? Det finns en del gratisprogram som kan känna av temperaturen på processorn, men de funkar inte på min maskin.
En sak är i alla fall bra om det är sant. Applemaskiner lär stänga av sig rätt och slätt om de blir för varma. De borde alltså inte kunna brinna upp, vilket jag hört att tex AMD-processorer kan göra.
En lång nätverkskabel behöver du också, om du har internet på maskinen, men där är det 90 meter som gäller

Hoppas det var ungefär det här du ville veta.

Att bygga en låda till datorn, som jag gjorde först, var lärorikt men onödigt. Garderoben är i alla fall en OK lösning. Man kan öppna dörren och gärna vädra när man tar paus nån gång så att temperaturen inte blir alltför hög.

Fredrik

När man pratar om buller brukar man ofta komma in på dB, deciBell. När företag mäter ljud styrkan på en produkt ex. en dator görs detta ofta med en ljudnivåmätare (ljudtrycksnivån). Problemet med ljudtrycksnivån är att den tar inte hänsyn till vår hörnivå och örats frekvensmässiga olinjära uppträdande.. För att efterlikna öratsupptagning måste man vägaav med hjälp av vägningsfilter där A-vägningen är den vanligaste. Därför brukar man se dB(A) vid buller specifikationer.

En halvering av ljudnivån motsvaras av -3dB. Kan vara bra att känna till om man läser tekniska specefikationer

/ Andreas

Ursprungligen av archenti:

En halvering av ljudnivån motsvaras av -3dB. Kan vara bra att känna till om man läser tekniska specefikationer

Eller snarare en halvering av ljudtrycket om man ska vara petig. Just eftersom förhållandet mellan faktiskt ljudtryck och upplevd ljudnivå inte är linjär upplevs en skillnad på 3 dB som mycket liten, knappt ens märkbar faktiskt. För att uppnå en halvering av den upplevda ljudnivån behövs det närmare 10 dB, men eftersom det hela är frekvensberoende blir det egentligen ännu mer komplicerat än så.

hehe vad kul

när jag läste dit citat kollade jag upp det i min studieliteratur för att rekapitulera, i marginalen stod det just handskrivet "8dB -> uppfattas som en fördubbling", "3dB -> mekaniskfördubbling"..

tack för hjälpen..

/ Andreas

Ps ljud- o vibbkursen är en av de bästa/intressantaste jag läst Ds

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-29 23:11

Min mdd väsnades så illa att jag stördes av den när jag befann mig på våningen ovanför... Byggde därför en låda och nu är det i stort sett tyst. Det som hörs är ett svagt surrande från skärmen och ett litet litet brus från lådans fläkt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-14 17:55
Ursprungligen av fcerha:

Den är väldigt tyst. Man hör den knappt vid normal användning. Tyvärr "varvar" den upp ibland under några sekunder om den får mycket att tänka på. Men jämfört med MDD G4 går den som en viskning.

• Oregistrerad
  • 2005-01-13 12:44

Vattenkyld och vattenkyld. Vätska med frätande egenskaper snarare, eftersom skyddshandskar och skyddsglasögon anmodas i servicemanualen.

Men sen är det ju fläktar som blåser på kylflänsarna. Riktigt vattenkylning borde ju kopplas in på vattenledningen hemma så man får nytt kallt vatten i systemet hela tiden. Lite jobbigt kanske men fanken va coolt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-13 12:52
Ursprungligen av fcerha:

Jag funderar på att skaffa en G5a. Efter några år med en dånande Quicksilver G4 är jag väldigt intresserad av ett vattenkylt system. Jag har hört talas om att detta finns, men när jag tittar på Applestore hittar jag inga uppgifter om vattenkylning . Vilken/vilka modeller finns att välja på ?
.....eller är det bara ett rykte ?

Fredrik

Hur är det med 'Spegeldörrmodellen'? Är den lika hemsk som QS?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 12:59
Ursprungligen av BoP:

Hur är det med 'Spegeldörrmodellen'? Är den lika hemsk som QS?

Tvärtom, MDDn är den sk "vindtunneln".

1
Bevaka tråden