Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Garageband

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Kan jag koppla in min Yamaha DX-7 Synth (Ej USB) till datorn och använda den via line-in och byta "läte" osv?
2. Om inte, kan jag spela in synthljud ändå utan att ha en synth?
3. Kan man komponera egna trumljud eller måste man använda loopar?
4. Funkar det bra med line-in-porten på en Powerbook för t.ex. bas och gitarr?
5. Finns det inbyggd gitarrförstärkare med dist och så vidare?

Dom frågorna kan jag ta och börja med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 21:49

2. Man kan använda en klaviatur på skärmen, men det är inte så lätt att spela på den ...
Man kan även spela på datortangentbordet tror jag.

3. Man kan i den senaste GB-versionen (som lanserades för två dagar sen) importera egna ljud som loopar, så om du lägger ihop trumslag i något annat ljudredigeringsprogram först, så kan du använda dem som en loop sen.

4. Ja, du kan koppla en ljudkälla (mikrofon, radio, gitarr, vad som helst) till line-in-porten och spela in som ljud, men då kan du ju inte ändra instrument mm.

5. Ja, det demonstrerade de på förra årets Macworld-mässa, då GB v1 kom har jag för mig.

Ursprungligen av Rajje:

2. Man kan använda en klaviatur på skärmen, men det är inte så lätt att spela på den ...
Man kan även spela på datortangentbordet tror jag.

Kan man inte bara spela lite och sedan sätta ihop tonerna själv som det ska låta?

Ursprungligen av Rajje:

3. Man kan i den senaste GB-versionen (som lanserades för två dagar sen) importera egna ljud som loopar, så om du lägger ihop trumslag i något annat ljudredigeringsprogram först, så kan du använda dem som en loop sen.

Så man kan inte göra egna sådana i Garageband?
T.ex. Lägg en kick på två gånger i varje takt och hihat varje åttondel. Ja du förstår vad jag menar.

Ursprungligen av southtown:

Kan man inte bara spela lite och sedan sätta ihop tonerna själv som det ska låta?

Så man kan inte göra egna sådana i Garageband?
T.ex. Lägg en kick på två gånger i varje takt och hihat varje åttondel. Ja du förstår vad jag menar.

Oroa dig inte Garageband klarar det mesta. Väldigt smidigt och välljudande program. Bäst funkar det såklart om du köper ett USB interface med ljud och MIDI anslutningar såna finns från runt en tusing.

1. Kan jag koppla in min Yamaha DX-7 Synth (Ej USB) till datorn och använda den via line-in och byta "läte" osv?
2. Om inte, kan jag spela in synthljud ändå utan att ha en synth?
3. Kan man komponera egna trumljud eller måste man använda loopar?
5. Finns det inbyggd gitarrförstärkare med dist och så vidare?

Dom frågorna kan jag ta och börja med.

1.Ja om du menar att du vill använda yamahans olika ljud.
2.Ja garageband har ett virtuellt miniklaviatur inbyggt.
3.Ja det går även om det kan vara lite pilligt.
4.Beror på bäst blir såklart med en schysst förförstärkare eller mixer.
5.Ja

• Oregistrerad
  • 2005-01-14 12:55

Det funkar, men inte bra. Jag gjorde en liten adapter (stor tele --> minitele), för att snabbt kunna koppla in gitarren i Powebooken. Men gitarrer och basar har egentligen för svag signal för att det ska bli bra inspelningar, det blir brusigt och dålig dynamik.

Bäst blir det om du förstärker signalen innan. Mixerbord är alltid bra, ett enkelt med några kanaler kostar ca 700 nuförtiden. Då får du även fantommatning (48 V-ström för kondensatormikar) som är bra att ha när du vill köpa en sångmik.

• Oregistrerad
  • 2005-01-14 13:05

Om du med detta menar att du spelar in DX7:ans ljud via line-in så kan du INTE byta ljud efteråt. Ett basljud kan inte bli piano osv. Det funkar bara med MIDI-inspelat material.

Du kan givetvis spejsa till ljudet med Garagebands effekter...

Garageband har inte möjlighet att köra externa syntar via MIDI, så din enda möjlighet att använda DX7:an är att spela in ljuden via line-in.

DX7:an är för övrigt en 21 år gammal synth. Den har MIDI, men jag tror inte den är anslagskänslig (olika volym på ljuden beroende på hur snabbt du trycker ner tangenterna). Ett modernt MIDI-keyboard kostar runt en tusenlapp.

Ursprungligen av MusicNixon:

Det funkar, men inte bra. Jag gjorde en liten adapter (stor tele --> minitele), för att snabbt kunna koppla in gitarren i Powebooken. Men gitarrer och basar har egentligen för svag signal för att det ska bli bra inspelningar, det blir brusigt och dålig dynamik.

Bäst blir det om du förstärker signalen innan. Mixerbord är alltid bra, ett enkelt med några kanaler kostar ca 700 nuförtiden. Då får du även fantommatning (48 V-ström för kondensatormikar) som är bra att ha när du vill köpa en sångmik.

Då är det la bara o koppla in gitarren i förstärkaren och sen förstärkaren in i Powerbooken via en sådan adapter? Det borde väl bli bättre?

Om du med detta menar att du spelar in DX7:ans ljud via line-in så kan du INTE byta ljud efteråt. Ett basljud kan inte bli piano osv. Det funkar bara med MIDI-inspelat material.

Du kan givetvis spejsa till ljudet med Garagebands effekter...

Garageband har inte möjlighet att köra externa syntar via MIDI, så din enda möjlighet att använda DX7:an är att spela in ljuden via line-in.

DX7:an är för övrigt en 21 år gammal synth. Den har MIDI, men jag tror inte den är anslagskänslig (olika volym på ljuden beroende på hur snabbt du trycker ner tangenterna). Ett modernt MIDI-keyboard kostar runt en tusenlapp.

Det är faktiskt en DX7 II så den är något nyare.
Hur rekommendarar du att jag använder den? via line-in eller midi?

• Oregistrerad
  • 2005-01-14 15:13

Då är det la bara o koppla in gitarren i förstärkaren och sen förstärkaren in i Powerbooken via en sådan adapter? Det borde väl bli bättre?

Ja, det blir utmärkt. Trodde inte du hade en förstärkare. Det har inte jag.

Det är faktiskt en DX7 II så den är något nyare.
Hur rekommendarar du att jag använder den? via line-in eller midi?

Via MIDI. Då använder du Garagebands synthljud, och kan redigera enkelt. Vill du krydda med DX7:ans ljud får du spela in som audio via line-in.

Ja, det blir utmärkt. Trodde inte du hade en förstärkare. Det har inte jag.

Via MIDI. Då använder du Garagebands synthljud, och kan redigera enkelt. Vill du krydda med DX7:ans ljud får du spela in som audio via line-in.

Jodå det har jag
Men är det verkligen värt att lägga pengar på ett MIDI-interface att koppla till datorn? Det är ju bara enkla grejer jag ska spela in. Då kan jag la lika gärna spela in på tangentbordet det som jag vill använda med Garagebands ljud?

• Oregistrerad
  • 2005-01-14 16:55

Nu vet jag ju inte vad du vill göra för musik, men jag tycker ett riktigt MIDI-keyboard är ett måste om man vill ha en hemstudio som halvseriös hobby.

Det skönaste är storleken på synth-tangenterna. Sedan har jag massa rattar och reglage, t.ex. pitch bend och modulation.

Men det viktigaste tycker jag ändå är anslagskänsligheten. T.ex. om man ska programmera hi-hat, eller bastrumma. Klickar man in den med mus i en editor blir det lätt statiskt och stelt. Man kan givetvis editera anslagen efteråt om man har koll på hur det ska låta, men det går så mycket snabbare och blir mer musikaliskt om man kan spela in det på en gång med ett riktigt keyboard.

Men, som sagt... det går att klara sig utan. Jag vet heller inte om DX7-II är anslagskänslig, men ett enkelt MIDI-interface kostar typ 400, så det är inga stora pengar att MIDI-koppla in din DX7-II till Garageband.

Senast redigerat 2005-01-14 19:34

En mic och en gitarringång M- Audio Fast track 1195kr
eller
Två mic eller line ingångar och midi M-Audio 410 4369kr
eller
8 mic eller line + mer M-Audio Octane 6619kr

1
Bevaka tråden