Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lugnande nyhet om Mac Mini + 'Tiger'

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-14 14:12

I gårdagens Dagens Industri rapporterades det om Apple. Jag skrev då om mina tankar rörande att köra 'Tiger' på Mac Mini. Tittade tillbaka idag och hittade det här:

"Tiger och mini mac
Jag är själv utvecklare och har tillgång till Apples beta program och jag kör tiger på en G3 300 MHz (b&W) och jag har provat att bota den med 64mb ram och det går. men seeegt...

Grafikkortet i den är ATI rage 168 med 16 MB bild minne och det fungerar förträffligt.. Dock fungerar inte Quartz teknologin. "

Vad jag kan förstå av andra inlägg så kommer 'Core Image' att göra så att cpu'n blir avlastad en hel del jobb. I förlängningen borde det innebära att en Mac med t ex en 1.33 GHz processor kommer att bli snabbare med 'Tiger'. Kravet på processorn blir alltså lägre. Däremot blir trycket på grafikkortet större.

Jupp, men Minimacens grafikkort stöder knappast CI, skulle jag kunna tänka mig. Minns inte kraven just nu, men jag minns att mitt Gforce Ti 4600 inte fanns med, och finns inte det, så...

Tillägg:

Supported graphics cards:

ATI Radeon 9800 XT
ATI Radeon 9800 Pro
ATI Radeon 9700 Pro
ATI Radeon 9600 XT
ATI Radeon 9600 Pro
ATI Mobility Radeon 9700
ATI Mobility Radeon 9600
NVIDIA GeForceFX Go 5200
NVIDIA GeForceFX 5200 Ultra

Minimacens Radeon 9200 räcker inte till.

• Oregistrerad
  • 2005-01-14 17:48
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Minimacens Radeon 9200 räcker inte till.

Jodå, men pixelshading finns inte fullt ut på det kortet så den lilla biten hamnar på CPU:n, resten skeppas till GPU:n.
Har man ändå äldre så skeppas ändå mindre till GPU:n, har man en gammal 2MX eller något så hamnar "allt" på CPU:n (ung. som idag alltså).
Man ser ju precis samma sak idag, en gammal iMac G3 (rev A) fixar ju inte expossé lika snyggt som en dator med 32MB MX2 (eller mer), men ingen kan väl påstå att 10.3 inte funkar på en iMac G3 (rev.A) trots ATI Rage IIc och 6MB (har inte provat på en 2MB så där vet jag inte hur det blir…)

Så vad menar man med "Räcker inte till"???

Ursprungligen av Pär:

Så vad menar man med "Räcker inte till"???

Jag menar att kortet inte återfinns på kravlistan. Iofs så kommer listan inte direkt från Apple; de vill inte redovisa kraven för Tiger öht. Siten hette AppleClub.com.hk. Märkte detta först efteråt, då det är likadan som apples egen. Men listan liknar den jag har i minnet.

• Oregistrerad
  • 2005-01-14 18:19
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag menar att kortet inte återfinns på kravlistan. Iofs så kommer listan inte direkt från Apple; de vill inte redovisa kraven för Tiger öht. Siten hette AppleClub.com.hk. Märkte detta först efteråt, då det är likadan som apples egen. Men listan liknar den jag har i minnet.

Jo, det är samma lista som funnits hos Apple (du hittar den lätt med cachen hos google).
Men å andra sidan så inför Core Image "pixel shader" på GPU:n och 9200 har inte "pixelshader" på GPU:n (det är inte "directX 9" -kompatibelt), men vad innebär det?

Så åter: "Så vad menar man med "Räcker inte till"???"
Menar man bara att det inte finns med på en lista hos Apple? eller menar man att man kommer märka något påtagligt om man har ett R9200 i.st.f ett NV5200?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 17:03

Tigers systemkrav kommer att bli Mac med inbyggd FireWire (eller tidigare om man installerar ett hack).
Mac mini är ju för h-e en helt ny dator, det är klart att den kommer att kunna köra det senaste systemet, när en gammal iMac DV från ca 1999 kommer att kunna det!

Att det blir långsammare grafik än en PM G5 som kan utnyttja CI är inte heller så konstigt - Mac mini är ju tänkt som en billig switcherdator för text och mail.
Hursomhelst så stöder den ju naturligtvis Quartz Extreme (precis om min PM G4 från 2001) och det räcker ju bra nu och lär därför räcka bra även i framtiden, såvida man inte absolut behöver avancerade realtidsgrafikeffekter inbyggda i OS-kärnan.

Ursprungligen av Rajje:

Mac mini är ju för h-e en helt ny dator, det är klart att den kommer att kunna köra det senaste systemet, när en gammal iMac DV från ca 1999 kommer att kunna det!

Mm, men det blir ingen Core image. På samma sätt som min Pismo kör Panther, men jag får klara mig utan quartz extreme.

Det ser väl troligt ut nu att mini inte kommer att dra nytta av Tigers core image, men man kanske inte ska se frågan som alldeles avgjord ännu. Den skarpa versionen finns inte, så det finns tid för ytterligare optimering. Om det finns en möjlighet att klara av det med 32 MB radeon 9200, så borde ju Apple satsa en del på det, med tanke på att de fortfarande säljer modeller som har det kortet.

Eller har jag missuppfattat det? Pär - du verkar mena att vissa delar av core image kan klaras av radeon 9200, men vissa andra inte?

• Oregistrerad
  • 2005-01-14 18:28
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Eller har jag missuppfattat det? Pär - du verkar mena att vissa delar av core image kan klaras av radeon 9200, men vissa andra inte?

Menar att core image är inte en "allt eller inget" -teknik utan den skalar så att tekniken använder de resurser som finns och prioriterar dom där ledig kapacitet finns. Klarar inte grafikkortet det som nu skall göras via Core Image så hamnar det på CPU och har denna inte tid så skalas arbetet ner… Motsvarande händer ju på quarts där grafiska "exter" inte försvinner utan förenklas…
(Ta en kör user switching med och utan massa andra saker igång samtidigt, du ser skillnaden när det hinner med och inte men "effekterna" uteblir ju inte helt förrs vid väldigt hög belastning / inkompetent grafikkort. Ett Rage II+ som jag nämnde ovan hoppar ju ibland över "kubrotationen" men start och slutsidan på kuben finns ju där… Fönsgtren glider inte alltid iväg i expossé utan hackar iväg, men expossé finns där ändå… tänk så.).

Pär, du kan ha rätt, men jag menar att man går miste om de huvudsakliga core image-funktionerna.
Vad gäller QE så är det ju allt eller inget. Det finns ett enkelt testprogram som visar om man har QE-acceleration på en skärm eller inte.

Så man skulle fortfarande kunna använda sig av en light-version av CI även om grafikkortet inte stöder det?

F.ö. när jag på min pismo växlar mellan användare och login-fönstret så blir det inga effekter alls. Den gamla bilden bara byts ut mot den nya.

• Medlem
  • 2005-01-14 19:15

Vi vet ju inte riktigt ens vad Core image kommer att användas till. I början misstänker jag att det kommer dyka upp en mängd små program som man kan göra lustiga ansikten med. Om man tycker att det är en "killer feature", så vill man ju absolut ha ett ballare grafikkort.

I förlängningen skulle ju Core Image kunna användas till spel, men jag tvivlar lite på om utvecklarna kommer ställa sig bakom det... Vi får se.

• Medlem
  • 2005-01-17 22:46

Det finns ingen anledning att använda Core Image i spel, då använder du ju redan tex OpenGL direkt och skriver antagligen dina egna shaders.

Mini grafik kort kommer att duga till Quartz Extreme som jag har fattat det, dvs fönster uppritningen kommer att accelereras. Vissa effekter i Core Image kommer att accelereras av GPU'n, men inte de som beror på PS 2.0, dessa kommer CPU'n att få göra, antagligen med hjälp av Altivec. Så vissa effekter i Core Image kommer gå långsammare på en mini än tex på en iMac G5, men vad hade du väntat dig av en 499$ burk, se vad PC nissarna får ut av intels gpu som tex DeLL använder sig av i sina billiga maskiner, den är helt värde lös

1
Bevaka tråden