Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer alla att överge klassiska macOS?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hörni servernissar där ute! Hur ser det ut egentligen. Kommer/har ni redan kastat ut klassiska macos med gamla trotjänare som tex webstar och eims - eller avvaktar ni? Är det kanske till och med så att ni öht inte alls har några planer på att "byta plattform"?

Själv tycker jag att jag märker en ganska stor försiktighet från kundernas sida. De senaste versionerna av MacOS har ju faktiskt fungerat ganska hyfsat även som serverOS - och enligt principen "man vet vad man har" så tvekar man.

Stämmer det med er uppfattning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-05-13 22:16

Jag tycker att macos är på tok för slött och för lite multitrådat och kräver alltid en massa anpassningar för att man skall få bra fart på det. Vissa enkla saker rockar macen med och säkerheten är alltid bra, eller den bygger på personen och inte oset.. Men jag är väldigt nyfiken på hur mycket en trevligt konfiggad X server med php, mysql, communigate och en bättre ftp server skulle klara av. Tror det är bra drag i den och att det enda som sänker prestandan är GUIn. Som enligt mig tar på tok för mycket prestanda...

Men har man en lösning som funkar och inte behöver tokmycket mer prestanda så stanna kvar, men för framtida bruk så tycker jag nog att man skall köra X... Men helst X server 2.0...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-14 18:29

Classic MacOS duger bra när det gäller få användare och är stort sett helt omöjligt att hacka.

MacOS X Server går att skala upp mycket mer. Men om man gör konfigurerings fel, eller om lösenord blir highjackade så är burken hackad pga att det finns ett textshell i bakgrunden, precis som vilket annat unix/linux/variant.

En mycket positiv grej med MacOS X är dock att det kör med PowerPC processor som alla standard-crackers där ute inte vet hur man skriver assembler för, vilket innebär att favoritsättet att hacka en burk där man gör en "buffer overflow" och får processorn att köra assembler kod inte kommer att kunna utnyttjas på samma sätt som det kan på intel innan det hinner fixas.

Personligen så tycker jag att MacOS X är en bättre miljö, men jag väntar ivrigt på Apples gränssnitt som ska göra det lika enkelt att administrera som ASIP.

På tal om GUIet och prestanda så medans man inte gör något med det (och inte har Internet Explorer i förgrunden) så drar det nästan ingen kraft alls. Imponerande, minst sagt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Personligen så tycker jag att MacOS X är en bättre miljö, men jag väntar ivrigt på Apples gränssnitt som ska göra det lika enkelt att administrera som ASIP.

Men det är väl klart att MacOSX är en bättre servermiljö. Det tror jag inte någon kommer att säga emot. Men ett byte kostar. Även de flesta av relativt skickliga människorna på aftonbladets helpdesk, tex, skuggar inför tanken på att vi ska byta ut alla de utmärkt fungerande servrarna som står och rullar på deras interna nät. Dag efter dag. Det blir en avvägning mellan - if it aint broken... och en känsla av att man trots allt kan ha det mycket bättre... Det var den avvägningen jag var ute efter att belysa. Och det är däri jag tror att det ligger ett lite problem för apple när det gäller att få över folk...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-05-14 19:08

Jag tror (hoppas) Apple kommer vara rätt framåt med att visa hur likt ASIP MacOS X Server är, fast du får den, den och den fördelen...

Alltså - är det inte mer kostnadseffektivt att sätta upp en NT-server på en äldre PC med lite minne och sen köra den som mac-server ? Vi kör Win2k-server på jobbet med 5-6 PC´s och fyra mac´ar och det fungerar faktiskt utmärkt. Även i större miljöer som t.ex på IDG fungerar det vad jag förstår riktigt bra.

Visst kan det vara fint med en MAC som server men det är väl så att Mac´en och dess operativsystem inte riktigt är byggt för att arbeta som en server. Mac OS X Server kommer säkert att ändra på det men det kommer nog att ta tid innan det uppnår samma mognad som NT.
(därmed inte sagt att NT är perfekt - bara det bästa alternativet i denna situation...)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Alltså - är det inte mer kostnadseffektivt att sätta upp en NT-server på en äldre PC med lite minne och sen köra den som mac-server ?

(därmed inte sagt att NT är perfekt - bara det bästa alternativet i denna situation...)

Möjligt ...

Jag administrerar i och för sig ett antal system där en Linuxserver servar ett antal Mac (m h a Netatalk), ett antal PC (m h a Samba) och ett antal Linux/Solaris (m h a NFS). Hårdvaran är billig, mjukvaran är gratis, prestandan är god, och uptime => oändligheten.

Även med ganska liten investering i kunskap och erfarenhet kommer man långt med Linux. Några tusenlappar i konsultarvode gör inte så mycket — det är ändå billigare än NT/2k.

1
Bevaka tråden