Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brevpapper - regler

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-14 16:18

Vilka regler finns det för att utforma ett brevpapper? (förutom sunt förnuft)

Är det tex ok att placera logotypen längst ner? Eller är det ett "regelbrott"?

Har företaget någon grafisk profil, något dokument som säger hur logotypen ska användas?

Ett bra tips är att högerställa logotypen så syns den lättare när man bläddar i peppershögar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-14 16:35

Näe, det är jag som gjort den

Kör på, tycker du att det blir bra att sätta logotypen i sidfoten så ska ingen hindra dig.

Ursprungligen av tobot:

Vilka regler finns det för att utforma ett brevpapper? (förutom sunt förnuft)

Är det tex ok att placera logotypen längst ner? Eller är det ett "regelbrott"?

Något att tänka på vid framställning av brevpapper:
Hålen som hålslagsmaskinen skapar, att texten inte kommer för nära hålen! När det gäller loggan så är det helt OK att placera loggan längst ner, även om det är ovanligt. Men det kan bli snyggt ändå!!!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-01-14 17:48

Jag är egenföretagare och mitt råd är att placera den överst till höger, varför? En anledning är exempelvis att när jag letar igenom högar av fakturor så bläddrar jag uppifrån i högen. Sen har du den "optiska mittpunkten" som ligger lite över mitten snett till höger på ett dokument. Egentligen spelar det ingen roll, man kan trixa villt, men det underlättar att placera loggan högt upp.

Å ändå ligger väl 99% av alla logotyper på fakturor i övre vänstra hörnet, cirka 2.5-3 cm från kanten

En gång för länge sedan, sisådär 20-25 år sedan hade jag en mall med hur man exakt skulle göra. Det var någon blankettmall som innehöll guider för att vika rätt för fönsterkuvert och annat, så att adressfält och sånt hamnade rätt i fönstret om man vek arket rätt, plus att det var en massa andra regler, som avstånd från vänsterkant och överkant för hålslag och om man kopierade papper i kopieringsmaskiner som inte klarade att kopiera ända ut i kanten.

Fy vad gammal jag är! Nä... använd lite sunt förnuft och ha lite i åtanke om hur breven ska vikas, för C5 eller C45 kuvert, osv.

Kolla www.sis.se. Kanske får du några tips där.

Ursprungligen av tobot:

Vilka regler finns det för att utforma ett brevpapper? (förutom sunt förnuft)

Är det tex ok att placera logotypen längst ner? Eller är det ett "regelbrott"?

"På skrivmaskinernas tid" gick det inte att skriva på de nedersta raderna så man tryckte ofta adressuppgifterna där. Åtta rader upp tryckte man dit en liten "8" så att man kunde se att sidan snart var slut.

Nu är det nog design, bondförnuft och fönsterkuvert som styr över utformningen.

1
Bevaka tråden