Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ÅNGEST! Luras Apple Hardware Test?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-14 17:23

Jag har ett svårlöst problem!

I tisdags upptäckte jag att det var svårt att öppna många program på min G5 2.0 (juni-04) T ex Adobe CS hängde sig fullständigt, spel gick inte att öppna, ingen uppkoppling mot nätet... Körde skivreparation och omstart....samma problem.
Körde sedan AHT och hittade ett minnesfel ; 2MEM/1/4: DIMM/J12 !!!!!

Skickade datorn på service och fick en ny 256a installerad. Kommer hem idag och gissa vad som händer. Jo samma problem. Programproblem, evighetsbadboll och ingen varaktig uppkoppling (den dör efter 10 sek.) Jag blev såååå trött. Körde AHT igen och den visar ok på hårdvaran.

Blåste sedan ut disken och installerade OSX på nytt (obs! endast medföljande program). Programmen öppnas visserligen, men det går jävligt segt (badbollsterror!) och uppkoppling fortsätter att dö efter nåra sekunder. Har testat min PClaptop på samma nätverkssladd och uttag och den funkar fint. Bredbandsbolagets support pingade min dator, den tog emot paket men bara några få sedan död. Om och om igen! Förnyade ip hundra ggr, men det hjälpte inte ett skvatt! Supportkillen hade aldrig stött på nåt liknande. Luras AHT och jag de facto har hårdvaruproblem t ex nätverkskortet? Eller den kanske inte testar det ens eller?

Någon som har en idé? Jag mår dåligt!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-14 17:26

...jag kan tillägga att jag inte har nåra devices inkopplade förutom en logitechmus MX300.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-14 18:01

AHT "luras" inte men det kan finnas hårdvarufel som den inte upptäcker. Det verkar onekligen vara något mysitskt med din burk.

Som sagt AHT "luras" aldrig. Hittar den ett fel så är det verkligen ett fel. Hittar den inget så är det INGEN garanti för att allt är ok. Spontant låter det som att logikkort eller processor behöver bytas.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-15 00:34

Om du har fel på minnena så blir den data du skiver på hårddisken ocfta fel och därför kan du fortfarande ha fel efter att du bytt minne. Installera om OS X och dina applikationer.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-15 01:53
Ursprungligen av molia:

Om du har fel på minnena så blir den data du skiver på hårddisken ocfta fel och därför kan du fortfarande ha fel efter att du bytt minne. Installera om OS X och dina applikationer.

Samma sak med diskkrascher. Hände mycket roliga saker med min Windows-burk efter jag haft en diskkrasch. Även innan jag upptäckte att moderkortet krånglade också.

Är det nu verkligen så att det har varit trasigt minne i görningen, skulle jag inte dömma den som trasig innan man provat en ominstallation. Gud vet vad som hänt i filerna när minnet var trasigt...

• Medlem
  • 2005-01-15 00:51

Ring till din återförsäljare, eller närmsta Apple service center, och boka en tid för koll. De har enligt uppgift verktyg som är lite noggrannare än AHT.

Om det går lika risigt om du kopplar ur nätverkssladden helt, så måste det ju vara något slags hårdvarufel. Disken kanske? Det låter väldigt mycket som ett minnesfel iofs.

Ursprungligen av babyman:

Jag har ett svårlöst problem!

Körde sedan AHT och hittade ett minnesfel ; 2MEM/1/4: DIMM/J12 !!!!!

Skickade datorn på service och fick en ny 256a installerad. Kommer hem idag och gissa vad som händer. Jo samma problem. Programproblem, evighetsbadboll och ingen varaktig uppkoppling (den dör efter 10 sek.) Jag blev såååå trött. Körde AHT igen och den visar ok på hårdvaran.

Någon som har en idé? Jag mår dåligt!

Bytte de bara ut en minneskrets? Prova att sätta in nytt matchat minne i par. Du kan ju även prova http://www.computer-support.ch/Xupport/ Som har många fiffiga funktioner bl.a för att rensa datorn på skräpfiler.

1
Bevaka tråden