Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara en .pkg vid installation

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-06 18:28

Nja, inte bara vid installation. Det har hänt mig flera gånger nu och jag börjar bli lite irriterad.

När jag laddar ner en del program, nu senast iCal, får jag bara en .pkg-fil när jag försöker montera img-filen. Eller så är det bara en .pkg-fil när img-filen monterats (i den imaginära disken alltså).

Det händer inte varje gång så jag ser inget samband.

Jag vet inte vad som är felet. Om det inte är någon som förstår kan jag meddela att ingenting händer. Jag kan inte installera programmet, för jag får inget program - bara .pkg-filen. Kan jag göra något med den filen så det blir ett program? Vad kan vara felet annars?

Det dök upp när jag uppdaterade till 10.2.1 och har varit likadant i alla uppdateringar sen dess.

Jag har också märkt att nedladdningen av iCal resulterar i att dmg-filen försvinner och kvar blir iCal.pkg, men det går ju utmärkt att installera från den. .pkg-filer öppnas av Installeraren (ett program i mappen Program/Verktygsprogram (Applications/Utilities/Installer).

• Medlem
  • 2003-01-06 21:29

Ok, bra. Men vad beror det på att det blir så med jämna mellanrum?

Har väl mest märkt det med share/freeware-program, men det är irriterande nog.

• Medlem
  • 2003-01-06 21:36

Testat nu, det funkar inte alls. .pkg-filen jag får har en mapp-symbol och kan inte göras något alls med. Inte dubbelklickas, kan inte dras och släppas på Installeraren.

Dessutom har Installeraren tappat språkstödet, heter numera bara Installer och har ingen programikon. Versionsnumret på Installer är 1.3.2, senaste?

• Medlem
  • 2003-01-07 02:48

Problemet är att din "Installeraren" är korrupt på något vis....

I normala fall så monteras disken och "Installeraren" tar hand om pkg-filen automatiskt..

• Medlem
  • 2003-01-07 08:36

Jo, jag tänkte så. Vad göra, hur kan jag ominstallera installeraren utan att ominstallera systemet?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kal:
Jo, jag tänkte så. Vad göra, hur kan jag ominstallera installeraren utan att ominstallera systemet?

Det måste värka mindre för dig när du vet att dit problem delas av fler, här är en till, men för mig lyckas det att lyfta .pkg-mappfilerna på installeraren, när du inte lyckats med det kanske filerna från början varit korrupta, det är ju inte helt ovanligt.

1
Bevaka tråden