Jag är polaren.
Jag hade precis samma fel. Det var ljusstyrkan som var glapp. Det blev mer och mer med tiden, till slut var det inte längre ljus. Och iBooken blev tämligen oanvändbar.
Jag antog att felet låg kontakten mellan skärm och dator, då det glappade när man rörde skärmen.
Med hjälp av en Applemanual så beslöt jag mig öppna datorn. Det visade sig att alla kontakter satt där de skulle och såg bra ut, så problemet måste ligga i skärmen eller kabelanslutningen.
Då den högra sladden från skärmen sköter ljuset så provade jag vrida på den och upptäckte att jag fick ljus i vissa lägen. Så jag beslöt att öppna skärmen. Hela skärmen räknas dock som en(1) reservdel av Apple så instruktioner hur man öppnar den saknas. Men det fanns 4 st insex på sidorna. Dock av någon okänd diameter. något mellan 1,5-2mm, ingen av de nyklar jag hade. Besökte byggverkstäder och bildelsfirmor, men de kände inte till diametern. Ej heller den lokala Appleåterförsäljaren.
Hittade dock att en Torx(T7 eller T8) passade hyfsat i hålen om jag filade till den och hamrade ner den med en gummihammare, och jag fick upp skärmen.
Efter det var det bara att lokalisera kabelbrotten och laga.
Hur det gick kan ni se i bilderna.