Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lättanvänd ljudeditor?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte spela in lite röster och mixa och klippa lite. Använde ett enkelt program vid namn GoldWave när jag satt i Windows (www.goldwave.com) som var avancerat men relativt lättanvänt. Jag skulle vilja ha något liknande till Mac OS X.

Jag ska alltså inte spela in musik, utan mest klippa och klistra. Vad rekommenderar ni?

• Oregistrerad
  • 2005-01-14 21:54

Har hört bra grejer om Sound Studio http://www.felttip.com/products/soundstudio/ Har inte testat det så mycket själv, men det finns en demo att ladda hem. Kostar 50USD.

• Oregistrerad
  • 2005-01-15 03:15

Sony Soundforge 7. Det program som används mest till 2-track redigering.

• Medlem
  • Sverige
  • 2005-01-15 08:08

Sen finns ju Audacity oxå...

http://audacity.sourceforge.net/

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-16 14:29

Jag slår också ett slag för Audacity! Superlätt och förvånansvärt kompetent.

Spark ME.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 19:02

BIAS Peak

Macromedia SoundEdit 16 (lades ner för länge sen, men är fortfarande bäst!)

Peak är ju bra om det räcker med stereo.

Jag tycker att ProTools LE är svårslaget, man får ju med en bra lösning med stabilt ljudkort och bra mikförstärkare. I mitt tycke perfekt för just klippa och klistra upp till 32 spår.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 12:37

Audacity rekommenderas. Har använt det till att klippa sång t om! I musikproduktion alltså.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 12:56

Satsa på Audacity; orehört enkelt att använda med bra funktioner.. rekommenderas varmt! Startar snabbt, inga inställningar behöver göras.. Jag använder Audacity för intervjuer mm.

• Oregistrerad
  • 2005-01-31 12:57

Lägger en röst på Audacity också - x-platform och har bra grundfunktionalitet

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-31 14:01

Får det inte kosta något så är det Audacity som gäller men för 99 USD får man ett enligt många professionella testare mycket kompetent och prisvärt program som heter DSP-Quattro. Finns i demo-version (på versiontracker). Jag tillhör i och för sig amatörernas glada skara men har använt Audacity, Peak, Spark ME och Spark LE. Nu har jag städat bort alla program och använder enbart DSP-Quattro. Rekommenderas !!!!

En kanske besläktad fråga:

Nån som känner till något enkelt (helst gratis) program som man kan använda för att dela mp3-filer med? (Jag har alltså en mp3-fil med flera låtar som jag vill dela upp i separata filer.)

• Oregistrerad
  • 2005-02-17 00:25
Ursprungligen av Satyricon:

En kanske besläktad fråga:

Nån som känner till något enkelt (helst gratis) program som man kan använda för att dela mp3-filer med? (Jag har alltså en mp3-fil med flera låtar som jag vill dela upp i separata filer.)

Det kan man göra i Audacity med ett plug-in. Jag har bara använt Audacity i några dagar men tycker det verkar kanon. Både gratis och på svenska!

Marcus.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-01 10:30

Har inte provat det själv men kan AudioSlicer vara något kanske ? Är gratis och finns för nedladdning via Versiontracker.

Ursprungligen av Jan L:

Har inte provat det själv men kan AudioSlicer vara något kanske ? Är gratis och finns för nedladdning via Versiontracker.

Tackar! Ska testa.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 09:08
Ursprungligen av Lundmark:

Tänkte spela in lite röster och mixa och klippa lite. Använde ett enkelt program vid namn GoldWave när jag satt i Windows (www.goldwave.com) som var avancerat men relativt lättanvänt. Jag skulle vilja ha något liknande till Mac OS X.

Jag ska alltså inte spela in musik, utan mest klippa och klistra. Vad rekommenderar ni?

GoldWave, var det inte det som bara kunde hantera en (1) kanal?

Kanske inte ett progam att dela mp3or med men för att trimma start och slut.
Att gör fade in och ut eller bara justera gain utan att byta mp3 formatet.

http://www.deepniner.net/mp3trimmer/

1
Bevaka tråden