Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering till Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 09:29

Hejsan!

Jag glömmer aldrig de "fula" mac datorerna i lågstadiet. De var sega, de var gråa och tråkiga, man kunde ju inte spela några coola spel på de och sen var de bara allmänt jobbiga. Jag har alltid använt PC och tycker det har varit det självklara alternativet då jag har kört en del gaming. Men såhär på senare år har jag börjat få upp ögonen mer och mer för Mac då jag själv har använt iPod ett tag, och jag har ändå en så dålig dator som inte gör det möjligt för mig att spela några coola spel. De är jäkligt snygga och tilltalar mig helt enkelt. Jag håller på med musik och har sett att det finns ett väldigt bra program för mina ändåmål som heter Garageband. Nu undrar jag om någon skulle kunna berätta för mig varför [U]Jag[/U] skulle köpa en Mac, förutom att att de är väldigt stilrena och snygga ;). Skulle vara intressant om ni skriver både för- och nackdelar, för nåt måste väl finnas som är mindre bra... Är inte särskilt sugen på "därför att de är bäst såklart" kommentarer.

Sen skulle det vara underbart om ni skulle kunna rekommendera någon bra Mac. Jag har funderat på den billigaste G5 iMacen.

Tack på förhand!

Edit: Skulle lägga till lite extra info shite...

• Oregistrerad
  • 2005-01-15 10:19

Jo, en iMac G5 vore väl käck och dorde väl klara GB2 fint - och visst är det ett rätt fräckt program.
Det följer ju med std. dessutom…
När det häller iMac:en så följer det ju med mycket program för DVD-editering och sådär, så inbyggd DVD-brännare är ju käckt. Då blir det mellanmodellen (1.8) men de MHz:en kan ju vara bra att ha om man skall spela in några analoga spår samtidigt via ett FW-audio interface.
(Sen får man ju med några spel oxå, och visst satsar Apple på spel en sväng oxå…)

Men "enter the rality distortion field" en stund (2 timmar ström) så kommer du komma på alla argument du behöver själv

edit: Läs lite på "switch"-forumet så for du lite intryck från dom som "kommit ut ur garderoben"

• Medlem
  • 2005-01-15 15:58

Argument för Mac

Macintosh är från första början skapad av perfektionister som har gjort mycket av tänkandet bakom och placerat det i operativsystemet. Här kommer några exempel.

• När Mac kom med 3,5" disketter hade PC stora 5" i pappetui.

• I Mac har det från början varit självklart att kunna klippa och klistra mellan 3dje-partsprogramvaror. Från början inte att tänka på i Windows

• Det var självklart att ha Mac i nätverk. På PC var det inte att tänka på vid samma tidpunkt.

• Till Mac har det alltid varit busenkelt att t ex lägga till en hårddisk. I Windowsvärlden har det oftast inneburit ominstallation av allt.

• Med iMac kom USB som standard och disketten avskaffades helt. Helt omöjligt på PC vid samma tidpunkt.

• Firewire är standard på Mac men i stort sett alltid tillägg fortfarande på PC.

• Serial ATA är standard på Mac, snart standard även i PC-världen?

• Mac OS har alltid varit relativt stabilt. Program kan krascha men det har varit sällsynt med totala ominstallationer. På mina PC har det, för Windows pre-XP, varit naturligt att "blåsa" hårddisken med jämna mellanrum.

• Till Mac OS X finns inga virus. Antalet virus till Windows har passerat 100 000 st! Det är skönt att slippa lägga tid på att skanna diskar efter virus och trojaner!

• För oss Macanvändare är dubbelprocessormaskiner något ganska naturligt. Ett OS som verkligen drar nytta av flera processorer, som Mac OS X gör, är riktigt High Tech!

• iTunes måste vara ett mycket starkt argument för iPod. Att administrera 1000-tals låtar KRÄVER en bra programvara på Mac/PC.

Det är ganska intressant att notera, att PC-användare ondgör sig över den publicitet, som ett "litet" företag (Apple Computer Inc) får som har 3% marknadandel av persondatormarknaden (t ex genom kommentarer i Dagens Industri). Ett tecken på vem som anger vart utvecklingen går?

Min slutsats är att om jag köper en ny Mac så vet jag att jag får en dator som är utrustad med det som blir standard i morgondagens PC. Hela datorpaketet, inklusive programvaror, är mycket komplett och stabilt. Jag håller mig i teknikens framkant, kanske till priset av:

• Att många program, eller delar av program, inte är optimerade för Mac. Tag t ex Matlab 7.0.1 (bench) som när det gäller beräkningsdelar är blixtrande snabb medan grafiktunga delar är långsammare. I och för sig undrar jag ibland var alla GHz gömt sig när jag skall byta användare i min XP-burk, jämfört med samma operation i OS X.

• Att många (de flesta) Internet-sidor är utvecklade för MS Explorer. Jag behöver ibland använda andra browser's än Safari för att kunna se vissa sidor. Allt beror på att Microsoft följer en egen html-standard.

• Att datorn kostar mer i inköp. Jag får dock ganska mycket för pengarna och det är inte nödvändigt att bara köpa tillbehör, t ex routers m m, från Apple. Till skillnad från vissa andra följer Apple standards.

/petah

• Oregistrerad
  • 2005-01-15 17:58

Tack så jättemycket för alla trevliga argument! Blir nog trots allt en Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 01:36

Superbra! Med de där argumenten kan du övertala vilken PC-användare som helst att konvertera till mac.:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 02:15
Ursprungligen av petah:

Macintosh är från första början skapad av perfektionister som har gjort mycket av tänkandet bakom och placerat det i operativsystemet. Här kommer några exempel.

• När Mac kom med 3,5" disketter hade PC stora 5" i pappetui.

• I Mac har det från början varit självklart att kunna klippa och klistra mellan 3dje-partsprogramvaror. Från början inte att tänka på i Windows

• Det var självklart att ha Mac i nätverk. På PC var det inte att tänka på vid samma tidpunkt.

• Till Mac har det alltid varit busenkelt att t ex lägga till en hårddisk. I Windowsvärlden har det oftast inneburit ominstallation av allt.

• Med iMac kom USB som standard och disketten avskaffades helt. Helt omöjligt på PC vid samma tidpunkt.

• Firewire är standard på Mac men i stort sett alltid tillägg fortfarande på PC.

• Serial ATA är standard på Mac, snart standard även i PC-världen?

• Mac OS har alltid varit relativt stabilt. Program kan krascha men det har varit sällsynt med totala ominstallationer. På mina PC har det, för Windows pre-XP, varit naturligt att "blåsa" hårddisken med jämna mellanrum.

• Till Mac OS X finns inga virus. Antalet virus till Windows har passerat 100 000 st! Det är skönt att slippa lägga tid på att skanna diskar efter virus och trojaner!

• För oss Macanvändare är dubbelprocessormaskiner något ganska naturligt. Ett OS som verkligen drar nytta av flera processorer, som Mac OS X gör, är riktigt High Tech!

• iTunes måste vara ett mycket starkt argument för iPod. Att administrera 1000-tals låtar KRÄVER en bra programvara på Mac/PC.

Det är ganska intressant att notera, att PC-användare ondgör sig över den publicitet, som ett "litet" företag (Apple Computer Inc) får som har 3% marknadandel av persondatormarknaden (t ex genom kommentarer i Dagens Industri). Ett tecken på vem som anger vart utvecklingen går?

Min slutsats är att om jag köper en ny Mac så vet jag att jag får en dator som är utrustad med det som blir standard i morgondagens PC. Hela datorpaketet, inklusive programvaror, är mycket komplett och stabilt. Jag håller mig i teknikens framkant, kanske till priset av:

• Att många program, eller delar av program, inte är optimerade för Mac. Tag t ex Matlab 7.0.1 (bench) som när det gäller beräkningsdelar är blixtrande snabb medan grafiktunga delar är långsammare. I och för sig undrar jag ibland var alla GHz gömt sig när jag skall byta användare i min XP-burk, jämfört med samma operation i OS X.

• Att många (de flesta) Internet-sidor är utvecklade för MS Explorer. Jag behöver ibland använda andra browser's än Safari för att kunna se vissa sidor. Allt beror på att Microsoft följer en egen html-standard.

• Att datorn kostar mer i inköp. Jag får dock ganska mycket för pengarna och det är inte nödvändigt att bara köpa tillbehör, t ex routers m m, från Apple. Till skillnad från vissa andra följer Apple standards.

/petah

Klarsynt inlägg! Borde stå som grundinfo i switcher-forumet...

• Oregistrerad
  • 2005-01-16 23:30

Sök i arkivet och du skola finna mer info.

Inte nog med ovanstående så är switchandet hur smidigt som helst från de flessta platformar. Själv håller jag på att switcha från en Sun platform och då kan man ju alltid gå in i prompten när man känner sig osäker på något eller om man är win van så finns ju alltid nån grafisk inställning till det messta. Om du sen skall gå på ett lan eller bygga nätverk eller dyl så inge mer krångel då macen är löjligt enkel att komma igång med oavsett samba mot win eller nfs mot *bsd, linux eller solaris eller vad du nu skulle vilja. Försök komma med den kompabiliteten med en pc.

1
Bevaka tråden