Macintosh är från första början skapad av perfektionister som har gjort mycket av tänkandet bakom och placerat det i operativsystemet. Här kommer några exempel.
När Mac kom med 3,5" disketter hade PC stora 5" i pappetui.
I Mac har det från början varit självklart att kunna klippa och klistra mellan 3dje-partsprogramvaror. Från början inte att tänka på i Windows
Det var självklart att ha Mac i nätverk. På PC var det inte att tänka på vid samma tidpunkt.
Till Mac har det alltid varit busenkelt att t ex lägga till en hårddisk. I Windowsvärlden har det oftast inneburit ominstallation av allt.
Med iMac kom USB som standard och disketten avskaffades helt. Helt omöjligt på PC vid samma tidpunkt.
Firewire är standard på Mac men i stort sett alltid tillägg fortfarande på PC.
Serial ATA är standard på Mac, snart standard även i PC-världen?
Mac OS har alltid varit relativt stabilt. Program kan krascha men det har varit sällsynt med totala ominstallationer. På mina PC har det, för Windows pre-XP, varit naturligt att "blåsa" hårddisken med jämna mellanrum.
Till Mac OS X finns inga virus. Antalet virus till Windows har passerat 100 000 st! Det är skönt att slippa lägga tid på att skanna diskar efter virus och trojaner!
För oss Macanvändare är dubbelprocessormaskiner något ganska naturligt. Ett OS som verkligen drar nytta av flera processorer, som Mac OS X gör, är riktigt High Tech!
iTunes måste vara ett mycket starkt argument för iPod. Att administrera 1000-tals låtar KRÄVER en bra programvara på Mac/PC.
Det är ganska intressant att notera, att PC-användare ondgör sig över den publicitet, som ett "litet" företag (Apple Computer Inc) får som har 3% marknadandel av persondatormarknaden (t ex genom kommentarer i Dagens Industri). Ett tecken på vem som anger vart utvecklingen går?
Min slutsats är att om jag köper en ny Mac så vet jag att jag får en dator som är utrustad med det som blir standard i morgondagens PC. Hela datorpaketet, inklusive programvaror, är mycket komplett och stabilt. Jag håller mig i teknikens framkant, kanske till priset av:
Att många program, eller delar av program, inte är optimerade för Mac. Tag t ex Matlab 7.0.1 (bench) som när det gäller beräkningsdelar är blixtrande snabb medan grafiktunga delar är långsammare. I och för sig undrar jag ibland var alla GHz gömt sig när jag skall byta användare i min XP-burk, jämfört med samma operation i OS X.
Att många (de flesta) Internet-sidor är utvecklade för MS Explorer. Jag behöver ibland använda andra browser's än Safari för att kunna se vissa sidor. Allt beror på att Microsoft följer en egen html-standard.
Att datorn kostar mer i inköp. Jag får dock ganska mycket för pengarna och det är inte nödvändigt att bara köpa tillbehör, t ex routers m m, från Apple. Till skillnad från vissa andra följer Apple standards.
/petah