Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G5 blev stulen i fredags! Hittelön utlovas!

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 14:31

Jag är desperat. Min G5 blev stulen från vårt kontor på Kungsgatan 6.
Jag skiter i datorn, men hårddiskarna vill jag ha tillbaka.

Datorn är en G5 1.8 ghz, 1 gb ram, 2 hårddiskar. Om någon ser något liknande så kontakta mig. Hittelön utlovas!

//CG

Vet du vad datorn har för MAC-adress?

Kolla tråden om atomlabs powerbook så kanske du hittar något som du eller polisen kan göra.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=61209

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig...

Hoppas jag inte kliver på din tå nu, att få något stulet är aldrig roligt. Men jag måste bara nämna det: B A C K U P. Synd att många måste åka på en smäll innan dom lär sig hur viktigt det är med backup.

För att vara helt säker skall man inte bara bränna backup på CD då detta inte hjälper vid t ex brand. Spara backup på annan lokation samt ta backup i flera nivårer ifall du märker att du har tagit bort eller skrivit sönder en fil. Alltid skönt att veta att gamla versioner av filerna finns.

Hoppas du får tillbaka din dator orörd!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 14:46

Jag har ganska bra backup, men de sista veckornas jobb är borta. Jag körde med två hårddiskar dvs den gjorde backup till den andra hårddisken varje natt. Sen gjorde jag större backup till vår server för några veckor sedan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 14:48

Jag använder .mac så jag kan se att den är syncad i natt eftersom jag har automatisk synkning varje timme. Är det någon som vet hur jag kan får tag i ip numret som den sänder ifrån?

Kontakta Apple, de borde ha någon sorts logg som de kan lämna ut om du har gjort en polisanmälan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 14:54

Nu är det bara hoppas på att vi får en favorit i repris!

Ursprungligen av Elias:

Nu är det bara hoppas på att vi får en favorit i repris!

Vi snackar inte om m**t*****.nu-härvan va?

Himla tråkigt att bli av med datorn Ramone. Hoppas att den återfinns!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 15:16
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Vi snackar inte om m**t*****.nu-härvan va?

Himla tråkigt att bli av med datorn Ramone. Hoppas att den återfinns!

???

Nä jag menade att hoppas den kan spåras upp precis som Atomlabs powerbook gjorde.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 15:44

Jag har precis pratat med Apple support om att få tag i IP-numret när den synkroniserades, men de kan inte göra något i Europa utan jag var tvungen att kontakta .mac supporten i USA vilket jag precis har gjort.

Tyvärr har han/hon inte kollat min mail vilket hade underlättat för då skulle jag kunnat se det i loggen.

Serienumret har du väl noterat.

En undran bara. Hos vilka köpte du din dator?
Frågar mest för vi har ju haft lite diskussioner runt stulna datorer och jag har fått
brev från några som handlat datorer till sina kontor och kort därefter fått dem stulna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:08

Vad var det för ip nr?

Gå in på www.ripe.net/whois

Där ifrån ser du vem som äger nätet.
Skicka ett förklarande mail till ect abuse avdelning! och ring följande morgon.

mailen till dom är
abuse@ telia.com, chello.se ect

Använder dom inte mailen?

abuse

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:13

Tyvärr vet jag inte vilket ip den har, men så fort jag får tag i det (om jag får tag i de?) ska jag göra som du skrev.

Jobbar tjuven/hälaren som en annan vi diskuterat, så är ju tyvärr risken den att hela hårddisken raderas....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:16

Be apple skicka dig loggarna på mail. (använd inte din egna mail utan gör upp en hotmail konto, så vederbörande inte ser vad du gör!)

Printa ut dom och gå till polisen kungholmen med dom.

När du pratat med abuse avdelningen så ringer du polisen å säger åt dom att ringa abuse å få namnet på ägar domänen.

Är det en G5 så har han använt ethernet kortet å då är det 100%.

Du ska få nr till hon som har han om mitt fall, då hon är insatt i det här med loggar för tillfället.

Har du MAC adressen till datorn?
Står på kvittot.

Ring mig om du vill diskutera!

//tobias

Senast redigerat 2005-01-20 23:48
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:52
Ursprungligen av atomlab:

Be apple skicka dig loggarna på mail. (använd inte din egna mail utan gör upp en hotmail konto, så vederbörande inte ser vad du gör!)

Printa ut dom och gå till polisen kungholmen med dom.

När du pratat med abuse avdelningen så ringer du polisen å säger åt dom att ringa abuse å få namnet på ägar domänen.

Är det en G5 så har han använt ethernet kortet å då är det 100%.

Du ska få nr till hon som har han om mitt fall, då hon är insatt i det här med loggar för tillfället.

Har du MAC adressen till datorn?
Står på kvittot.

Ring mig om du vill diskutera!

070 5444544

//tobias

Nu blir jag fascinerad. Fick du tillbaka din PB? Brydde sig polizei - bjussade dom på resurser och tid? Hur gick det till rent tekniskt? Finns det en tråd om historien?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:55
Ursprungligen av mjg:

Nu blir jag fascinerad. Fick du tillbaka din PB? Brydde sig polizei - bjussade dom på resurser och tid? Hur gick det till rent tekniskt? Finns det en tråd om historien?

Känner att jag måste färdigställa den ikväll!

Japp fick tillbaka den.

//tobias

Fick inget svar på var du inhandlat G5:an.
Märkligt detta med "riktade" inbrott, att tjuven vet var han ska gå för att få tag den senaste modellen.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-16 17:50
Ursprungligen av Pocahontas:

Fick inget svar på var du inhandlat G5:an.
Märkligt detta med "riktade" inbrott, att tjuven vet var han ska gå för att få tag den senaste modellen.

Inside information - kan vara vem som helst. Städerska/re, kollega, tillfällig besökare, etc... I Sthlm är det alltid säkrast att vara anonym och inte skylta med någonting över huvud taget - man ska också ta bort sig från alla hitta.se, eniro.se, etc.... T.ex. nya cyklar och eu-moppar försvinner oerhört snabbt från gårdarna. Någon som bor i huset informerar Polare Per om att nytt fint byte finns. Tjuveriet i denna stad har nått absurda proportioner. När det gäller mindre grejer verkar det som om minst 50% av stadens medborgare är presumtiva tjuvar om tillfälle ges. Detta var nog dock en "riktig" tjuv, men annars är det chockerande hur många "vanliga" medborgare snor grejer av varnandra i Stockholm. Sen 1981 när jag flyttade hit från Norrland har staden förändrats dramatiskt. det har blivit en mycket rå och kall stad - många kontinentala städer känns betydligt behagligare.

Min tanke går till den som innehar ett kundregister.....

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-01-16 21:53
Ursprungligen av mjg:

Inside information - kan vara vem som helst.

Inte så säkert att det är "vem som helst"… Men vi ska ju inte dryfta sånt som skrivs på Plus-forumet här…

Det här är lite långsökt och jag vill inte hänga ut någon säljare men jag kan inte låta bli att länka till den här annonsen.

http://kopsalj.eniro.se/EniroVisarAno.asp?AnoNr=63227

Detta är dessutom en dubbel och inte en singel som Ramone har.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-01-20 21:59
Ursprungligen av Svampisen:

Det här är lite långsökt och jag vill inte hänga ut någon säljare men jag kan inte låta bli att länka till den här annonsen.

http://kopsalj.eniro.se/EniroVisarAno.asp?AnoNr=63227

Detta är dessutom en dubbel och inte en singel som Ramone har.

Hehe, detta var lite komiskt, jag klickar på länken och kommer till en annons på en Huyndai Sonata. Antar att det inte är den som avses,

Ursprungligen av Mattias L:

Hehe, detta var lite komiskt, jag klickar på länken och kommer till en annons på en Huyndai Sonata. Antar att det inte är den som avses,

Ja, jag märkte det nu.

Men när jag provade precis efter att jag hade postat inlägget fungerade det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-21 19:45
Ursprungligen av Svampisen:

Ja, jag märkte det nu.

Men när jag provade precis efter att jag hade postat inlägget fungerade det.

Eniro Köp/sälj fungerar inget vidare..
Jag skulle ändra priset på en bil jag sålde. Letade upp annonsen och mailade till dom och bad dom ändra priset. Bifogade länken.

När jag sedan fick svar så sa dom att jag inte kunde ändra priset eftersom jag inte lagt in annonsen.. Kollade adressen igen och då länkade den till en helt annan bil

Helt OT, men lite kul

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:18

Förmodligen så har han inte ens koll då han ""kopplar upp sig"" med datorn!

En riktig hälare omformaterar datorn innan...

Hur har han fått igån datorn med lösenord?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:23

Jag hade automatisk inloggning
Å andra sidan är det väldigt enkelt att starta upp med en systemskiva och "reset pasword" finns då som alternativ.

Jag är dock väldigt tveksam till huruvida Apple kommer att ge mig loggarna. Det verkade inte så på Apple Europe!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:24

Det bästa kanske ändå är att han har formaterat hårddiskarna? Då slipper man bry som om att informationen kommer i orätta händer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 16:28

Dom visste vad dom gjorde när dom tog min G5:a. Det fanns massor av Windows burkar och fler G4:or. Men de tog just bara min?

• Medlem
  • 2005-01-21 01:03
Ursprungligen av Ramone:

Dom visste vad dom gjorde när dom tog min G5:a. Det fanns massor av Windows burkar och fler G4:or. Men de tog just bara min?

Det där hände mig också. De bröt sig in, snodde två cinemadisplayer och fyra G4:or (fanns inga G5:or då). De lämnade alla PC, bl a en laptop, och även ett fullt Hasselbladssystem. De gör uppdragsinbrott helt enkelt.

Nu ska jag inte rikta lyktan åt något särskilt håll, men budkillar, väktare och liknande personer fungerar ibland som informatörer. Kan egentligen vara vem som helst, som har vetskap om lokalen.

Bevaka tråden