- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Jag gick igenom loggfilerna för en väldigt populär webbtjänst för motorsportintresserade. Jag tror inte att dom skiljer sig speciellt mycket ifrån ett snitt av befolkningen.
Så här ser fördelningen av operativsystem ut bland användarna:
Operativsystem
1. Windows 2000 27.3 %
2. Windows NT 23.0 %
3. Windows XP 19.7 %
4. Windows 98 16.7 %
5. Windows ME 6.3 %
6. Windows 95 3.7 %
7. Mac OS 2.0 %
8. Sun OS 0.3 %
Okänd 1.0 %
Total 100.0 %
Siffran är tagen ifrån deras loggfil.
quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag gick igenom loggfilerna för en väldigt populär webbtjänst för motorsportintresserade. Jag tror inte att dom skiljer sig speciellt mycket ifrån ett snitt av befolkningen.
Hur menar du då Martin? Att statistiken du presenterar förmodligen speglar hur det är i Sverige, eller att det är ett tvärsnitt av Sveriges befolkning som surfar på motorsports-sajter? Menar du det senare så tror jag att du har rejält fel
Att vi var få....det visste vi väl, men om du tittar på nån sajt för formgivning, grafisk industri eller annat så kanske vi kan putsa till siffrorna lite i alla fall...
Förresten vilken typ av sajt tror ni har den bredaste och mest representativa populationen av besökare (ja, mest lik Sveriges befolkning dårå...) Kan det vara DN?..eller kanske snarare Aftonbladet....eller, ja vad tror ni?
Anders
Hur menar du då Martin? Att statistiken du presenterar förmodligen speglar hur det är i Sverige - precis så menade jag.
Så här ser siffrorna ut för 99mac i Maj som jämförelse:
Operating System Hits %
1 Mac OS 1,660,009 56.1%
2 Windows 2000 406,665 13.7%
3 Mac OS X 295,015 9.97%
4 Windows XP 209,832 7.09%
5 Windows 98 156,425 5.28%
6 Windows 3.1 80,865 2.73%
7 Windows NT 77,497 2.62%
8 Windows 95 18,149 <1%
9 Unknown 15,975 <1%
10 Linux 15,578 <1%
11 Windows Me 15,474 <1%
12 SunOS 4,749 <1%
13 FreeBSD 2,624 <1%
14 OSF 722 <1%
15 OS/2 465 <1%
16 AIX 99 <1%
Jag tror nog att runt 2% är en ganska rimlig uppfattning om Macens andel överlag här i världen (med vissa skillnader på olika "marknader") och Sverige. Speciellt som det de senaste åren pumpats ut kanske en halv miljon skattesubventionerade PC:ar här.
Om man tittar på TheCounters aprilstatistik ligger den också på (lite drygt) 2 %. Jodå, det finns brister i den, men underlaget är ganska stort.
Jag tror nog att man kan räkna med spannet 1,5% till 3% ungefär som ett rimligt värde.
//Mikael
Här är för vår websida:
Windows 98 28.8 %
Windows 2K 25.2 %
Windows XP 20.7 %
Windows Me 09.6 %
Windows NT 07.3 %
Mac OS 03.1 %
Windows 95 02.3 %
Unknown 01.4 %
Linux 01.0 %
Solaris 00.0 %
FreeBSD 00.0 %
NetBSD 00.0 %
De som är 0 % är ett antal träffar, men så få att de avrundat blir 0 % i statistiken. Tänk att 28 % använder Windows 98, som är ett av de sämsta operativsystem som någonsin tillverkats.
Ciryon
Operativsystem
1. Windows 2000 27.3 %
2. Windows NT 23.0 %
Dessa siffror visar att ca 50% av de som är inne på den sidan sitter på jobbet och surfar..
quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Och en mycket stor del av de som använder någon variant av Windows bryr sig inte, vet inte att det finns alternativ eller har inte valt själva.
Det där är sant. Jag är helt säker på att ingen skulle kunna motstå en Mac efter att ha provat en.
Sorgligt att så många användare går miste om något så bra. Vi måste som sagt missionera mer och visa upp våra Macar (köp mer bärbart, folk!). Använd dem på flyget, bussen, semestern och låt det lysande Äpplet leda vägen!
Ciryon
Jag tror precis som alltid att det är priset som styr. Ingen vill punga ut med dubbla beloppet för att få en "bättre" dator.
Folk nöjer sig med OnOffs skitdatorer
Om folk nöjer sig med skitdatorer borde de nöja sig med skitbilar också. Men det gör de inte. Varför?
För att bilen du kör, kör du inte för att ta dig från en plats till en annan utan för att visa vilken fantastiskt framgångsrik människa du är.
Så måste Apple göra också för att lyckas. Sälja drömmar - inte datorer!
Folk som inte är ett dugg intresserade av datorer nöjer sig med en skitdator, så länge den är billig och klarar av vad den behöver klara av (surfa/skriva/maila/spela/ladda ner musik). Jag tror Macintosh är en "entusiastdator", och kräver ett medvetet val som de flesta människor inte bryr sig om att göra.
Jag tror att folk köper sketna pc-burkar på OnOff därför att de har en halvdassig Windows-burk på jobbet och är vana vid det systemet. Dessutom är det enkelt att få tag på MS Office och spel till barnen.
Datorer har blivit som tuggummi- eller cigarettmärken. Man vill ha det man vant sig vid och provar sällan andra sorter. Den stereotypa medelmedborgaren, Nisse i trean i Bandhagen, Rutger i radhuset i Täby eller Mowgli i Knivsta, har nog ingen lust att lära sig ett nytt OS och betala det dubbla för grejorna.
Om Apple ska kunna växa bortom en marknadsandel på fem procent måste man komma med något som inte finns på pc och som folk bara MÅSTE ha och sälja det till ett rimligt pris.
[ 28 Maj 2002, 20:25: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Visst är det en entusiestdator! Ingen tvekan om det. Mina kompisat t ex är ju nyfikna på macen, men att köpa den tycker de är för dyrt, samt att då kan de inte spela senaste spelet, släpa med den till LANet utan att bli skämtobjekt osv.
Priset är tyvärr nyckeln, hur bra reklamen än är. Drömmen förblir just det, en dröm.
Vad gäller att visa upp sig är ju en bil ngt mer slagkraftig än en dator. Alla känner igen en merca, de flesta vet inte att det är en mac de ser framför näsan, och bryr sig inte heller.
priset priset och priset....
Som fattig student får man helt enkelt förlika sig med tanken att man får mindre råkraft för pengarna man kan lägga på dator. Men som i goliats kamp mot jätten, kan intellektet (läs användarupplevelsen) vara avgörande...
Kan ni tänka er att det faktiskt kan finnas personer som medvetet väljer PC framför andra datorer(läs: Mac i det här fallet)? Och att de väljer PCn lika seriöst som Ni väljer Mac. Vad man sen tycker om handlar väl mycket om det man har vant sig vid att använda.
Den första datorn jag fick var en Mac och jag "älskade" den. Det var en fin Performa 450. Jag fick den till Julklapp -93 tror jag. Med följde Claris Works samt paketet med fem häftiga spel(tyckte jag då). Jag ångrade inte för en sekund att jag valade Mac framför PC. Sen med åren så lärde jag mig mer om Mac och "hatet" mot PC bara växte. Jag fick försvara mig i skolan mot PC-användarnas vanliga slagord som "Macintrash" osv... De förstod sig inte på bättre - tyckte jag då.
Nu ett antal år senare så började jag spara ihop pengar till en ny Mac, trodde jag. Jag hade tänkt mig att det skulle bli en cool iMac 700 Mhz.
Jag har alltid tyckt att Apple gör de snyggaste datorerna(och tycker det fortfarande).
Men sen plötsligt, efter 7 års ogillandet av PC så började jag plötsligt att tänka på om jag ändå skulle köpa mig en PC...ooh det gjorde jag.
Bara några veckor innan så hade jag aldrig kunnat tänka mig köpa en PC...Hade ju varit en inbiten Mac-anhängare i flera år...
Men under förra året så kom jag rätt så mycket i kontakt med en PC-burk(Win NT 4.0) och såg att, även om själva datorn var gammal och rutten så var OS:et inte så dåligt. I första hand tänker jag på den stabiliteten som jag uppfattade hos den.
Oki, detta med stabiliteten hos MacOS/Windows har ju diskuterats i oändliga gånger,men jag menar enbart vad jag har märkt, inte vad andra.
Säg vad ni vill, men jag tycker att min nya PC-burk är mycket mer stabil än de två Mac:ar jag hann ha.
Sen varför det är så vet jag inte... Alla har väl olika uppfattningar och erfarenheter om saken.
Varför jag valde PCn då? Måste tyvärr erkänna att det var pengarna. Och sen ville jag ha lite godsaker också, såsom DVD, mycket minne, stor hårddisk, bra grafik kort osv. För den summa som jag hade fått betala för iMac 700 fick jag en toppen-PC med LCD-skärm, DVD, mer minne osv.
Sen är det kasnke inte rättvist längre att jämföra stabiliteten i Windows (NT/2000/Xp) och MacOS 8-9, men så vore fallet för mig då jag inte har mer än 5 minuters erfarenhet av OS X(vad jag har testat det i en affär).
Jag hann dock uppfatta OS X som läckert och trevligt, men det räckte tyvärr inte denna gång.
Hoppas mitt inlägg itne blev för långt (hellre kvalitet än kvantitet )
Tack för ett fint forum. Även om jag inte har Mac så är det trevligt att läsa inläggen här. Fortsätt med ett bra jobb!
Tack för ordet...
Det är bara att inse att Win2k med ActiveDirectory, centrala profiler etc KROSSAR allt motstånd jämfört med mac-datorer.
Dels eftersom det är extremt stabilt, snabbt och lättanvänt för användaren, men även för att det är rätt billigt - supportkostnader = 0.
Just nu jobbar jag extra på ett företag som ursprungligen körde Mac, typ en massa 7300-datorer, krashade ständigt, fungerade aldrig. Bytte ut burkarna mot W98 för massa år sedan - plötsligt fungerade allt i åratal.
Nu börjar nästa utbytesvåg, till Win2k, maken på enkelhet och stabilitet får man leta efter, MacOS eller X har inte en chans när det gäller fleranvändarfunktionerna i detta system, tyvärr. Därför kommer ingen byta ut win2k-burkar till osx (det finns inte ens en VPN-klient att köpa - ett skämt eller?)
Mvh Fredrik
Datorer är inte direkt någon statuspryl, alla har en och ingen bryr sig. När folk besöker varandra ser dom inte datorn för den är undanskuffad i ett "arbetsrum" eller liknande, den är helt enkelt inte synlig.
Skulle datorerna vara mer synliga skulle det bli lite annat tror jag, då skulle samma folk som hellre köper Audi eller BMW än "tråk-Volvo" köpa Macintosh, för prestigen.
Frågan är, om jag köper en Maserati eller Aston Martin, vad är datorernas motsvarighet?
quote:Skapades ursprungligen av: bigmac:
det finns inte ens en VPN-klient att köpa - ett skämt eller?
Mvh Fredrik
Sorry polarn, men nu e du nog felinformerad. VPN-klient finns visst till Mac OS X. Vi har testat en hos oss som fungerade.
Sök på versiontrackers Mac OS X-del.
Jag gjorde ett litet expriment för ett tag sen och gick in på en OnOff butick och sa att jag ville köpa en dator, och jag blev bara förevisad en massa PC-burkar. Men när jag pekade på en G4 som stog ensam i ett hörn och sa. – Vad är det där för något den ser häfftig ut. Då fick jag till svar att det är en "Mac" det finns inga program till dom och inte mycke tillbehör heller. Försäljarna själva är inte specielt intreserade av vad dom säljer, och bryr sig inte heller i om kunden blir nöjd eller inte. Han kunde ju i alla fall visat G4-an för mig och get mig en chans att välja. Apple måste utbilda folket som ska sälja deras maskiner, annars säljer dom ingenting till "Svensson".
quote: Det är bara att inse att Win2k med ActiveDirectory, centrala profiler etc KROSSAR allt motstånd jämfört med mac-datorer.
Dels eftersom det är extremt stabilt, snabbt och lättanvänt för användaren, men även för att det är rätt billigt - supportkostnader = 0.
Just nu jobbar jag extra på ett företag som ursprungligen körde Mac, typ en massa 7300-datorer, krashade ständigt, fungerade aldrig. Bytte ut burkarna mot W98 för massa år sedan - plötsligt fungerade allt i åratal.
Öööhh, för mig så låter detta märkligt. Mina erfarenheter är precis tvärsom. Skulle AD vara ett väl fungerande system, för det mesta ställer det till stora problem då många har svårigheter att konfigurera det på rätt sätt. Stabila W98-klienter har jag aldrig varken sett eller hört talas om dessutom är den ju ur säkerhetssynpunkt fullständigt ludermässig. OK, att W2K är hysat stabilt, men många av programmen bryter ner lite hur som helst. OS X upplever jag som en klass stabilare (minst). Om man jämför OS 8/9 med W98 så upplever jag nog att en väl konfigurerad Mac var bra mycket stabilare är motsvarande windows-system. Dock krävdes lite handpåläggning.
Det känns lite krystat att jämföra ett "väl konfigurerad Mac" med en W98-maskin. Är definitionen på en välkonfigurerad Mac att den inte krashar mycket? I så fall är cirkelbeviset ett faktum. Enligt min erfarenhet är Mac OS 8/9 och W98 ungeär lika instabilt. NT/W2000/XP är klart stabilare än både W98 och Mac OS 8/9. OS X är i sin tur klart stabilare än NT/XP/2000.
[ 10 Juni 2002, 13:10: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]
Tänkte bara påpeka att jag kör Ciscos VPN klient för MacosX in till vårt jobb. Fungerar klockrent. Snabbt och stabilt.
/ Daniel
OS X är i sin tur klart stabilare än NT/XP/2000.
Jag har då aldrig upplevt några som helst problem med Win XP. De problem som funnits har jag även fått i Mac OS X.
Mvh Adam
Jag måste faktiskt hålla med - Windows 2000 Pro och Server är båda väldigt stabila.
Enda gången jag har haft "blåskärm" har varit när det varit något hårdvaruproblem.
Våra Win2k Servrar (2st) har aldrig hängt sig sedan vi startade dom för sen-hösten 2000.
quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Här är för vår websida:
Windows 98 28.8 %
Windows 2K 25.2 %
Windows XP 20.7 %
Windows Me 09.6 %
Windows NT 07.3 %
Mac OS 03.1 %
Windows 95 02.3 %
Unknown 01.4 %
Linux 01.0 %
Solaris 00.0 %
FreeBSD 00.0 %
NetBSD 00.0 %
De som är 0 % är ett antal träffar, men så få att de avrundat blir 0 % i statistiken. Tänk att 28 % använder Windows 98, som är ett av de sämsta operativsystem som någonsin tillverkats.
Ciryon
Jag tycker ME är mycket sämre än 98. Har en del kunder som kör ME och det är fan så mycket mer strul med dom maskinerna än med 98.
Men 98 är dåligt håller med... 2000 och XP är däremot riktigt trevliga.
quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
quote: Det är bara att inse att Win2k med ActiveDirectory, centrala profiler etc KROSSAR allt motstånd jämfört med mac-datorer.
Öööhh, för mig så låter detta märkligt. Mina erfarenheter är precis tvärsom. Skulle AD vara ett väl fungerande system, för det mesta ställer det till stora problem då många har svårigheter att konfigurera det på rätt sätt. Stabila W98-klienter har jag aldrig varken sett eller hört talas om dessutom är den ju ur säkerhetssynpunkt fullständigt ludermässig. OK, att W2K är hysat stabilt, men många av programmen bryter ner lite hur som helst. OS X upplever jag som en klass stabilare (minst). Om man jämför OS 8/9 med W98 så upplever jag nog att en väl konfigurerad Mac var bra mycket stabilare är motsvarande windows-system. Dock krävdes lite handpåläggning.
Bara för att folk inte kan hantera AD så betyder det inte att det är ett dåligt system.
Finns många stabila 98 system, har kört det själv i ca 4-5 år (tidiga betor).
När du jämför en "väl konfigurerad" mac med en pc som kör 98, hur pass "välkonfigurerad är PCn då?
Kan du nämna några säkerhetsluckor i 98 som gör det ludermässigt? lite nyfiken bara...
Program i W2K som bryter ner lite hur som helst är undantag och beror då på att nåt är fel i systemet eller hårdvaran, det kan hända vilken mac som helst.
Min åsikt är att macos9 och win98 är likvärdiga i stabilitet. samma sak med 2000/XP jämfört med OSX.
quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Hur menar du då Martin? Att statistiken du presenterar förmodligen speglar hur det är i Sverige - precis så menade jag.
Så här ser siffrorna ut för 99mac i Maj som jämförelse:
Operating System Hits %
1 Mac OS 1,660,009 56.1%
2 Windows 2000 406,665 13.7%
3 Mac OS X 295,015 9.97%
4 Windows XP 209,832 7.09%
5 Windows 98 156,425 5.28%
6 Windows 3.1 80,865 2.73%
7 Windows NT 77,497 2.62%
8 Windows 95 18,149 <1%
9 Unknown 15,975 <1%
10 Linux 15,578 <1%
11 Windows Me 15,474 <1%
12 SunOS 4,749 <1%
13 FreeBSD 2,624 <1%
14 OSF 722 <1%
15 OS/2 465 <1%
16 AIX 99 <1%
Fan finns det dårar som kör win 3.1 fortfarande?
Troligtvis inte för att de vill utan för att de tvingas av sina arbetsgivare. Men mitt motto har alltid varit - om det fungerar och gör jobbet väl så finns det ingen anledning att byta ut det. Klarar man sig med MacOS 7.1 så kan man gott köra vidare med det.
Jag känner också rätt många som sitter och arbetar på win 3.1 - de har valt bort den "grafiska utvecklingen" och nöjer sig med ren dataprestanda. Större delen av kapaciteten i dagen datorer går ju åt till visuella applikationer och effekter - det mesta mycket användbart för de som jobbar i dessa branscher (som undertecknad). Men är du journalist eller författare eller arkivarie så duger de "gamla" operativsystemen fortfarande gott!